Hästen sticker okontrollerat

Hallonglass123

Trådstartare
Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst. Han har börjat sticka iväg på hemvägen om någon häst travat bredvid och själv. är allmänt het på hemvägen och om han inte får som han vill så börjar han slänga med huvudet, små stegra och backa tills jag faller av eller hoppat av. Han har börjat med detta nu senaste veckorna men tror inte han har sjukt eftersom han int visar andra tecken att han skulle ha sjukt någon stans. När jag väl hoppat av är han hur lugn som helst när jag leder från marken🤔 vi har bytt till ett milt bett med mera tungfrihet då han är känslig i munnen och byter sida på bettet.skulle behöva lite tips då han stuckit okontrollerat flera gånger nu tills han kommit till stallet.
 
Jag hade en häst som hade bråttom hem, de bästa var när de var fruktsäsong i stengärena.
Då blev de äpple och nyponpaus lite överallt och hon slutade få bråttom hem 😊
Så kan du göra små stationer med något gott så kanske hemlängtan inte är så stor.
 
Min travare var likadan. Han stack även från hästkompisar för att han helt plötsligt skulle hem. Jag slutade faktiskt rida ut under en period (ca 6 månader) efter att han stack och jag trillade av på en väg framför en bil. Det kunde ha slutat väldigt illa och jag blev rädd efter händelsen. Red enbart på ridbanan hemma och fokuserade på att han skulle få mer muskler. Bytte även från ett tränsbett till ett pelham för att han stack även på ridbanan och satte det i system.

Började sedan skritta ut korta turer när pappa var med på marken. Efter hand utökade vi turerna och pappa följde med på cykel. Fick ett bakslag efter 8 månader när min häst vägrade gå nerför en backe och höll på att gå över när han reste sig. Tack och lov accepterar inte min pappa att ge upp, så jag tvingades upp på hästryggen igen och jag red klart den tilltänkta uteritten. Ca ett år efter att jag trillat av ute på vägen kunde jag rida ut själv utan sällskap på ett tränsbett utan att vara det minsta rädd eller osäker.

Det som jag har lärt mig är att man får inte sätta sig själv eller hästen i potentiellt farliga situationer. Fungerar inte uteritterna och du börjar tycka det är obehagligt - rid på banan och träna på dressyren eller fundera på att betsla upp. I min värld har en häst förbrukat sin rätt att gå med milda bett om hästen sticker okontrollerat just för att det kan bli väldigt farligt.

Ett annat tips är att ha med sin tränare (om du har en) ute i skogen så att denne kan ge tips och stöd när situationen uppstår.
 
KAROLIJNAH skriver några mycket viktiga grejer här ovan, nämligen allt som handlar om säkerheten.

Rid absolut inte ut med denna häst så länge du inte kan kontrollera den, är mitt första råd. Det är risk för skador på både djuret och dig, för att inte tala om vad som kan hända om hästen skenar ut i trafik eller om det kommer någon person i vägen!

Om din häst nyss kommit från travet är den kanske inte riktigt skolad för ridning än, och då måste man börja där. Det handlar om att tex. lära hästen att lyssna på och förstå de olika hjälperna. Att betsla upp är en mindre bra utväg om anledningen till att hästen inte lyssnar är att den är outbildad.

Du skriver att hästen är "känslig i munnen" och grejar med bettet. Där skulle jag rekommendera att du låter en veterinär kolla hästens tänder först av allt. Om hästen har skador i munnen, vargtänder eller foderinpackningar kan den av förklarliga skäl bli "besvärlig" i munnen, inte vilja att nån tar i den och även försöka fly undan smärtan/obehaget. Om du lägger in ett skarpare bett med tungfrihet kan resultatet bli en häst i panik då den inte längre kan komma undan obehaget genom att flytta bettet.

När hästens mun är kollad och åtgärdad tycker jag att du ska rida på något inhägnat ställe och arbeta med att lära in grunderna. Hästen behöver lära sig att gå fram, stanna, svänga, öka och minska tempo, byta gångart osv. så att ni så småningom kan rida ut tryggt och säkert. Bäst är om du har en tränare som kan hjälpa dig och visa vägarna fram till att få hästen med dig istället för mot.

Börja inte joxa med godis om du inte vet vad du vill uppnå, en eftergift på tygeln och en klapp är bästa belöningen, även om det är viktigt även där att du vet NÄR, dvs. när hästen har förstått och gör rätt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 265
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp