Hästen har tappat vikt. Behöver hjälp med foder!

Min erfarenhet av äldre hästar är att bete är det bästa fodret. Är det helt omöjligt att låta honom gå i gräshage?
Annars är lusern, betfor, olja och soja bra fodermedel om man inte vill ge havre.
 
Jag hittade ett nytt sorts foder: Dengie Alfa-A Oil. Energi 12MJ/kg och protein 140g/kg.
Någon som testad det?

Vill bara påpeka att detta är en engelsk produkt och i England använder man andra mått på energi och protein än vad vi gör i Sverige. 12MJ/kg är smältbar energi vilket är mycket högre än omsättbar energi. 140g/kg är råproteinhalten och inte smältbart protein som är mycket lägre. Denna produkt består vad jag kan läsa mig till endast av lusern plus tillsatt olja. Om du vill ge din häst lusern och olja kan du lika gärna köpa svenska produkter. Då vet du dessutom hur mycket omsättbar energi och smältbart protein produkten innehåller. Det vet du inte om du köper utländska produkter. Dessutom är dessa produkter dyra eftersom återförsäljare även får betala frakten från England.

Jag tycker det är bedrövligt att dessa utländska produkter får säljas i Sverige utan att redovisa näringsinnehållet enligt svensk standard

Min erfarenhet av äldre hästar är att bete är det bästa fodret.

Ja, betesgräs är utmärkt foder till äldre hästar.

Gillar han betfor? I så fall är det ett utmärkt fodermedel för gamlingar. Jag fortsätter med mitt mantra Betfor, soja (eller potatisprotein) och vetekli. Hjälpte min gamling i flera år. Lättsmält och smakligt.

Ja, ursköljd betfor, vetekli och något proteintillskott är utmärkt foder för äldre hästar som inte går på bete. Tillsätt gärna lite linfröolja.
 
Vill bara påpeka att detta är en engelsk produkt och i England använder man andra mått på energi och protein än vad vi gör i Sverige. 12MJ/kg är smältbar energi vilket är mycket högre än omsättbar energi. 140g/kg är råproteinhalten och inte smältbart protein som är mycket lägre. Denna produkt består vad jag kan läsa mig till endast av lusern plus tillsatt olja. Om du vill ge din häst lusern och olja kan du lika gärna köpa svenska produkter. Då vet du dessutom hur mycket omsättbar energi och smältbart protein produkten innehåller. Det vet du inte om du köper utländska produkter. Dessutom är dessa produkter dyra eftersom återförsäljare även får betala frakten från England.

Jag tycker det är bedrövligt att dessa utländska produkter får säljas i Sverige utan att redovisa näringsinnehållet enligt svensk standard



Ja, betesgräs är utmärkt foder till äldre hästar.



Ja, ursköljd betfor, vetekli och något proteintillskott är utmärkt foder för äldre hästar som inte går på bete. Tillsätt gärna lite linfröolja.
Ja, ursköljd om man är rädd för ev. reaktion på melassen. Det var dock ingen risk på min gamling.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
587
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Kristall10
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 099
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp