Hästen Midas hittades blodig i hagen: ”Nån har försökt skära halsen av honom”

Tina Andersson i Rödåsel utanför Umeå hittade sin häst Midas blödande i hagen – med ett stort sår på halsen.
Veterinärerna tror att han blivit knivskuren.
– Det känns obehagligt att någon gått in i hagen och försökt skära halsen av honom, säger hon.
 
Det kan förvisso vara is också, min valacks sår på benet såg precis ut som om han hade blivit knivskuren, men iom att hela benet var rentvättat från blod så förstod jag att han måste ha skurit sig på isen i bäcken. I det här fallet kan det kanske vara en gren som är väldigt isig, vet inte riktigt hur vädret varit i Umeå dock.
 
Känner mig skeptisk till att det är någon som skurit hästen....

Finns många fall då hästar blivit sparkade ev kamrater/skadat sig i hagen, då hästägaren trott att det berott på någon människa.

Inte minst tveksamt blir det på försommaren, då var och varannan häst verkar ha blivit skuren när de har skarpa sår, konstigt nog infaller det vid samma tidpunkt som insekterna är som flest.

Har en del vittnesuppgifter från personer som sett sparkar etc som skapat liknande sår, dessa säger att dwe antagligen också hade trott på att någon skurit, dock är hästar väldigt bra på att skada sig själv och sina kamrater...
 
Jag undrar fortfarande vad för kriminalteknisk utbildning dessa veterinärer har :confused::confused:

Fast att såret är vasst i kanterna lär ju gå att se. Däremot är det väl ingen som sagt att det helt säkert är ett knivsår. Polisen har tagit hand om ärendet och hästen är ihopsydd. Mer kan ju inte veterinären göra.
 
Fast att såret är vasst i kanterna lär ju gå att se. Däremot är det väl ingen som sagt att det helt säkert är ett knivsår. Polisen har tagit hand om ärendet och hästen är ihopsydd. Mer kan ju inte veterinären göra.
Fast vasst i kanterna kan det vara ändå. Det kan mycket väl se ut som ett knivskuret sår fast det är orsakat av exempelvis sten eller hästhovar. Hårda saker kan enkelt ge den effekten, eftersom huden relativt lätt kan ”spricka upp”.
 
Det är anmärkningsvärt när människor på ett forum, utan vetskap kring fakta i fallet, direkt ifrågasätter sanningshalten i professionella veterinärers utlåtande. Det visar verkligen brist på empati och medkänsla!

Kan ni överhuvudtaget förstå den fruktansvärda situation som ägaren befinner sig i? dels oron för sin häst och dels oron för att det kan hända igen.
 
Orimligt? Ett sånt sår kan vem som helst göra med en vass kniv, snarare orimligt att försöka bortförklara det.

Vem som helst? knappast. Faktum är att det är svårt att med ett tag göra att så stort och djupt sår med en kniv bara sådär, huden ger alldeles för mkt motstånd för att det ska gå "lätt" och bli ett jämt djupt snitt.

Dessutom borde djuret dra iväg, eller om den vore hårt bunden reagera och göra motstånd och då blir snittet verkligen inte jämt.
Jag styckar och flår även en del, det är inte så himla lätt att komma igenom så djupt och jämt och långt som här.
 
Vem som helst? knappast. Faktum är att det är svårt att med ett tag göra att så stort och djupt sår med en kniv bara sådär, huden ger alldeles för mkt motstånd för att det ska gå "lätt" och bli ett jämt djupt snitt.

Dessutom borde djuret dra iväg, eller om den vore hårt bunden reagera och göra motstånd och då blir snittet verkligen inte jämt.
Jag styckar och flår även en del, det är inte så himla lätt att komma igenom så djupt och jämt och långt som här.
Med en bra kniv är det ingen större konst att att dra ett snabbt snitt innan hästen fattar vad som hänt. Det är inte en tjurnacke direkt vi pratar om utan undersidan på en hästhals.
 
Jag tror att hästen fattar vad som händer när eller om någon skulle försöka göra ett snitt. Och då hinner ingen skära så djupt och långt för hästen lär inte står kvar och så himla enkelt är det faktiskt inte ens i en underhals.
 
Nu har jag hört mig för lite. Tyvärr fanns det ingenting som skulle kunna gjort detta sår i hagen, två veterinärer oberoende av varandra har bedömt det som kniv. Fy fan rent ut sagt! Jag hoppas verkligen att hästen blir bra. :heart

Men såg du inte hagen om det nu är hagen på filmen vilket man förutsätter att det är? träd, utstickande grenar, stenar och då är ändå inte hela hagen filmad.
 
Idag finns de så mycket knäppt folk på våra gator så jag anser att de inte är helt omöjligt att någon har försökt döda hästen. Ingen vet hur en sådan människa tänker. Och sen kan hästar skada sig illa på egen hand, jo tack har en som lyckats med att skära sig illa i ansiktet som liten i en box trots att vi aldrig hittade vad hästen hade skurit sig på . Låt polisen utreda så får de väl visa sig ..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 890
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 130
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp