Hästen vill inte ha sin medicin.

Skjøldur

Trådstartare
Jag har en islänning som har ppid så han behöver en daglig dos medicin. I början var det enkelt. Då stoppade jag in den i ett halvt äpple och så slank den ned.... alla metoder går tills han råkar bita i den, sen vägrar han. Att krossa och blanda med något sött och gott går inte alls. Jag har skaffat gelantinkapslar som jag lägger den i, men det hjälper bara litegrann. Nu, efter 2 1/2 år med medicinen tar jag en rejäl näve med dyrt hästgodis och medans han tuggar stoppar jag in den i mungipan och sen håller jag händerna under mulen för ibland spottar han ut den. Finns det något hjälpmedel för att ge hästar tabletter? Tänker mig en grej som man stoppar ned i svaljet eller något sånt.
 
Jag har en islänning som har ppid så han behöver en daglig dos medicin. I början var det enkelt. Då stoppade jag in den i ett halvt äpple och så slank den ned.... alla metoder går tills han råkar bita i den, sen vägrar han. Att krossa och blanda med något sött och gott går inte alls. Jag har skaffat gelantinkapslar som jag lägger den i, men det hjälper bara litegrann. Nu, efter 2 1/2 år med medicinen tar jag en rejäl näve med dyrt hästgodis och medans han tuggar stoppar jag in den i mungipan och sen håller jag händerna under mulen för ibland spottar han ut den. Finns det något hjälpmedel för att ge hästar tabletter? Tänker mig en grej som man stoppar ned i svaljet eller något sånt.
Det finns tablettingivare på apoteken, kanske en sån kan hjälpa?
1661327878346.png
 
Jag hade samma problem. Jag fick byta ”godis” att ge med med typ 1-2 veckors mellanrum. Bäst funkade det att linda in i gräs och maskrosblad men det går ju inte på vintern. En hel vinter funkade det bra att kladda på sån brunt från en slickburk på en godis och kladda fast medicinen i det. Att gömma i en näve hackad lusern funkade också ett tag.
Tillslut blev hon sur mot mig och vände rumpan så fort jag kom mot henne för hon trodde det var medicindags. Så det blev helt enkelt så att hon fick medicin typ ett par gånger i veckan, vilket så klart inte funkar i längden. Hon fick fång efter ca 6 månader som aldrig gick att häva så tillslut fick hon somna in.
Svårt när de helt enkelt vägrar medicin.
 
Jag ger mina tabletten inlindad i maskrosblad. Har precis börjat testa att ge i salladsblad då det är enklare att fixa vintertid. Att ge i maskrosblad är enda sättet som har fungerat över tid. Morötter, äpplen, diverse gott foder osv. går ett kort tag och sedan slutar de äta men maskrosblad funkar jämt så jag hoppas att salladsblad ska kunna fungera i vinter. Funderade seriöst på att odla maskrosor men tror inte att det kommer fungera i vinter, däremot sallad kan nog fungera.
 
Jag ger mina tabletten inlindad i maskrosblad. Har precis börjat testa att ge i salladsblad då det är enklare att fixa vintertid. Att ge i maskrosblad är enda sättet som har fungerat över tid. Morötter, äpplen, diverse gott foder osv. går ett kort tag och sedan slutar de äta men maskrosblad funkar jämt så jag hoppas att salladsblad ska kunna fungera i vinter. Funderade seriöst på att odla maskrosor men tror inte att det kommer fungera i vinter, däremot sallad kan nog fungera.
Ruccola borde likna maskros. Eller spenatblad. Finns ju på större påsar.
 
Ruccola borde likna maskros. Eller spenatblad. Finns ju på större påsar.
Ja. Även vanlig bladsallad verkar mina tycka är tillräckligt likt än sålänge och det är ju enkelt att odla själv i sadelkammaren. Men, jag får se till vintern om det duger eller om något nytt ska till.
 
När vår ponny åt prascend blötte jag upp tabletten i en droppe vatten, så den blev som en pasta. Sedan tryckte jag fast den på tungan. När han försökte mata ut den blev den istället utsmetad. Han slutade också äta allt gott vi försökte blanda medicinen i.
 
Går det att träna med R+ tro? Jag har iaf länge haft den tanken i bakhuvudet ifall jag skulle behöva medicinera och min häst inte gillat prascend. Han ligger högt men inte för högt och utan symptom så ännu är inte medicin aktuellt men han blir ju äldre.

Han tyckte det var väldigt obehagligt att bli sprutade i munnen innan men det gick ganska snabbt att vända och nu gillar han det. Har ett litet hopp om att det skulle gå att vända en äcklig smak till en i övrigt positiv upplevelse men har ärligt talat ingen aning?
 
Går det att träna med R+ tro? Jag har iaf länge haft den tanken i bakhuvudet ifall jag skulle behöva medicinera och min häst inte gillat prascend. Han ligger högt men inte för högt och utan symptom så ännu är inte medicin aktuellt men han blir ju äldre.

Han tyckte det var väldigt obehagligt att bli sprutade i munnen innan men det gick ganska snabbt att vända och nu gillar han det. Har ett litet hopp om att det skulle gå att vända en äcklig smak till en i övrigt positiv upplevelse men har ärligt talat ingen aning?
jag brukar smaka på det mesta jag ger mina hästar men av förklarliga skäl inte på prascend 😅 men jag har aldrig upplevt att den är äcklig, mer att det är något konstigt och att vi människor vet att det är så enormt viktigt att de får i sig det att vi därför beter oss annorlunda. Jag tror alltså mer att det är hästars naturliga misstänksamhet som gör det krångligt i vissa fall och endel är ju mer misstänksamma än andra. Min ena gillar inte morötter och äpple något vidare. Morötter äter han helst inte alls men han kan äta äpplen om det inte finns något annat och det är fallfrukt/han tar från träd själv men finns det hö eller gräs väljer han det före. Äpple/morot från handen kan han vid vissa omständigheter ta men sedan spottar han oftast ut. En näve gräs däremot gör han vad som helst för :heart För honom är gräs/hö bättre än allt annat i världen. Min andra hade jag nog kunnat ge med precis vad som helst. Jag tror snarare att vi får träna oss på att inte bli annorlunda när vi ger, inte göra någon grej av det och att hitta något som är smidigt att få in/gömma tabletten/tabletterna i än att vi behöver träna hästarna.
 
Jag löste upp tabletten i lite vatten och blandade i maten, använde lite mash. Inga problem.
Det bästa är om du kan ge uppblött i munnen med spruta. Jag kunde inte det med min.
 
Jag löste upp tabletten i lite vatten och blandade i maten, använde lite mash. Inga problem.
Det bästa är om du kan ge uppblött i munnen med spruta. Jag kunde inte det med min.
Det rekommenderas inte att blanda i foder. Har man eget stall och inga andra hästar som kan komma i närheten är det ju okej ur den synpunkten men hästen riskerar att inte få i sig tillräcklig mängd eftersom de allra flesta hästar slabbar såpass med sitt foder. Att ge uppblött är att krångla till det. Det får vara sista utvägen när absolut inget annat fungerar och man inser att hästen kommer inte kunna få i sig rätt mängd medicin. Dvs. när man har gett upp och det får gå så länge det går.
 
En kompis i stallet som har en PPID-häst häller över pulvret i en gelatinkapsel och stoppar upp den i kinden, då slinker den ner. Han tar numera knappt något ur händerna på henne så att lura med mat funkar inte.
 
Det rekommenderas inte att blanda i foder. Har man eget stall och inga andra hästar som kan komma i närheten är det ju okej ur den synpunkten men hästen riskerar att inte få i sig tillräcklig mängd eftersom de allra flesta hästar slabbar såpass med sitt foder. Att ge uppblött är att krångla till det. Det får vara sista utvägen när absolut inget annat fungerar och man inser att hästen kommer inte kunna få i sig rätt mängd medicin. Dvs. när man har gett upp och det får gå så länge det går.
Givetvis beror det på omständigheterna. Min hölls på bra värden på det sättet. Fodret får inte vara rinnande.
Som jag skrev är spruta det bästa.
 
Givetvis beror det på omständigheterna. Min hölls på bra värden på det sättet. Fodret får inte vara rinnande.
Som jag skrev är spruta det bästa.
Och det var att blöta upp tabletten jag vänder mig emot. Det kvittar om fodret inte är rinnande, du kan aldrig veta om hästen får i sig rätt mängd så snart tabletten inte är hel längre. Hästar äter inte minutiöst upp sitt foder utan det kan hamna lite varstans och sedan kontaminerar andra djur eller människor. Att ge tabletten i handen (eventuellt ihop med något) är det bästa. Det här är en farlig medicin som man inte ska greja med mer än absolut nödvändigt. Man ska inte krossa den eftersom dammet är farligt att andas in och man ska helst inte blöta upp den heller.
 
Jag ger mina tabletten inlindad i maskrosblad. Har precis börjat testa att ge i salladsblad då det är enklare att fixa vintertid. Att ge i maskrosblad är enda sättet som har fungerat över tid. Morötter, äpplen, diverse gott foder osv. går ett kort tag och sedan slutar de äta men maskrosblad funkar jämt så jag hoppas att salladsblad ska kunna fungera i vinter. Funderade seriöst på att odla maskrosor men tror inte att det kommer fungera i vinter, däremot sallad kan nog fungera.
Om du någon gång gör verklighet av det kan du snälla filma folks reaktion när de kommer hem till dig och ser dina krukodlade maskrosor :laugh:
 
Om du någon gång gör verklighet av det kan du snälla filma folks reaktion när de kommer hem till dig och ser dina krukodlade maskrosor :laugh:
De lär stå i sadelkammaren och de som kommer dit blir nog inte så förvånade :D Jag är mest fundersam över vilken jord de kan trivas bäst med och om de behöver växtlampa eller om det räcker med ljuset utifrån+vanligt lysrör 🤔
 
Jag har en islänning som har ppid så han behöver en daglig dos medicin. I början var det enkelt. Då stoppade jag in den i ett halvt äpple och så slank den ned.... alla metoder går tills han råkar bita i den, sen vägrar han. Att krossa och blanda med något sött och gott går inte alls. Jag har skaffat gelantinkapslar som jag lägger den i, men det hjälper bara litegrann. Nu, efter 2 1/2 år med medicinen tar jag en rejäl näve med dyrt hästgodis och medans han tuggar stoppar jag in den i mungipan och sen håller jag händerna under mulen för ibland spottar han ut den. Finns det något hjälpmedel för att ge hästar tabletter? Tänker mig en grej som man stoppar ned i svaljet eller något sånt.
Jag kan berätta hur jag gör. Jag löser upp tabletten i en liten plastkopp (typ en sådan som är till medicin/munskölj) och drar upp i 5ml spruta. Jag har lärt båda hästarna som får att jag ger sprutan med startknapp (de rör läpparna när jag kommer med sprutan och då ger jag - aldrig innan) och så får de lite gott efter. Det går verkligen väldigt enkelt - jag håller aldrig i dem, kan spruta på en hand och de möter mig glatt i hagen när det är dags. I allra första början stöttade jag med en hand under hakan för att kunna vara säker på att sprutan hamnade rätt, men det behövs inte nu. Ena hästen provade jag i mat, det tog inte två dagar så vägrade han äta, så det är uteslutet. Men detta är supersmidigt. Jag kan t o m förbereda någon spruta ifall jag inte är hemma en dag. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp