Hästen stormtrivs, inte jag...

Praefatio

Trådstartare
Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär:

I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall med 17 hästar. Tyvärr blev det inte så bra som det verkade när jag var där och tittade på sommaren, bland annat fick de mot sitt eget ord komma in tidigare och tidigare tills de endast stod i hagen 5-6 timmar om dagen och de stora, grusade hagarna delades sakta men säkert av till små grusplättar där hästarna stod själva - enligt de andra ägarnas önskemål. Det var mycket intriger mellan tjejerna i stallet och jag blev bland annat, helt taget ur luften, anklagad av den ena av tjejerna att stjäla spån. Var den enda westernryttaren i ett stall fullt av dressyrryttare och hamnade lite utanför.
Rutinerna passade inte mig egentligen, betalade väldigt dyra extrapengar för att en tjej skulle ta mina morgonpass (väldigt bökigt för mig som åker kommunalt) och blev, trots att det sagts annat, tvungen att ta in eget spån vilket gjorde att jag ständigt hade spånbrist i brist på folk som kunde köra spånbalar. Botten var nådd när hästen vantrivdes med den korta utevistelsen, blev bråkig att rida, omotiverad och dessutom både halt och stel pga att han inte fick röra sig varje dag.

Flyttade till nuvarande stället. Skitfin lösdrift i mycket kuperad terräng. Sommartid finns det helt otroligt mycket ridvägar, paddock finns men den är väldigt illa däran och långsmal. Vi hjälps åt att sköta fodring så att det är fri tillgång med hö. I vintras var vi sex tjejer tror jag som hade hästar där, men det var bara jag och två till som var där regelbundet. Jättegoa tjejer, inga westerntjejer men "alternativa ryttare" i form av akademiska ryttare. Prestigelöst ställe, härlig stämning mellan oss som är där. Hästen trivs som fisken i vattnet och är helt fri från alla hältor, stelheter och mentala blockeringar. Han mår verkligen jättebra.

Jag börjar ha ångest när jag tänker på hösten och vintern. I det andra stallet var det så himla enkelt att ha häst på många sätt, stallet var verkligen HELT underbart, det tog 40 minuter från dörr till dörr att ta sig dit och visst var det kasst med ridvägar men de som fanns var upplysta på vintern. Paddocken saltades och plogades flera gånger i månaden, toppen underlag, hinderpark, jättebra belysning. Det fanns toalett i stallet, massor av utrymme för utrustning och bra ordning med Hitler-stallchef. Spolspilta, tvättmaskin för täcken, alltid rinnande vatten i stallet och en massa andra positiva saker. Om vissa personer inte var i stallet så var det som att man kom in i det lilla paradiset när man kom till stallet med mysbelysning vid stalldörren, hästar som stod i sina fina boxar och gnäggade (för att de var uttråkade...), folk att hälsa på... Ljust, luftigt och fint i stallet med varm belysning. Inga problem att ta hand om sin grusplätt, det fanns strålkastare.

I nuvarande stallet så tar det 1 h 10 min enkel väg med buss inklusive 20 minuters promenad på oplogad väg med en backe som är nästan fysiskt omöjlig att ta sig uppför när det ligger 2 dm is överallt. Det är mörkt överallt, pannlampa är ett måste. Åker man dit varje dag så träffar man någon av de andra tjejerna max en gång i veckan, oftast inte ens det. Det finns ett stall är vattnet fryser, stallet är litet och jätteslitet och känns väldigt deppigt med gamla kalla lysrör på uppbidningsplatsen. Uppvärmd sadelkammare visserligen men det är den enda lyxen. Vintertid plogas paddocken absolut inte men det finns en byggarbetslampa som man kan ta ut och hänga i trädet om man vill pulsa runt i 1 meter snö.... Då finns det också väldigt få ställen där man kan rida, man får mest rida på asfaltsvägarna runt omkring om det är mycket snö. Är det lite snö så finns en jättestor, jättefin äng att rida på som är perfekt på vårkanten och hösten men återigen - snön. Höst och vår är nästan alla bra ridvägar förstörda pga kärr och träsk som inte har hunnit torka upp, man kommer inte långt innan det tar stopp.

Alltså, det känns så jävla deppigt. Jättemörkt, jättekallt, jätteensamt, jättedystert. Ser senhösten komma med stoooooora steg och ser bara mörker och depression framför mig. Minns såklart mest de bra grejerna från förra stallet nu, att det alltid fanns både paddock och någon upplyst, plogad väg att rida på, att det var varmt, mysigt och socialt i stallet, att var sak hade sin plats, att det var så himla enkelt att åka dit... Jag saknar så sjukt mycket att ha mina små "territorium" att pyssla om med box som ska mockas, foderskåp som ska fyllas, förvaringsutrymmen som ska hållas fina. Jag trivs verkligen inte med att bara åka ut (vilket alltså tar 2,5 timme fram och tillbaka), hämta hästen från hagen, borsta lite, rida, slänga in lite hö i hagen och åka hem. Alltihopa i beckmörker. Stallet på lösdriften är inte ett ställe där man går och myser och borstar extra länge bara för att det är trevligt, för det känns bara mörkt och dystert att vara inne i stallet. Jag saknar känslan av att hästägandet är lite lyxigt och jag saknar att ha någon att snacka med. Jag kan såklart aldrig flytta tillbaka just till senaste stallet i och med att hästen mår piss av att stå på det sättet och eftersom stämningen mellan människorna var kass. Men jag vet ärligt talat inte om jag klarar en vinter där jag står nu :crazy: Jag älskar stall"chefen", hon är underbar och uppskattar så himla mycket att jag är där, men i slutändan blir det så att man aldrig vill åka till stallet, det känns alltid motigt och jobbigt och deppigt. Till och med nu på sommaren kan det kännas så!

Jag bläddrade i Hööks-katalogen och kom på mig själv med att till och med sakna att sätta ett värde på ridkläders utseende och ordning och reda. Jätteytligt, men jag saknar nog helt enkelt gemenskapen och att människorna är en del av stallet, inte bara hästarna. Jag hatar när det blir intriger och skit, när folk snackar bakom varandras ryggar och man känner att man vill undvika vissa personer. Jag gillar att få vara själv i stallet ibland. Men inte jämt, och inte på det där deppiga sättet.

Uuuusch... Vad tar man sig till?
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Jag hade försökt hitta ett stall eller en lösdrift där både du och hästen trivs. Det ska vara roligt att hålla på med sin häst och
gemenskapen är mycket viktig, att vara helt ensam kan vara trevligt ibland, men att aldrig ha någon att prata häst med skulle ta kål på mig.
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Det är så himla svårt att hitta rätt bara, känns som att jag flyttar hästen var och varannan dag nästan. Han har flyttat fyra gånger på lite mer än ett år: Först flyttade han från gamla ägaren till mig = sommarbete hos min tränare och stod där i fyra månader. Sedan stod han i storstallet i fyra månader. Sedan har vi stått på lösdriften sedan årsskiftet.

Men jag håller med, det ska vara roligt att ha häst och det är roligt så länge som det är ljust hela dagarna, finns träningsmöjligheter i form av ridbana av något slag samt många ridvägar... Då kan jag till och med ta att det är döensamt. Men sedan när alla de där bra grejerna försvinner så känns det bara som att det är negativa grejer kvar.
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Det låter som du vill flytta, finns det något vettigt alternativ? Kanske leta lite förutsättningslöst och endast flytta om det känns rätt. Det du beskriver kan göra ett den mest ihärdiga entusiast tackalr av. Hästen vinner inte på att du inte trivs.
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Säger som övriga - flytta! Sätt ut egen annons där du är tydlig om vad du söker resp. kolla in annonser och hör dig för bland kontakter. En stor nackdel för dig är ju att du är beroende av kollektivtrafik. Om du inte vore det skulle ju utbudet vara större och då kunde t.ex. stallet som jag har min häst i kanske varit intressant för dig att kolla på.;)
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Hur gör övriga där på vintern?
Min häst går också i stor lösdrift och det finns inte direkt någonstans att rida på vintern.
Jag låter henne ha en till två månaders vila (beroende på vädret) när det är som värst i jan-feb, tar av skorna och så får hon bara lolla i hagen, tror det kan vara bra också att låta henne få en rejäl vila, både hon och jag blir desto piggare när solen kommer.
Alla gör så där jag har min inackorderad och så hjälps vi åt att kolla varandras hästar, så man inte behöver åka dit varje dag, de har fri tillgång till grovfoder och rengöringen sköter stallägaren så det funkar jättebra
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Tack för alla svar, tror att ni har rätt i att jag borde se mig om efter ett nytt stall. Det suger att inte ha bil, hade haft så mycket mer att välja på då.

Zqathan: Jag är verkligen inte intresserad av att ställa av hästen igen, han har stått så sjukt mycket sedan jag köpte honom. Förra sommaren stod han för att han trampade av sig skorna heeeeeeela tiden (han var ju ny för mig då, insåg inte att det var hovslagaren som skodde kasst utan trodde att han var sån...), i höstas/vintras på gamla stället var han halt och stel en massa och fick stå mycket därför. Under våren red jag ganska mycket, under sommaren har jag tappat motivationen pga försenat sadelköp, har bara en bomlös nu som motverkar vår träning rejält), så han har fått stå massor nu också. I höst ska jag äntligen köpa min sadel och då vill jag komma någonvart med ridningen igen, han har liksom tappat sjukt mycket muskler och kondition sedan jag köpte honom och nu orkar jag inte rida sporadiskt längre, jag vill komma igång! :)
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Jag har också flyttat till en lösdrift i maj. Innan det stod hästen i ett fint trevligt stall men det blev alldeles för mycket stalltjänst att göra för mig som inte har en så bra kropp som vill göra det jag vill!
Iallafall så tänkte jag att lösdrift kunde vara något eftersom min häst dels hade haft lite besvär med hosta. Men jag kände efter och kände ganska snart att det skulle bli svårt att klara hösten och vintern. Mörkt, kallt inget stall att stå i och pyssla. Tillhörigheter i ett skjul som redan nu läckte in när det kom ett sommarregn och en skogshage som blev ordentligt lerig. Det fick mig att inse att glädjen över att ha häst skulle övergå till något tråkigt. För har man häst så måste väl ägaren också trivas! Man gör så mycket för hästen, har han bara tryggheten att få det han är van vid och samma ägare som följer med till nytt ställe. Då, tycker inte jag att man ska ha dåligt samvete att man flyttar. Bättre med en glad och harmonisk ägare, då överför du det till hästen!
Så vi flyttar in till ett stall och box efter sommaren. En box med halvdörr där han kan stå och hänga och titta ut. Och lång utevistelse!
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Lösdrift betyder inte kallt stall utan möjligheter till paddock o bra ridvägar :idea:
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Det förstår jag!
Du har inte möjlighet att ha en moped så du inte är så beronde av bussförbindelse? Kanske lättare att hita ett bra ställe då?
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Jag säger som andra: det ska vara roligt att ha häst! Både för dig och för pålle, och i en så stor stad (nåja) som Götet så borde det gå att hitta något som ni båda trivs med!

Nu vet jag inte var du bor eller hur pass mycket ekonomin begränsar dig, men då jag själv har jagat stall i Göteborg som en galning (visserligen främst i syte att hitta en vettig ridskola då CSN-livet begränsar andra utsvävningar) så kan jag i alla fall tipsa om åtminstone ett ställe som verkar vettigt, både för häst och ägare!

Det är en liten ridskola som ligger 500 meter från en spårvagnshållplats i Angered dit spv. 4, 8 och 9 går. De har ridhus och en trevlig ridbana, ridvägarna lär vara ganska obegränsade då stället ligger i anslutning till enorma Lärjedalen. Och bästa av allt, till och med ridskolehästarna har tillgång till stora, kuperade, härliga hagar! Det finns till och med uteboxar. Nu har jag bara hängt där i en halv termin så jag har ingen koll på hur det ser ut under vinterhalvåret, men jag har i alla fall inte sett några grushagar. Visst kan det vara lite rörigt som det väl är på ridskolor, men som privatryttare bör man ändå kunna hålla sig lite avsides.

Nu låter jag som en PR-byrå, och det är inte alls meningen. Jag vill bara säga att det går att hitta någonstans att trivas, jag letar själv! Jag förstår om en ridskola (även om den är liten) kanske inte låter så lockande, men här kommer det bästa! I närheten av den här ridskolan (dvs nära spårvagn, ridhus och i Lärjedalen) ligger även minst ett annat stall. Jag har inte varit där (och kommer inte på vad det heter just nu), men sett skyltar och ridit förbi. Om du är sugen kan jag hänga med dig och snoka i buskarna nångång, eller stå brevid och pladdra när du borstar din pålle så att du inte behöver känna dig så ensam!

Hang in there hälsar Soffe
 
Sv: Hästen stormtrivs, inte jag...

Hej!

Jag tror du ska flytta, men inte tillbaka till förra stallet. Letar reda på ett ställe där både du och hästen kan funka.

Jag har själv flyttat min häst flera gånger när stallet inte funkat (av olika orsaker) och först nu hittat ett stall där vi båda trivs (och inte hopplös stallägare lägger sej i hur jag gör saker).

Det ska, som redan sagts, vara roligt att ha häst. Ditt första stall var kul ibland- men det kan lika gärna vara hemskt- så flytta inte tillbaka dit. Sätt dej ner och fundera över vad som är viktigt för dej och utgå från det när du letar.

Jag trodde alltid att ridhus var ruskigt viktigt för mej, men när jag hamnade i ett stall helt utan ridvägar (om inte skritt 40 min på asfalt -70-väg- till och från ridvägarna räknas) insåg jag att ridvägar som funkar året om är sjukt viktigt. Jag har också insett att en fungerande ridbana är viktigt, samt kompisar i stallet, men de sistnämnda kan jag klara mej utan om jag bara kan rida ut ordentligt.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp