Hästen har tappat vikt. Behöver hjälp med foder!

Pajala

Trådstartare
Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår" som är att tala om och har tappat runt bogarna. Inte jättemager, men man kan skymta revbenen i vissa ställningar. Han ser "torr" ut i kroppen och energin i honom saknas. Veterinären har kontrollerat honom och gett mig tummen upp, han är inte sjuk på något sätt, har endast fått fel foder/för lite foder. Tänderna också kollade, inga fel där heller. Han har gått 1 månad på bete i sommar, utöver det så har han varit i en hage med lite gräs att tugga på och ätit hö.
Nu behöver jag hjälp med vad jag ska ge honom. Tyvärr har jag inget bete mer i sommar att sätta honom på :( Fri tillgång till hö kommer han att få nu. Tyvärr ingen analys på det, ska dock försöka få det fixat. Men vad ska jag börja ge honom? Han behöver få massa på kroppen, upp i vikt, överlinjen behöver byggas upp igen (om det går alls mera vid hans ålder) och han behöver börja se ut som en rund och glad häst igen.
Havre har jag försökt ge honom tidigare (för ca 5 år sedan), men då gick han på tårna och blev odräglig att handskas med. Senior mat (nu kommer jag ju inte ihåg vilka märken det var jag provade :confused:) vägrar han äta och lucern fnyser han åt en gång och så är det så med det.
Tidigare så har han varit en häst som har legat rätt så mycket över den rekommenderade givan på både protein och MJ.
Motionen kommer att bestå av promenader vid hand nu en tid framöver. Vill inte sätta en sadel på ryggen och rida då han ser ut så här (tidigare ryggproblem har han haft)
Tar tacksamt emot alla tips!
 
Jag har en D-ponny på 28 år som lätt tappar vikt, jag behöver komplettera hans foderstat med lusern för att han ska hålla vikten. Det finns lusern både med och utan melass. En del hästar som inte gärna äter lusern brukar gilla den med melass. Har du provat den sorten?
Lycka till, och hoppas att du kommer till rätta med det. Jag vet hur jobbigt det är när dom tappar vikt just för att dom blir lite äldre.
 
@Pajala Har samma problem. Ska nu till hösten försöka med en blandning av havre, betfor och olja. Han äter inte lucern, varken pellets eller hack, linfrökross, inte havre om det är för mycket eller olja om det är för mycket. Har inte testat betfor så jag hoppas att det ska gå ner. Undviker färdigfoder, vill gärna ha så rent som möjligt. Har känslig mage och tål inte vad som helst heller. Lättare att hålla koll på vad han tål med några få fodermedel.

Såg att du inte kunnat ge havre förr, men kanske det funkar med havre nu då han blivit äldre?
 
@Pajala Har samma problem. Ska nu till hösten försöka med en blandning av havre, betfor och olja. Han äter inte lucern, varken pellets eller hack, linfrökross, inte havre om det är för mycket eller olja om det är för mycket. Har inte testat betfor så jag hoppas att det ska gå ner. Undviker färdigfoder, vill gärna ha så rent som möjligt. Har känslig mage och tål inte vad som helst heller. Lättare att hålla koll på vad han tål med några få fodermedel.

Såg att du inte kunnat ge havre förr, men kanske det funkar med havre nu då han blivit äldre?

Vill också försöka hålla det så rent som möjligt. Jag funderade lite på om jag kanske skulle försöka med havre igen. Kanske det går nu då hans kropp behöver mycket extra energi, kanske han inte blir så odräglig längre. Havre, olja och någon sorts proteintillskott funderar jag på. Eftersom han alltid har behövt mera protein än vad som rekommenderas så vet jag av erfarenhet att det måste han ha.
 
Vill också försöka hålla det så rent som möjligt. Jag funderade lite på om jag kanske skulle försöka med havre igen. Kanske det går nu då hans kropp behöver mycket extra energi, kanske han inte blir så odräglig längre. Havre, olja och någon sorts proteintillskott funderar jag på. Eftersom han alltid har behövt mera protein än vad som rekommenderas så vet jag av erfarenhet att det måste han ha.
Potatisprotein funderade jag på ett tag, men det är stört omöjligt att få tag på i Finland. Vi ligger efter på foderfronten (eller överhuvudtaget hästfronten):mad: Han åt soja också för 2 år sen, men jag tyckte han fick sämre mage av det. Vad jag inte fattat hittills är att kolla så inte kvoten blir för hög, att svårfödda ligger bäst på runt 6. Jag har hela tiden tänkt att svårfödd - måste lassa på mer protein.

Sen lassar jag på med ett bra silage samt torrhö i den mängd han orkar äta - igen måste man luras lite och smygöka, annars lämnar han och hoppas att det går vägen.
 
Lucern och olja, det är viktigt att tillsätta energi också annars riskerar man att hästen torkar upp/tunnar ur ännu mer i hullet.
 
Jag hittade ett nytt sorts foder: Dengie Alfa-A Oil. Energi 12MJ/kg och protein 140g/kg.
Någon som testad det?


Min lämnar alltid hö i boxen nattetid nu. Till natten så får han ca 5kg hö nu, men nästan hälften är alltid kvar på morgonen :down: Jag märker att han inte orkar äta lika mycket nu som då han var yngre, tyvärr.
 
Jag hittade ett nytt sorts foder: Dengie Alfa-A Oil. Energi 12MJ/kg och protein 140g/kg.
Någon som testad det?


Min lämnar alltid hö i boxen nattetid nu. Till natten så får han ca 5kg hö nu, men nästan hälften är alltid kvar på morgonen :down: Jag märker att han inte orkar äta lika mycket nu som då han var yngre, tyvärr.
Gillar han betfor? I så fall är det ett utmärkt fodermedel för gamlingar. Jag fortsätter med mitt mantra Betfor, soja (eller potatisprotein) och vetekli. Hjälpte min gamling i flera år. Lättsmält och smakligt.
 
Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår" som är att tala om och har tappat runt bogarna. Inte jättemager, men man kan skymta revbenen i vissa ställningar. Han ser "torr" ut i kroppen och energin i honom saknas. Veterinären har kontrollerat honom och gett mig tummen upp, han är inte sjuk på något sätt, har endast fått fel foder/för lite foder. Tänderna också kollade, inga fel där heller. Han har gått 1 månad på bete i sommar, utöver det så har han varit i en hage med lite gräs att tugga på och ätit hö.
Nu behöver jag hjälp med vad jag ska ge honom. Tyvärr har jag inget bete mer i sommar att sätta honom på :( Fri tillgång till hö kommer han att få nu. Tyvärr ingen analys på det, ska dock försöka få det fixat. Men vad ska jag börja ge honom? Han behöver få massa på kroppen, upp i vikt, överlinjen behöver byggas upp igen (om det går alls mera vid hans ålder) och han behöver börja se ut som en rund och glad häst igen.
Havre har jag försökt ge honom tidigare (för ca 5 år sedan), men då gick han på tårna och blev odräglig att handskas med. Senior mat (nu kommer jag ju inte ihåg vilka märken det var jag provade :confused:) vägrar han äta och lucern fnyser han åt en gång och så är det så med det.
Tidigare så har han varit en häst som har legat rätt så mycket över den rekommenderade givan på både protein och MJ.
Motionen kommer att bestå av promenader vid hand nu en tid framöver. Vill inte sätta en sadel på ryggen och rida då han ser ut så här (tidigare ryggproblem har han haft)
Tar tacksamt emot alla tips!

Riskli! Min 33 åring får det året om annars rasar han i vikt. Man kan ge upp till 5 dl, innehåller knappt någon stärkelse och inget socker. En säck kostar runt 500 lappen men den räcker länge IOM att man inte ger så mycket av det.
Min farbror får det ihop med hans vanliga kraftfoder + vitaminer.
 
Jag hittade ett nytt sorts foder: Dengie Alfa-A Oil. Energi 12MJ/kg och protein 140g/kg.
Någon som testad det?


Min lämnar alltid hö i boxen nattetid nu. Till natten så får han ca 5kg hö nu, men nästan hälften är alltid kvar på morgonen :down: Jag märker att han inte orkar äta lika mycket nu som då han var yngre, tyvärr.

Nä det är ju det som är problemet med för "dåligt" hö/ensilage. De orkar inte äta den mängd de behöver utan de känner sig mätta. Vi hade samma problem men det är en unghäst. Det enda som hjälpte var att hitta en "bra" grovfoder. Kraftfodret, oavsett vilket vi testade, hade inte någon effekt - bara dyrt.

Sedan tänker jag på en sak angående tänderna. Kanske veterinär eller hästtandläkare inte ser någon större besvär med tänderna så kan det ju vara så att de inte tuggar ordentligt och därmed passerar mycket av fodret osmält. Så även om de äter mycket kanske det inte tas tillvara av kroppen. Vet egentligen inte utan det är bara en tanke.
 
Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår" som är att tala om och har tappat runt bogarna. Inte jättemager, men man kan skymta revbenen i vissa ställningar. Han ser "torr" ut i kroppen och energin i honom saknas. Veterinären har kontrollerat honom och gett mig tummen upp, han är inte sjuk på något sätt, har endast fått fel foder/för lite foder. Tänderna också kollade, inga fel där heller. Han har gått 1 månad på bete i sommar, utöver det så har han varit i en hage med lite gräs att tugga på och ätit hö.
Nu behöver jag hjälp med vad jag ska ge honom. Tyvärr har jag inget bete mer i sommar att sätta honom på :( Fri tillgång till hö kommer han att få nu. Tyvärr ingen analys på det, ska dock försöka få det fixat. Men vad ska jag börja ge honom? Han behöver få massa på kroppen, upp i vikt, överlinjen behöver byggas upp igen (om det går alls mera vid hans ålder) och han behöver börja se ut som en rund och glad häst igen.
Havre har jag försökt ge honom tidigare (för ca 5 år sedan), men då gick han på tårna och blev odräglig att handskas med. Senior mat (nu kommer jag ju inte ihåg vilka märken det var jag provade :confused:) vägrar han äta och lucern fnyser han åt en gång och så är det så med det.
Tidigare så har han varit en häst som har legat rätt så mycket över den rekommenderade givan på både protein och MJ.
Motionen kommer att bestå av promenader vid hand nu en tid framöver. Vill inte sätta en sadel på ryggen och rida då han ser ut så här (tidigare ryggproblem har han haft)
Tar tacksamt emot alla tips!

Olja, e-vitamin, lusern, dodson och horrell build up, skulle jag börjat med såhär innan analys kommit, som du bör ta.
 
Kör ju på pavos 18+, men samanfattingsvis som jag vet det så gäller mer protein (dubbla mängden mot vanliga hästar), att tänka på att de inte lika lätt kan bryta ned socker, de behöver vissa vitaminer som de inte längre tillverkar i kroppen på samma sätt själva och i regel självklart mer mat.

Svårt att fä dem och gå upp i muskler och vikt, krävs så mycket mer. Försöker på min farbror fux att hålla honom i ok hull och muskler då det är svårt att bygga upp om han skulle tappa. Just nu är han tyvärr lite tunn + att han tyvärr har fått ofrivilligt banta då han "satte i halsen" när vi började stödfodra med ensilage... :(
 
Kör ju på pavos 18+, men samanfattingsvis som jag vet det så gäller mer protein (dubbla mängden mot vanliga hästar), att tänka på att de inte lika lätt kan bryta ned socker, de behöver vissa vitaminer som de inte längre tillverkar i kroppen på samma sätt själva och i regel självklart mer mat.

Svårt att fä dem och gå upp i muskler och vikt, krävs så mycket mer. Försöker på min farbror fux att hålla honom i ok hull och muskler då det är svårt att bygga upp om han skulle tappa. Just nu är han tyvärr lite tunn + att han tyvärr har fått ofrivilligt banta då han "satte i halsen" när vi började stödfodra med ensilage... :(

Varför skulle en äldre häst behöva dubbla mängden protein? Vilka vitaminer kan de inte längre tillverka när de blir äldre?
 
Varför skulle en äldre häst behöva dubbla mängden protein? Vilka vitaminer kan de inte längre tillverka när de blir äldre?

Svårt att ta upp näringen ur fodret (även med ok tänder) framförallt protein och svårigheter att smälta maten. Just att de har svårt att ta upp protein gör också att de lätt tappar i muskelmassa om man inte ser till att tillföra det rikligt. Ta det och att du vill att hästen ska gå upp i muskler så är det mycket protein som gäller.

Hästar tillverkar ju själva vitamin C men den förmånagn sjuker med åldern och B samt K som finns i magen kan på grund av förändringarna i matsmältningen kan sjuka med åldern.

Det är några mineraler de ska ha men vissa du ska akta dig för att få för mycket av... tror det var calcium... Jag ska försöka hitta en video på allt det där som jag blev ombedd att se innan jag började ge honom 18+ maten. Vill någon se den?
 
Senast ändrad:
Varför skulle en äldre häst behöva dubbla mängden protein? Vilka vitaminer kan de inte längre tillverka när de blir äldre?
Som KFS svarat så har de en försämrad upptagningsförmåga, du kan jämföra deras behov med en växande unghäst. När älskade blev äldre beställde jag en bok från England om just den äldre hästens näringsbehov. I hennes fall var det dock aldrig något problem, hon var i kondition och utseende som en 15-åring när hon tyvärr fick avsluta sitt liv allt för tidigat pga en gammal skada när hon var 24 år ung. Pigg, blank hårrem, inga gråa hår och välmusklad efter ett års tömkörning på några mil/vecka som konvalecent.
 
Svårt att ta upp näringen ur fodret (även med ok tänder) framförallt protein och svårigheter att smälta maten. Just att de har svårt att ta upp protein gör också att de lätt tappar i muskelmassa om man inte ser till att tillföra det rikligt. Ta det och att du vill att hästen ska gå upp i muskler så är det mycket protein som gäller.

Hästar tillverkar ju själva vitamin C men den förmånagn sjuker med åldern och B samt K som finns i magen kan på grund av förändringarna i matsmältningen kan sjuka med åldern.

Det är några mineraler de ska ha men vissa du ska akta dig för att få för mycket av... tror det var calcium... Jag ska försöka hitta en video på allt det där som jag blev ombedd att se innan jag började ge honom 18+ maten. Vill någon se den?

Ja att näringsbehovet ökar är jag helt med på men att dubbla proteinet? Så mycket ökar inte behovet. Om du ger dubbelt så mycket protein är risken att hästen måste använda så mycket energi för att omvandla proteinet till energi att den faller ur för det. En generell ökning av både energi och protein bör man ge den äldre hästen däremot men absolut inte det dubbla, det finns det inget behov av.
 
En liten fråga angående betfor: finns det någon maxgiva/dag på det eller hur ligger det till? Har försökt söka men hittar inget som ger några svar tycker jag.
 
En liten fråga angående betfor: finns det någon maxgiva/dag på det eller hur ligger det till? Har försökt söka men hittar inget som ger några svar tycker jag.

Nej det gör det inte. Betfiber kan ersätta hö/ensilage helt om hästen inte kan tillgodogöra sig det av någon anledning. Betfiber är ett grovfoder precis som lucern, hö och ensilage.
 
@TinyWiny @Pajala


Säger inte att han måste ha rätt, men jag har fått lära mig så. Kollat runt nu vissa andra säger typ 14-16% protein motsvarande den vanliga hästens behov på ca 10% av intaget per dag. Sedan beror det ju på kvalitén/typen av protein och om du dessutom gäller ju detta en häst som är i hyfsat god form.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp