Hästen vill inte framåt...

E

elronne

Provar att skapa en tråd här istället.
Ibland får min häst för sig att han inte vill gå.
Det händer ibland när man leder honom, men då får jag honom att gå framåt. Men när jag rider så bara helt plötsligt stannar han och vill inte framåt. Han backar och backar och backar... Det finns inget som stoppar honom, backar in istaket osv... Om jag går av och leder honom så går han. Men han går inte framåt när jag sitter på :mad:
Jag tror inte att han har ont någonstans, har haft ute en equiterapeut som kollat igen honom. Känns som han testar mig om och om igen. Jag har haft honom i två år och detta har börjat nyligen. :confused:
Snälla hjälp!!! Måste ju finnas något sätt att få honom framåt när jag sitter på :confused:
 
Känner igen det där....jag fick råden att 1. ta ledande tygeltag varannat till höger varannat till vänster så att hästens huvud följer med. Efter ett tag prövar man att driva framåt igen. Det funka sådär, ibland...råd 2. visade sig vara MKT effektivt! Vänd hästen å backa åt det hållet du vill gå åt några steg, sen vänder du hästen å prövar igen. Funkade kalas(ibland fick man backa flera gånger innan men i slutänden gick det alltid) Hoppas nåt av dem funkar! (annars brukar ju allt bli bättre med lite ledarskapsövningar från marken ;) )
 
Jag tränar ledarskap från marken... och det brukar gå väldigt bra efter en stund.
Men varför går det inte från ryggen :confused:
Och jag tycker det är konstigt att det kommit på senare tid.
Förutom hans backningssyndrom så är han väldigt trevlig att rida. Han har aldrig varit så här duktig!
Ibland har jag tänkt att jag kanske begär för mycket av honom, men han kan börja backa precis när vi lämnat stallet. :eek:
jag har testat det med att backa honom dit jag ska, det funkar, men jag ska ju kunna rida honom dit jag ska åt rätt håll. tack för tipsen!
 
Äh dåså, men min totto va precis sådär oxå, hur bra som helst annars, förutom när hon inte ville framåt då....men det blev mkt bättre nu när det blev vår.... å så tror ja´g det e lite unghäst-trots, backa e ju en kortsiktig lösning sen kan man ju fråga sig vilken långsiktig lösning man ska ha......för mig blev det ledarskap från marken, nu e hon GRYM på det å med till 110% på vad som ska göras....men självklart får man finna en lösning som är relaterad till härstamningen av problemet, å du känner ju din häst bäst! Hursomhelst, lycka till å lova å inte bli för förbannad... ;)
 
Tack för ditt svar! :bow:
Bra att veta att någon haft samma problem.
Antar att det är lite unghästfasoner som du säger.
:banana:
 
Vore det min häst skulle jag lappat till den med pisken (om den inte lyssnar på skänkeln). Jag skulle inte acceptera att hästen bara stannar sådär utan att jag ber den om det.
 
Jag har provat med spö. Men jag tycker inte att det är ett spö som ska vara lösningen på problemet. Föresten så blir han tokig av spön så det förbättrar inte direkt situationen.Då blockerar han sig och bli ännu mer motsträvig och stressad Jag går isådanafall hellre av och leder honom.
 
Det kan ju vara rena "grisfasoner", men jag har sett beteendet hos en häst som visade sig ha kotledsinflammation på två ben. Därav oviljan att gå framåt.
 
Det första jag tänker på är om hästen är frisk.

Min häst hade erlichias och efterföljande kot- och knäledsinflammationer. Innan jag fattade att istadigheten var pga detta försökte jag också med allt. Det gick bra när jag ledde henne, men inte när jag satt på. Hon kunde stanna och om jag då drev på henne så stod hon som en sten. Det gick inte att rubba henne vad jag än gjorde. Stod hon inte som fastgjuten så började hon backa när jag drev på och manade henne framåt. Tillslut började hon resa sig också och det var då jag fattade att det var något fel...

Förhoppningsvis är din häst frisk, men eftersom jag kände ingen symptomen kunde jag inte låta bli att berätta min "historia".

Om det nu är så att det är "unghästfasoner" som gör att din häst stannar tycker jag inte att du ska hålla på och hoppa av för då har ju hästen vunnit och fått sin vilja fram.

Lotta
 
Det var ju inte roligt att höra :(
Får kolla upp det där med kot- och knäledsinfl.
Tänk om det är så...
Då kommer jag har så dåligt samvete att jag kommer gråta :cry:
Jag hoppas verkligen inte att det är så.
Tack ändå!
 
Håller med de andra här - detta liknar väldigt mycket samma "fasoner" som min unghäst fick när han drabbats av dubbelsidig kotledsinflammation. Åk till klinik!
 
kanske en dum fråga.... men borde inte hästen halta eller vara varm i benen eller nå´t? :confused:
Kanske ska tillägga att han mer än gärna går åt det hållet han backar åt.
Tacksam för svar!!!!
 
Om inflammationen sitter på tex båda frambenen kan det vara så att man inte ser någon hälta. Den märker man först när hästen böjs igenom...Just oviljan att gå framåt brukar vara en tecken på inflammation enligt den veterinär som behandlade vår häst.

Jag tycker faktiskt att du ska be en veterinär titta på hästen, skulle det vara någon ledinflammation så är det ju bättre ju tidigare hästen får behandling!
 
Men om det bara är ibland så borde väl hästen va frisk... :confused: Eller e kan hästen uppvisa symptomen bara ibland???
 
Den behöver inte reagera varje gång du gör något!! Vår häst backade inte varje gång vi red om du trodde det....Men en häst som helt plötsligt börjar bete sig som en "gris" är det ofta något fel med....

Trådskrivaren verkar ju iaf tycka att det är ett problem som uppkommit den senaste tiden, även om det bara är ibland .
 
Låt hästen backa dit du ska.
Om det så är kilometrar,tillslut tycker han det är ganska skönt att gå framåt.
:devil: :rofl:
 
Hej här kommer en liten fråga. Har du kollat munnen och tänderna? Hade min tjej utlånad och hon började "dumma"sig med den tjejen.Lät en annan tjej rida,som red i alla gångarter på lösa tyglar hon backade inte alls. Tog ut vetrinär visade sig att problemet var vargtänder=gjorde alltså ont i munnen så fort man tog i tyglarna,munnen. Efter att vet tagit bort tänderna fungerade hon normalt igen. Mvh S :bump:
 
Känner igen det där..

..det händer att Valle stannar när vi ska rida ut, han är lite hemsjuk så han blir lite ovillig att lämna tryggheten.

Jag kom på ett knep :idea: som fungerade för mig iaf: När han stannade och började backa även när jag drev honom framåt, så vände jag honom och backade honom åt rätt håll istället och det gick minsann bra! Nu menar jag inte att man ska rygga under hela ridturen :D Men hästen kanske får sig en funderare :rofl: Den här metoden fungerade även en gång när han stannade mitt ute i skogen och inte ville gå förbi ett ställe(ovanligt).. ryggade förbi. haha!

Lycka till med din häst! :bump:

:banana:
 
Jag tror också min häst är hemsjuk... problemet började när vi bytte stall och skulle rida ut. Nu är det oftast när vi rider iväg, det händer aldrig när vi rider hemåt. Speciellt när vi ska till paddocken :(
Så nu har jag faktiskt struntat i paddocken ett tag och ridigt på vår stora vall, där fungerar han utmärkt!
Igår var jag och grejade i skogen, då började han backa...
Jag blev irriterad, satt av ledde honom framåt. Sen satt jag upp och gick fram och tillbaka med honom x-antal gånger.
Jag höll på så tills han verkligen lyssnade. Sedan red jag förbi paddocken och vände upp mot den igen. Dit ville han INTE. Men jag tänkte minsann inte ge upp och efter att jag gett honom tid och väntat ut honom så gick han upp. Massa beröm!!! Sen var det som han förstått, jag kunde gå in och ut i paddocken utan strul!!! Yippie!!! Gissa om jag var glad!!! :banana: :rofl:
(veterinären var ute och kollade hans tänder i samband med vaccinationen)
 
Jag rappade till mitt sto som också har detta "backningsproblem". INTE BRA!! Då började hon stegra sig i stället och det är inte roligt, så jag har slutat med spö... Våld löser långt ifrån allt... Låter bättre att rygga hästen åt det hållet man vill och sen försöka framåt igen. Det ska jag testa med min i alla fall! Tack för det tipset!! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
242
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp