hästen stannar när jag leder henne

Moppa123

Trådstartare
vad ska jag göra för smart grej för att lösa detta problem.
När vi är ute och går så stannar hon bara (när hon vill). Jag har provat att dra konstant tills hon går framåt och då släppa på "draget" .. men idag började hon att försöka backa istället :eek: så jag antar att jag gjort nått galet. :confused:

jag har provat sicksack och det går sakta men säkert,
men andra tips mottages tacksamt...
 
Hejsan! Jag har haft lite olika hästar som har kommit på det knepet. Jag brukar testa med sick sack först och om det inte har funkat så har jag vänt hästen och backat den åt det hållet den inte vill gå. Oftast har mina hästar gjort så när vi varit på väg från de andra hästarna och har då blivit lite istadiga. Har jag då vänt de med rumpan mot stallet och backat de har de kommit på att det är lättare att gå framlänges till stallet än baklänges. :D
Men såklart är det viktigtast att hästen tycker det är kul att följa med dig, då brukar man slippa sånna problem.

Lycka till!
 
Detta är att av mina problem jue =) Men bara bort ifrån stallet. Se till att göra turerna roliga. En sak som fick min häst väldigt mkt framåt va att han belönades när vi kom "fram" t e x i slutet av vägen, där jag lät honom vid tillåtelse beta en stund (riva av gräset). Annars är det pocka, lirka, mkt kroppsspråk ( tex iNTE stå och stirra hästen in i ögonen och dra i repet, då backar han garnaterat bort från dej, eftersom du är i hotande position, alltså inte riktat till hur du gör för d ustår säkert som man ska, dvs avslappnat med ryggen mot hästens huvud). Belöning, och arbete varvat. Få honom att flytta från sida till sida, driv bakifrån, gå i olika positioner i förhållande till varandra (beroende på hur starkt ledarskapet är befäst, ingen idé att gå bakom bogen om en häst drar iväg utan respekt).
 
Min unghäst gjorde ofta likadant när jag köpt honom. Han är en kaxig typ, så för honom var det helt klart ett sätt att testa ledarskapet. Jag lät honom arbeta runt mig ett par varv och erbjöd honom sedan att gå framåt. Det funkade väldigt bra. Han stannade också i stalldörren i börjag. Då gjorde jag likadant. Lät honom jobba ett par varv utanför stalldörren och sedan gick han in. Nu kan han stanna för att testa mig ibland. Jag behöver bara ändra min position för att han ska förstå vad jag är på väg att göra, då går han direkt.
Träna sedarskapet så ska du se att det löser dina problem.
Lycka till/B
 
Jag fortsätter bara gå. Stannar inte, vänder mig inte om, tittar inte på hästen. Fortsätter bara gå med blicken dit jag ska. Repet sträcks, det drar och är allmänt irriterande. Man behöver inte dra hårt, bara man bestämt visar att "Jag ska dit, förr eller senare, och du SKA med".

Hittills har det inte misslyckats.
 
Tittar du på hästen när den stannar eller tittar du rakt fram?
Viktigt är att inte vända sig om och titta på hästen, du ska vara fokuserad rakt fram.
 
...jag tror också på din modell.

Ta fokus framåt och det finns liksom inga andra alternativ!

Jag personligen orkar inte hålla på och krusa eller tramsa med självklarheter. Dit jag går, går hästen.... That´s it!

Kokopelli Mana
 
så höll min unghäst också på innan. Det enda som funkade på honom var att vänta ut honom. Att inte vända sig bak och titta på honom utan bara fortsätta ha grimskaftet sträckt och göra så tills han tröttnar. I början kunde jag stå så i ca 15 min när han inte ville in i stallet eller nåt annat. Och eftersom han blir så lätt uttråkad så gav han sig till slut. Det gäller bara att lätta på trycket i grimskaftet om man bara känner minsta lilla framåtbjudning. Om hästen backar, så backa med, med linan sträckt.
 
Jag gör tvärtemot. Har ett sto som inte alls tycker det är vidare kul när jag går framför eller jämte. Låter jag däremot henne gå lite före så är hon så nöjd, stolt och glad. Traskar glatt på. Inga problem, alla är nöjda. :)
 
Hästar är så roliga - och de älskar att leka med sina människor! :love: Tyvärr uppskattar vi inte alltid deras små upptåg :mad: och en del saker är rent hälsovådliga. :confused:

Lite småfrågor - går den undan fint för tryck och kan du köra ex. driving game med hästen. Det vill säga kan du flytta hästen med ex. bara fingertopparna både baken/huvudet och backa hästen. Och kan du flytta hästen med ex att svinga ett rep mot samma ställen - och hästen flyttar sig ? Och har du en repgrimma?

Då har du förutsättningar för att kunna flytta hästen och då är det lättare i liknande situationer.

Men det finns mer att göra. Man kan ta en pinne eller gärna en rundstav på förslagsvis 12mm i diameter/1,2 m lång och använda den. OBS! Viktigt! Innan du annänvder staven måste du visa att den inte är något obehagligt straffredskap eller så. Låt hästen lukta och smaka på den om den vill och smek/gno hela hästen med den. Bearbeta gärna ställen den tycker om att bli kliad med staven.

- Ta hästen i grimma/grimskaft och ställ dig vid sadelstaden med näsan i samma riktning som hästens.
- Lägg staven på ryggen, håll din handflata uppåt och öppen. Låt staven vila i handen.
- Andra handen (= ytterhanden) håller du i grimskaftet. Peka med fingret framåt åt det håll du ska. Titta inte på pinnen på ryggen.
- För att gå tar du staven och "tappar" den lätt på ryggen med jämn rytm och ökar trycket (utan att tappa takten) tills hästen går - öppna då handen och låt staven vila i handen igen.
- Nu kan du gå på promenad med hästen. Med staven kan du be hästen öka tempot. Vill du minska tempot ställer du bara hästen inåt så svänger den =tappar fart. Var dock en gentlekvinna och tänk på att hästen får gå en längre sväng än dig, så ta mindre steg du.
- Vill du svänga åt andra hållet sätter du bara ut ditt "grimskaftsfinger" och ber hästen gå undan för handen.
- Alltid när du skall stanna hästen (inte bara i denna övning) - smek den tills den står stilla. Man kan i detta fall göra det med att ex. ställa hästen inåt och sen gno hästen lite med staven tills den stannar. Eller ta handen och smeka den tills den stannar och slappnar av.
- självklart så måste man sluta vara fokuserad och bli "neutral" själv för att få hästen att stanna.

Egentligen är detta en liten lek för att vänja hästen vid att människan flyttar runt på hästen (precis som hästar gör med varandra i hagen...) Och att den skall lära sig att gå undan för en...

Lycka till!
Camilla
 
hon ska vara uppmärksam på var DU leder henne! testa att tvärvända o gå åt ett annat håll. det blir ju ganska ryckigt o obekvämt om hon inte följer. driv undan rumpan på henne samtigt om det behövs.
 
När hon backar så försöker hon forcera trycket, hon försöker lösa problemet (att du drar i henne och hon inte vill följa) med att dra ifrån dig. Om du har en häst som mycket väl vet att den ska ge efter för tryck så ska du hålla kvar trycket. Du måste tänka att bakåt är INTE rätt och därför försvinner inte trycket då.

Släpper du trycket när den backar så lär den sig att "om jag drar tillbaka i matte, då släpper hon" = inlärd olydnad.

Sedan finns det tröga, okomunnicerande hästar som skiter i om man drar i dem, då fungerar Djurjourens tips bäst, att man driver kroppen på hästen istället för att dra. Men din häst väljer att backa = hon försöker (om än åt fel håll). Hon står inte bara still och tjurar, hon försöker göra något åt sin belägenhet och är därför mottaglig för att tränas med hjälp av fysiskt tryck.
 
Hej!!

Ställ dig vid hästens bog , kanske lite längre bak och driv med grimskaftet( behövs ett längre grimskaft, gärna med en liten flärp i slutet) Och veva den mot hennes bakdel, sluta när hon går...beröm...

Hade samma problem..men jag gjorde så att jag väntade ut henne+ lite till, och efter det så gick det mycket bättre, och att man kan driva på hästen bakifrån genom grimskaftet..det ska hjälpa!!!
Varför stannar hon, hon kanske är nyfiken på omgivningen??
Man får lyssna på hästen och försöka förstå orsaken till det hela....

Lycka till!!

Sam
 
Med risk för att få spö här inne: ge hästen en smäll i baken med grimskaftet.

Det är lite konstigt tycker jag, att det i princip bara är på detta forumet man hittar dessa trådar. Jag har då aldrig varit med om att en häst inte har gått att leda någonstans, och bara vägrat gå. Detta har inte med att göra att hästarna är rädda för mig, utan för att de vet att jag bestämmer. Punkt. Detta är inget de mår dåligt av, tvärtom.

Att kunna leda en häst är så grundläggande att det inte borde vara något problem. Hästen testar dig som sjutton, och den verkar vinna.

Är det inte ni NH-folk som hela tiden pratar om flockbeteende. Tänk dig din situation i en hästflock...
 
Jag har själv haft samma problem med min förra medryttarhäst och det jag fick höra då var följande:
När hästen stannar och bara.. ståååår...(både under ridning och promenad) så tar han kommandot. Så är det. Då är det han som bestämmer över mig. Sitter jag då och väntar ut honom så får han ju som han vill, stå så länge han känner för det. ;) I mitt fall berodde det hela på bristande ledarskap, jag var väldigt osäker av mig. Jag fick lära mig att låta och verka bestämd (och en massa annat nyttigt) för att övertyga hästen om att det är jag som bestämmer och på så vis få honom att röra sig igen. (tydliga drivningar, hota med korvfabrik med ilsken röst, dock INGET våld av något slag).
Om hästen istället backar så fortsätt backa honom/henne så kommer h*n till slut att tycka det är jättejobbigt och går hellre framåt igen. Låt då hästen gå framåt på ditt kommando. Då är ju hästens "belöning" att han gör precis det han först blev ombedd att göra!? ;)

Ledarskapsproblem ska ju i grunden inte arbetas från rygg och jag jobbade även mycket från marken, men när man väl sitter upp så händer det ju ibland iaf.

Det här funkade på mig när det gällde en erfaren "gubbe" och en osäker människa. Kan inte lova att det är rätt metod för dig och din häst men ville iaf dela med mig av erfarenheten. :)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 047
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp