Hästen som transportmedel

Vaja

Trådstartare
Finns det några nu för tiden som brukar sina hästar som transportmedel? Tex tar häst o vagn istället för bilen till affären, eller hämta barnen osv.

När jag var mindre, minns jag att jag läste en artikel om en familj som använde sig av häst o vagn istället för bil. Vad jag minns så levde de väldigt nära naturen o satsade på att bli självförsörjande.

Men jag har svårt att finna något liknande idag, kanske det inte finns någon som lever på detta sätt längre?

Jag vill våga, men är rädd för att man inte är välkommen på tex en parkering vid en affär. Det bästa vore kanske att prata med affärsinehavaren. Men vilka rättigheter har man inom det moderna samhället ifall man väljer att bojkotta bilen?
 
Ja, du får väl köra iväg med häst- och vagn till affären. Men då måste du ju ha en medhjälpare med dig som håller hästen medan du handlar så den inte orsakar några olyckor medan du är i affären.
 
Jag hade lätt kunna göra det om jag hade en körbar häst som är stencool i såna miljöer. Men man får ju ha nån med sig som kan ha koll på hästen när man handlar.
 
Man måste ju tänka på om hästen fixar det.

När jag var tonåring på 80-talet körde jag en travarvalack till lokala macken och köpte godis, men han fixade både trafiken och väntan.
 
Om du parkerar hästen på bilparkeringen och håller dig inom rutorna ser jag ingen anledning att någon skulle kunna köra bort dig. Jag skulle dock inte våga lämna hästen ensam utan skulle haft en medhjälpare med som kan passa hästen. Det är nog också en bra idé att ha en skyffel med sig ifall hästen bajsar.
 
Nu bor jag på landet men när det börjar bli ljusare ute och bättre väglag så tänkte jag hämta ena barnet på förskolan ibland med shetlandsponnyn och hans älskade vagn 🥰

Fritids däremot är för långt bort men det kan vara roligt för både oss och andra. Folk tycker det är mysigt och roligt när man kör förbi!

Men i övrigt transporterar vi oss inte med häst, men det är väldigt mysigt!
 
Nu bor jag på landet men när det börjar bli ljusare ute och bättre väglag så tänkte jag hämta ena barnet på förskolan ibland med shetlandsponnyn och hans älskade vagn 🥰

Fritids däremot är för långt bort men det kan vara roligt för både oss och andra. Folk tycker det är mysigt och roligt när man kör förbi!

Men i övrigt transporterar vi oss inte med häst, men det är väldigt mysigt!
Jag har hämtat barn vid skolan efter skolavslutning vid flera tillfällen, både låg-o-mellanstadieskolan på landet (7 km bort) och högstadiet i stan (8 km om man kör genom skogen, vilket funkar bra)
1643983030496.png
 
Finns det några nu för tiden som brukar sina hästar som transportmedel? Tex tar häst o vagn istället för bilen till affären, eller hämta barnen osv.

När jag var mindre, minns jag att jag läste en artikel om en familj som använde sig av häst o vagn istället för bil. Vad jag minns så levde de väldigt nära naturen o satsade på att bli självförsörjande.

Men jag har svårt att finna något liknande idag, kanske det inte finns någon som lever på detta sätt längre?

Jag vill våga, men är rädd för att man inte är välkommen på tex en parkering vid en affär. Det bästa vore kanske att prata med affärsinehavaren. Men vilka rättigheter har man inom det moderna samhället ifall man väljer att bojkotta bilen?
Jag gillar egentligen idén om att använda hästarna man har som transportmedel, men det finns inte särskilt mycket möjligheter till det.

Jag har hittills bara haft med min minishettis som packhäst till biblioteket, dvs att hon fått en väska på ryggen och att jag har gått dit med henne och hundarna. Under den minuten det tar för mig att gå in och hämta böckerna jag ska ha på hyllan med reserverade böcker så har hon stått uppbunden vid en lyktstolpe utanför, precis som hundarna (men vid en annan stolpe). Det är ganska stora fönster ut dit, så det går att hålla bra koll, och hittills har hon skött det kanonbra.

När hon är mer van vid allt, både miljö och körning, kan det mycket väl bli så att jag tar henne och vagnen, (eller större väskor eftersom det troligtvis är enklare i "stan" än en vagn) och t.ex. slänger sopor vid återvinningsstationen, eller hämtar matkasse vid mataffären (de har skåp utanför).

Min ridhäst är tyvärr för känslig och vaken för att följa med på sådant, risken är för stor är hon blir rädd och att det sker en olycka. Hade jag haft en stabilare storhäst hade det nog definitivt varit något jag funderat på.

I tonåren använde jag och min kompis några gånger mina ponnyer för att rida iväg till kompisar som bodde några kilometer bort, men inte mer än så - jag bodde för långt bort då från allt.
 
Jag har tänkt tanken några gånger, då vi ofta kör förbi affären på en av våra kortare rundor. Men då behöver jag ju ha planerat det, så jag har kassar med mig + plånboken. Samt såklart en medhjälpare som håller ponnyn. Hon skulle nog orsaka lite för mycket skada om hon kom lös misstänker jag. :angel:

Min kompis hade bilen på verkstad en helg och insåg att hen missat några saker när hen handlat. Så då tog hen med sig barnen och ponnyn till affären (5 km enkel väg) och hade ett roligt äventyr. Då var det äldsta barnet på 11 år som höll ponnyn medan hen handlade. Himla smidigt!
 
Finns det några nu för tiden som brukar sina hästar som transportmedel? Tex tar häst o vagn istället för bilen till affären, eller hämta barnen osv.

När jag var mindre, minns jag att jag läste en artikel om en familj som använde sig av häst o vagn istället för bil. Vad jag minns så levde de väldigt nära naturen o satsade på att bli självförsörjande.

Men jag har svårt att finna något liknande idag, kanske det inte finns någon som lever på detta sätt längre?

Jag vill våga, men är rädd för att man inte är välkommen på tex en parkering vid en affär. Det bästa vore kanske att prata med affärsinehavaren. Men vilka rättigheter har man inom det moderna samhället ifall man väljer att bojkotta bilen?
Beror lite på hur vägen till affären och parkeringen ser ut. Känner en som körde häst och vagn till affären regelbundet en period. Det funkade då affär + parkering låg väldigt lantligt/lugnt till och hästen var stencool med att lämnas uppbunden utanför.

Du har alla rättigheter att skippa bilen, men du kan ju läsa på om dina skyldigheter i trafiken med häst. Samma regler oavsett anledning till varför du kör häst.

Sen skulle jag undvika mörker och större vägar med häst och vagn.

Hästtaxi har jag stött på då och då. Det har oftast varit mer av en turistattraktion som egentligen inte gått runt ekonomiskt. Funkar i mindre städer, men man behöver ta hänsyn till att underlaget ofta är hårt och halkigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Araminta
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp