Hästen tycker om konstiga bett?

the_connemara

Trådstartare
Min unghäst har aldrig riktigt tyckt om att ha bett i munnen men det har varit ett måste under körkursen vi gått/går på sedan i höstas. Han har arbetats mkt med träns under grimman utan nosgrimma och haft bettet på när han ätit i perioder och arbetats lite i bett utan nosgrimma. Det funkade dock inte alls. Tänder kollade.

Länge hade han ett novabett i rätt storl (kort 11.5) men det blev aldrig bättre så då beställdes ett från shires. Fasta ringar, tvådelat o anatomiskt format, precis vad tränare rek till tidigare unghästar/hästar öht och som jag själv tror mkt på. Fick ingen annan reaktion alls, lite äckligt som vanligt. Lite mer stöd på tömmen och det blev lite bättre - i grunden är det nog snarare min tömkörning som är bristande, jag tycker ridning är så mkt lättare men vill hlest jobba lite från marken först då han är mkt stor o lite omusklad.

Iaf, körtränaren tyckte tillslut han var ovanligt skum i munnen o bad oss testa bara ngt annat vanligt bett som vi hade hemma. Blev mammas urgamla Sprenger. 12.5 långt o lite grövre med lösa ringar. Tog typ två varv med ngn volt o hästen ändrade sig massor! Ist för att dra i bettet o försöka gapa mer eller mindre hela tiden växlat med att krypa bakom så kom halsen upp o nosen lagom mkt fram o med en mkt finare kontakt på tömmen :) Nu är bettet på tillslipning av pappa då det var ltie vassa kanter vid bettringarna.

Men ja, nu undrar jag lite vad man kan dra för slutsatser av det här? Jag har ingen större lust att exprimentera mera, iaf inte just nu, när han väl hittat ngt han verkar vara iaf hyfsat tillfreds med. Det tar ju lite tid o vänja sig vid att inte tycka illa om det oxå när han aldrig tyckt om att ha ngt i munnen.

För eg gillar jag inte att det är så långt, kan det vara tjockleken och metallen (inte rostfritt, vet dock inte vad för olika metaller Sprenger hade typ 93 då bettet köptes, ngn som vet?)?
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

För eg gillar jag inte att det är så långt, kan det vara tjockleken och metallen (inte rostfritt, vet dock inte vad för olika metaller Sprenger hade typ 93 då bettet köptes, ngn som vet?)?

Troligtvis Aurigan då Sprenger brukar göra sina bett i det. Det är en legering av 85% koppar, 4% silikon och resten zink.
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Jag har en del äldre Sprenger-bett, ser det ut som något av dem här?

3513593.jpg

Aurigan med ringar i rostfritt.

8349222.jpg

Aurigan med ringar i rostfritt.

8349223.jpg

Helt i Aurigan.


Ursäkta de något stora bilderna.:o
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Så här ser mitt ena sprengerbett ut... vet inte vad det är för material i det, det är tillverkat 1945, men det är stämplat...
6778332.jpg


Alla gamla häst"gubbar" har alltid talat om för mej att man ska använde det bettet hästen gillar och går bäst på, även om det skulle vara TAGGTRÅD.... HÄSTEN BESTÄMMER !!!
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Jag har för mig de hade aurigan o ngt typ argentan oxå? Alltså två olika konstiga metaller att välja mellan?

Inte riktigt men det är iaf rostfria ringar o typ sådan gulaktig metall!

Fö så är det väl legerat med kisel (Si) o inte silikon (syntetmateriel)?
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Jag visste ju att du hade så gamla bett från Tyskland, men jag visste inte att ett av dem var från Sprenger.:) Hur ser märkningen ut? Är det "HS Germany" eller något i den stilen?

Jag får ursäkta för trådkapningen, TS.:angel:
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Att låta hästen gå med det han trivs i. ;)
Jag har en strulpelle gällande bett, medan de andra tar vad de får. :D

Självklart! Men jag vill att han ska få ett eget bett inte ärva ett gammalt avlagt :D Nä, skämt o sido, det ser på tok för stort ut så jag vill ha ngt kortare fram över när han vant sig mer o då är det ju bra o veta vad man ska ha för krav.
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Kan ju vara så att det är storleken han tände på. Inte själva bettet. *spånar*
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Jag har för mig de hade aurigan o ngt typ argentan oxå? Alltså två olika konstiga metaller att välja mellan?

Det är mycket möjligt, men det är säkert en stor andel koppar i den också. Du kanske skulle prova andra bett i typ mässing eller liknande om det är någon sådan smak hästen gillar?:idea:


Fö så är det väl legerat med kisel (Si) o inte silikon (syntetmateriel)?

Det stod så i Sprengers senaste katalog iaf. Men silikon är väl något slags ämne från början, eller är jag helt ute och snurrar?
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Så här ser mitt ena sprengerbett ut... vet inte vad det är för material i det, det är tillverkat 1945, men det är stämplat...
6778332.jpg


Alla gamla häst"gubbar" har alltid talat om för mej att man ska använde det bettet hästen gillar och går bäst på, även om det skulle vara TAGGTRÅD.... HÄSTEN BESTÄMMER !!!


Som jag skrev ovan lever jag oxå efter den devisen. Det kanske inte verkade så i ursprungsinlägget men allt krångel var ju bara för att ge honom de bästa möjliga förutsättnignarna när han skulle börja ha bett. Därav nova-shires som jag fått mest rekomendationer på och som jag själv har haft mest positiva erfarenheter av.

Fast jag hade nog dragit gränsen innan taggtåden men brukar själv använda mig av uttrycket :D
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Jag visste ju att du hade så gamla bett från Tyskland, men jag visste inte att ett av dem var från Sprenger.:) Hur ser märkningen ut? Är det "HS Germany" eller något i den stilen?

Jag får ursäkta för trådkapningen, TS.:angel:

Kapa på, det är intressant :D
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Kan ju vara så att det är storleken han tände på. Inte själva bettet. *spånar*

Snyft, det ser ju så äckligt ut :( Men iaf, har ett tjockare 12,5 i rostfritt hemma så om han ngn gång i framtiden känns stabil kan jag ju testa det o se om det är materialet iaf.
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Det är mycket möjligt, men det är säkert en stor andel koppar i den också. Du kanske skulle prova andra bett i typ mässing eller liknande om det är någon sådan smak hästen gillar?:idea:




Det stod så i Sprengers senaste katalog iaf. Men silikon är väl något slags ämne från början, eller är jag helt ute och snurrar?

Stod den på svenska? För kisel heter väl iaf silicon på engelska. Men (wikipedia min vän :D) så här stod det: "Silikon, samlingsnamn för i grunden oorganiska polymerer baserad på kedjor av kisel och syre. Silikon leder inte elektricitet, är ej lösligt med vatten och är relativt tåligt mot kemisk påverkan. Silikonmassan är mjuk och formbar innan den har härdat. Materialet används bl.a. för att täta fogar."

Användningen tyder ju på att det mkt väl kan användas i bett iaf :)
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

På det som är på bilden står det bara HS.

Har ett lite tjockare i samma material som inte är stämplat, plus det 3delade som jag har utlånat just nu och inte kan kolla om det är stämplat...
Däremot så är nog det lite tjockare ostämplade bettet lite äldre typ någon gång mellan världskrigen.

Förlåt för trådnappningen :angel:
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

:o Jo, det stod på engelska... Tur att det finns någon som har koll på kemi här som kan rätta till felen.:angel:

Förövrigt hittade jag lite om argentan nu. Tydligen är det samma sak som German Silver, och innehåller 65% koppar, 12-15% nickel och resten zink. Alltså lite mindre koppar än Aurigan.
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

Haha! Jag läser till civ ing i kemiteknik så jag borde veta bättre än o kontakta wikipedia :rofl: Aha, intressant!

Men silikon är ju iaf som du ju trodde baserat på kisel :)
 
Sv: Hästen tycker om konstiga bett?

På det som är på bilden står det bara HS.

Har ett lite tjockare i samma material som inte är stämplat, plus det 3delade som jag har utlånat just nu och inte kan kolla om det är stämplat...
Däremot så är nog det lite tjockare ostämplade bettet lite äldre typ någon gång mellan världskrigen.

Förlåt för trådnappningen :angel:

Intressant, tack.:) Jag satt faktiskt, precis innan den här tråden startade, och funderade på Sprengers märkningar.:angel: På de betten jag har förekommer "HS Germany" (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/06010000-06019999/640x480/6010807.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/06440000-06449999/640x480/6443905.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/08340000-08349999/640x480/8349222.jpg samt "HS Germany" och "Neverrust" i kombination (http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/03510000-03519999/640x480/3513022.jpg http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/03510000-03519999/640x480/3513593.jpg) http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/08340000-08349999/640x480/8349223.jpg ). Jag undrar om det möjligtvis har att göra med hur gamla de är, att de har stämplats med en sak under en period och något annat efter det.

Gissa om jag inte skulle ha något emot att lägga vantarna på en massa gamla Sprenger-kataloger, så jag kunde reda ut allt.:devil:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 649
Senast: vtok
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 435
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hjälp mig brainstorma! Hästen är en mycket stressad häst med orolig mun. Han kan ibland bli väldigt stark men behöver ett milt bett...
Svar
15
· Visningar
3 207
Utrustning Bett till häst med orolig mun som krullar ihop sig, "vinglar" och biter i vanliga tränsbett av stål? Novabett med bettringar fungerar...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp