Hästen vill ej bli kratsad om hovarna

Ainaz

Trådstartare
Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit till forumet. =)
Det är så att jag har en trettonårig supersnäll D ponny valack som är hur lugn som helst i all hantering förutom när det kommer till hovarna...
Det har kommit ganska plötsligt, han har aldrig vägrat lyfta hovarna innan. De flesta gångerna jag försöker lyfta hans hovar börjar han skrapa med hoven i marken ibland gör han så några gånger men han brukar ge upp till slut. Andra gånger får jag inte upp hovarna alls. Han lägger bak öronen men gör inget dumt mer än att puttas. Då brukar jag säga åt honom och då hamnar öronen framåt igen men han vill fortfarande inte lyfta hovarna. Jag har frågat kompisar som har hästar med liknande problem men dem brukar svara med ’’håll kvar hoven’’ men det är ju inte problemet, får jag upp hoven så sparkas han inte eller försöker komma loss det är bara att han vägrar lyfta på den första gången. Jag har testat att luta mig mot honom och stå riktigt nära men han forsätter bara skrapa med hoven i marken. Han verkar inte ha ont då han efter ett tag ger upp och står still hur gulligt som helst. Bakhovarna är ett mindre problem, dem är lite lättare att lyfta. Förövrigt är han pigg och glad i ridning men det är väldigt tråkigt att behöva ’’tjafsa’’ men honom om hovarna.
 
Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit till forumet. =)
Det är så att jag har en trettonårig supersnäll D ponny valack som är hur lugn som helst i all hantering förutom när det kommer till hovarna...
Det har kommit ganska plötsligt, han har aldrig vägrat lyfta hovarna innan. De flesta gångerna jag försöker lyfta hans hovar börjar han skrapa med hoven i marken ibland gör han så några gånger men han brukar ge upp till slut. Andra gånger får jag inte upp hovarna alls. Han lägger bak öronen men gör inget dumt mer än att puttas. Då brukar jag säga åt honom och då hamnar öronen framåt igen men han vill fortfarande inte lyfta hovarna. Jag har frågat kompisar som har hästar med liknande problem men dem brukar svara med ’’håll kvar hoven’’ men det är ju inte problemet, får jag upp hoven så sparkas han inte eller försöker komma loss det är bara att han vägrar lyfta på den första gången. Jag har testat att luta mig mot honom och stå riktigt nära men han forsätter bara skrapa med hoven i marken. Han verkar inte ha ont då han efter ett tag ger upp och står still hur gulligt som helst. Bakhovarna är ett mindre problem, dem är lite lättare att lyfta. Förövrigt är han pigg och glad i ridning men det är väldigt tråkigt att behöva ’’tjafsa’’ men honom om hovarna.
Fråga din hovslagare om tips.
 
Eftersom det kommit plötsligt så är det väl på sin plats att konsultera hovslagare o veterinär?
Ja, det har ju inte varit så pass jobbigt som nu. Han alltid varit lite bråkig om hovarna men det börjar ta längre och längre tid att få lyfta dem. Jag vet dock inte vad som kan vara fel, jag ska rådgöra med veterinären.
 
Även om jag absolut skulle tänka på det som @vallhund skriver, att det kan vara något som gör att oviljan finns för att det kan vara något som gör ont, så skulle jag testa lite olika saker. Förutsatt att andra inte har några problem med att lyfta hovarna och det bara är du.
Det är viktigt att vara uppmärksam på ändringar hos hästar.

Mina lyfter hovarna för hovslagaren utan att han behöver göra annat än att närma sig benet men när jag ska lyfta vill de ha klara order och om de får så slipper de gärna. Då vet jag att de bara är lite envisa.
Jag gillar inte det och knackar med hovkratsen på kronranden tills de lyfter själva. Om de är lite väl ovilliga så irriterar jag genom att fortsätta och ibland ökar jag på trycket för att det ska bli obekvämt.
 
En väg kan vara att inte bråka utan ge lov att sätta ner direkt - men gör om och gör om. Kan vara allt från idéer till att det gör ont i nån annan hov. Men bråk löser ingenting, bara risken att hästen råkar göra illa dig.
 
Efter din beskrivning misstänker jag skarpt att hästen har ont. Det gör helt enkelt ont i övriga tre ben att belasta dem extra genom att hålla upp det fjärde. Vi upptäckte fångtendesen först genom just ovilja att lyfta direkt. Hästen ville gärna stå och gunga runt lite på övriga tre innan den lyfte fjärde.
 
Jag säger som övriga - det är troligt att hästen har ont, om förändringen kommit plötsligt. Utöver vad andra har skrivit skulle jag fundera på om det kan vara hovskabb. (Är det en välbehårad ras skulle jag definitivt kolla upp det.) Det kan ge oväntade symptom som ovilja att lyfta hovar, även om hästen inte kilar sig särskilt mycket.
 
Jag säger som övriga - det är troligt att hästen har ont, om förändringen kommit plötsligt. Utöver vad andra har skrivit skulle jag fundera på om det kan vara hovskabb. (Är det en välbehårad ras skulle jag definitivt kolla upp det.) Det kan ge oväntade symptom som ovilja att lyfta hovar, även om hästen inte kilar sig särskilt mycket.
Han är en Connemara så inte jätte mycket päls, men ska definitivt låta vet kolla upp det. Tack för svaren!
 
Att han är "snäll" till slut och går med på det är väl snarare ett tecken på att han ger upp eftersom han inte kommer undan, och inte ett tecken på att han inte har ont.
Så ja, hovslagare och/eller veterinär är väl definitivt att föredra framför gissningar och spekulationer :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp