Hästen vill inte ha sin medicin.

Och där kom min hästs höga värden på ACTH 😅 Antar att han ska medicineras, min veterinär är på resande fot så ska återkomma om några dagar med plan.

Men förstod jag rätt som att ett ärligare alternativ är att försöka träna in att ta medicinen "fritt" från godis? Tyvärr är min häst inte alls matmotiverad så fort minsta lilla spänning eller osäkerhet är närvarande och han är väldigt skeptisk även till ny mat 😅
Aj då! Men det är ju vanligt och medicin fungerar ju oftast bra. :)

Jag använder alltid belöningar. Men ja, jag ger belöningen efteråt, inte för att gömma medicinen i. Jag tycker ju som sagt att det enklaste är att slamma upp tabletten i några droppar varmt vatten och ge i en liten 5 ml-spruta. Det går ju att öva det med bara vatten om man vill, för att få in rutinen innan det börjar smaka något om det. Och bekanta smaker på godiset är väl säkrast då. :D Om han kan tycka situationen känns trygg så kanske det känns okej att ta godis efter sprutan också. :heart

Oftast är det ju ändå en bra idé att vänja in medicinen lite gradvis för att slippa biverkningar så då blir smaken ju lite mer utspädd än vad den kommer att bli senare dessutom (din häst är ju större än mina så jag gissar att det blir mer än en fjärdedels tablett, som är vad jag ger!). Hoppas han mår bra och kommer att må toppen i fortsättningen!
 
Aj då! Men det är ju vanligt och medicin fungerar ju oftast bra. :)

Jag använder alltid belöningar. Men ja, jag ger belöningen efteråt, inte för att gömma medicinen i. Jag tycker ju som sagt att det enklaste är att slamma upp tabletten i några droppar varmt vatten och ge i en liten 10 ml-spruta. Det går ju att öva det med bara vatten om man vill, för att få in rutinen innan det börjar smaka något om det. Och bekanta smaker på godiset är väl säkrast då. :D Om han kan tycka situationen känns trygg så kanske det känns okej att ta godis efter sprutan också. :heart

Oftast är det ju ändå en bra idé att vänja in medicinen lite gradvis för att slippa biverkningar så då blir smaken ju lite mer utspädd än vad den kommer att bli senare dessutom (din häst är ju större än mina så jag gissar att det blir mer än en fjärdedels tablett, som är vad jag ger!). Hoppas han mår bra och kommer att må toppen i fortsättningen!
Om han alltså skulle få i spruta... känner att jag yrade iväg lite här. Tar han tabletten som den är så behövs förstås ingen spruta!
 
Jag tycker dom är skitsvåra att lösa upp i vatten. Ni som gör det, använder ni kallt eller varmt vatten?
Det tar typ 10 min att lösa upp dom, om inte mer. Har pergoquin just nu och han tycker dom är minst lika äckliga som prascend.

Det fungerar hyfsat att alternera vad man ger dom i, så länge man gömmer dom väl och han inte känner lukten.
Jag löser upp i hett vatten. Prascend löser upp sig direkt, pergoquin på en minut eller så, ifall vattnet är varmt nog. Är det kallare så tar det längre tid är min erfarenhet också!
 
Tiger klarade första halva tabletten bra 😍 Pergoquin fick han utskrivet. Tänkte egentligen medvetet stoppa den i kinden och mata med små bananbitar (plan B är spruta och äppelmos som han ser som positivt) efteråt så att det skulle bli en daglig rutin fri från att ge godis eller mat.

Men så fort han märkte jag hade banan med så insåg jag att det skulle bli en större grej av om jag försökte stoppa in den i kinden när han skulle försöka få in vad jag hade i handen i munnen med mulen (han gillar inte att bli fasthållen). Så jag försökte göra honom uppmärksam att jag inte hade någon banan alls i handen utan enbart en liten halv tablett men han bara slukade den direkt 😅 Berömde jättemycket och gav många små bananbitar. Han fortsatte tugga och ta nya bitar men såg snabbt lite konfunderad ut och bet sedan också på tabletten men när bananen var slut så var han såhär nöjd igen 🥰 Hoppas det kan vara så här enkelt! Då är det ju lättare att få hjälp också.
 

Bifogade filer

  • 20221027_205909.jpg
    20221027_205909.jpg
    242,3 KB · Visningar: 12
Ville bara uppdatera med att det funkar superbra att ge tabletten såhär, även för min stallkompis den dagen jag inte var i stallet ❤ Det känns som tydligt för honom nu att han får tabletten i ena handen och sedan godis i andra handen för att han tagit tabletten. Så himla lättad och glad, allra mest över att kunna känna att jag kan vara helt ärlig och inte försöka lura i honom den. Han tappade aptiten på krubbskrammlet efter nästan en vecka men även där tycker jag vi fått till en positiv upplevelse av att tillsammans testa hur det blir smakligare för honom (blanda i torra gräspellets sist!) och där han visar mig när jag faktiskt får hälla i en till deciliter i det sista för de tog slut för fort.

Att få honom att äta när han inte vill har annars alltid skapat så otroligt stor stress för mig att det i perioder bara funkat genom att ställa ut krubban en bra bit ut i hagen och gå in igen och göra något annat 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp