Hästen vill inte ha sin medicin.

Går det att träna med R+ tro? Jag har iaf länge haft den tanken i bakhuvudet ifall jag skulle behöva medicinera och min häst inte gillat prascend. Han ligger högt men inte för högt och utan symptom så ännu är inte medicin aktuellt men han blir ju äldre.

Han tyckte det var väldigt obehagligt att bli sprutade i munnen innan men det gick ganska snabbt att vända och nu gillar han det. Har ett litet hopp om att det skulle gå att vända en äcklig smak till en i övrigt positiv upplevelse men har ärligt talat ingen aning?
Det funkar för mina! :) Jag gör även samma om jag behöver ge butta, avmaskningsmedel eller liknande i spruta.
 
Jag kan berätta hur jag gör. Jag löser upp tabletten i en liten plastkopp (typ en sådan som är till medicin/munskölj) och drar upp i 5ml spruta. Jag har lärt båda hästarna som får att jag ger sprutan med startknapp (de rör läpparna när jag kommer med sprutan och då ger jag - aldrig innan) och så får de lite gott efter. Det går verkligen väldigt enkelt - jag håller aldrig i dem, kan spruta på en hand och de möter mig glatt i hagen när det är dags. I allra första början stöttade jag med en hand under hakan för att kunna vara säker på att sprutan hamnade rätt, men det behövs inte nu. Ena hästen provade jag i mat, det tog inte två dagar så vägrade han äta, så det är uteslutet. Men detta är supersmidigt. Jag kan t o m förbereda någon spruta ifall jag inte är hemma en dag. :)

Så jag gjorde med Tiger "omedvetet" då, inklusive äppelmos i en tom spruta i början. Är det möjligt att lära in att ta tabletten i handen på något vis också?
 
Så jag gjorde med Tiger "omedvetet" då, inklusive äppelmos i en tom spruta i början. Är det möjligt att lära in att ta tabletten i handen på något vis också?
:up: (Vi provade äppelmos med en häst i våras som såg ut som att vi försökte förgifta honom, så smaktest innan rekommenderas om det är någon som tänker sig att prova detta!)

Jag har inte provat själv, men jag har sett jättefin träning med katt som lärde sig ta äcklig medicin frivilligt ur handen med R+. Jag kan inte redogöra för träningsplanen men minns att jag var imponerad! Det går säkert, jag skulle nog öva med en "låtsastablett" först av säkerhetsskäl, och belöna för all kontakt med tabletten för att gradvis höja kriterierna (att hästen läppjar och tar i tabletten). Och så sänka dem igen i början när man provar med riktig tablett. Borde kunna fungera om hästen inte tycker att det är alldeles för aversivt.
 
Och det var att blöta upp tabletten jag vänder mig emot. Det kvittar om fodret inte är rinnande, du kan aldrig veta om hästen får i sig rätt mängd så snart tabletten inte är hel längre. Hästar äter inte minutiöst upp sitt foder utan det kan hamna lite varstans och sedan kontaminerar andra djur eller människor. Att ge tabletten i handen (eventuellt ihop med något) är det bästa. Det här är en farlig medicin som man inte ska greja med mer än absolut nödvändigt. Man ska inte krossa den eftersom dammet är farligt att andas in och man ska helst inte blöta upp den heller.
Jag är väl medveten om vad det är för medicin och har inte skrivit att man ska krossa den.

Det rekommenderas att ge i foder eller blöta upp. Jag hade inget annat val än att göra som jag gjorde, löste upp tablett och blandade i liten mängd foder för att få i hästen rätt mängd. Det fanns ingen risk att att kontaminera andra djur eller människor då intag av foder övervakades. Hans värden hölls under kontroll på detta sätt.


Bipacksedel: https://docetp.mpa.se/LMF/Prascend tablet PL_09001bee807a70bd.pdf

9. ANVISNING FÖR KORREKT ADMINISTRERING Produkten skall administreras oralt en gång dagligen. För att underlätta administrering skall den erforderliga dagliga dosen lösas upp i en liten mängd vatten och omröras till den är upplöst, och/eller blandas med melass eller annat välsmakande foder. Tabletter som löses upp i vatten skall administreras med en spruta. Administrera hela mängden direkt. Tabletterna skall ej krossas. Använd inte Prascend om du ser tydliga tecken på att läkemedlet försämrats eller om blisterkartan är skadad
 
:up: (Vi provade äppelmos med en häst i våras som såg ut som att vi försökte förgifta honom, så smaktest innan rekommenderas om det är någon som tänker sig att prova detta!)

Jag har inte provat själv, men jag har sett jättefin träning med katt som lärde sig ta äcklig medicin frivilligt ur handen med R+. Jag kan inte redogöra för träningsplanen men minns att jag var imponerad! Det går säkert, jag skulle nog öva med en "låtsastablett" först av säkerhetsskäl, och belöna för all kontakt med tabletten för att gradvis höja kriterierna (att hästen läppjar och tar i tabletten). Och så sänka dem igen i början när man provar med riktig tablett. Borde kunna fungera om hästen inte tycker att det är alldeles för aversivt.
Först fick han Prascend och nu får han Pergoquin som är ett lite mindre dyrt synonympreparat. Nej, den smaken avskyr han verkligen och jag har försökt belöna o berömma. Jag har testat att spruta in i mungipan också, men det rinner ut lika fort som det kommer in. Jag ska testa det där med spruta med äppelmos samtidigt som jag matar honom med godis och sen byta innehåll i sprutan.
 
Först fick han Prascend och nu får han Pergoquin som är ett lite mindre dyrt synonympreparat. Nej, den smaken avskyr han verkligen och jag har försökt belöna o berömma. Jag har testat att spruta in i mungipan också, men det rinner ut lika fort som det kommer in. Jag ska testa det där med spruta med äppelmos samtidigt som jag matar honom med godis och sen byta innehåll i sprutan.
Om du vill öva så kan vanligt vatten i sprutan vara väl så enkelt. De tycker ofta det är rätt gott att träna med vatten! Så är steget mindre också, än om man ska fasa ut äppelmoset med. En variant kan vara att öva in att hästen lägger upp huvudet på din underarm, så kan du stötta under samtidigt som du sprutar in långt bak, så minskar risken att något rinner ut. Med något gott redo direkt efter. Det är inte enkelt när de tycker det är så aversivt, och det underlättar definitivt om man övar andra saker i deras liv med startknapp också så att de är bekanta med konceptet. Man kan hoppas det kommer en variant på medicinen som är mer smaklig... det är ju trots allt många hästar som behöver ta den i många år. :heart
 
Om du vill öva så kan vanligt vatten i sprutan vara väl så enkelt. De tycker ofta det är rätt gott att träna med vatten! Så är steget mindre också, än om man ska fasa ut äppelmoset med. En variant kan vara att öva in att hästen lägger upp huvudet på din underarm, så kan du stötta under samtidigt som du sprutar in långt bak, så minskar risken att något rinner ut. Med något gott redo direkt efter. Det är inte enkelt när de tycker det är så aversivt, och det underlättar definitivt om man övar andra saker i deras liv med startknapp också så att de är bekanta med konceptet. Man kan hoppas det kommer en variant på medicinen som är mer smaklig... det är ju trots allt många hästar som behöver ta den i många år. :heart
En kompis gav sin hund en medicin som jag som en tjock, kletig pasta som hon sprutade in längst bak i munnen. Pga konsistensen gick det inte att spotta ut den. Ett avmaskningmedel som också var tjockt och kletigt har jag gett honom. Tänk om de kunde tillverka hans medicin som pasta i sprutor, det skulle underlätta.
 
Tant har fått sin Prascend i spruta. Lika mycket vätska som luft, in i munnen, långt bak och lyfta upp huvudet har funkat bra.

Just nu har vi övergått till äppelbitar
 
Varför ska man inte krossa den? Vi mosar med en mortel och blandar med en halv skopa musli. Har funkat bra hittills.
Veterinären sa att man kan blanda med äpplejuice och spruta.
 
En kompis gav sin hund en medicin som jag som en tjock, kletig pasta som hon sprutade in längst bak i munnen. Pga konsistensen gick det inte att spotta ut den. Ett avmaskningmedel som också var tjockt och kletigt har jag gett honom. Tänk om de kunde tillverka hans medicin som pasta i sprutor, det skulle underlätta.
Ja, det vore helt klart smidigare! Smaklig pasta. Hoppas det kommer något sådant!
 
Jag tycker dom är skitsvåra att lösa upp i vatten. Ni som gör det, använder ni kallt eller varmt vatten?
Det tar typ 10 min att lösa upp dom, om inte mer. Har pergoquin just nu och han tycker dom är minst lika äckliga som prascend.

Det fungerar hyfsat att alternera vad man ger dom i, så länge man gömmer dom väl och han inte känner lukten.
 
Varför ska man inte krossa den? Vi mosar med en mortel och blandar med en halv skopa musli. Har funkat bra hittills.
Veterinären sa att man kan blanda med äpplejuice och spruta.
Som @Just say no skrev tidigare är det en stark medicin som kan ge svåra biverkningar.

Särskilda försiktighetsåtgärder för personer som ger läkemedlet till djur: Denna produkt kan vid delning orsaka ögonirritation, en irriterande lukt eller huvudvärk. Minimera risken för exponering när tabletterna delas. Tabletterna skall inte krossas. Undvik kontakt med ögonen och inhalation vid hantering av tabletterna. Tvätta händerna efter användning. Personer som är överkänsliga för pergolid eller andra ergotderivat skall undvika kontakt med läkemedlet och skall inte administrera det. Gravida eller ammande kvinnor skall bära handskar när de administrerar produkten. Vid hudkontakt, skölj den exponerade huden med vatten. Vid ögonkontakt, skölj omedelbart det utsatta ögat med vatten och kontakta läkare. Vid irritation i näsan, gå ut i friska luften och kontakta läkare om andningssvårigheter uppstår. Pergolid kan, liksom andra ergotderivater, orsaka kräkning, yrsel, slöhet eller lågt blodtryck. Intag inte läkemedlet. Förvara detta läkemedel åtskilt från humanläkemedel och hantera detta läkemedel med försiktighet för att undvika oavsiktligt intag. Vid oavsiktligt intag, uppsök genast läkare och visa denna information eller etiketten. Undvik att köra bil eller använda maskiner efter intag av detta läkemedel. Förvaras oåtkomligt för barn. Oavsiktligt intag kan, speciellt hos barn, orsaka biverkningar.
 
Aha jag pratar om Prascend
Texten ovan handlar ju om Prascend.
Min veterinär var väldigt noga med att jag skulle använda plasthandskar vid hanteringen då man absolut inte ska få i sig preparatet. Jag var tvungen dela tabletten i fyra delar till min shettis då hon bara skulle ha 1/4 per dag. Även där var veterinär noga med att jag skulle ha tabletten täckt när jag delar, typ i en plastpåse. Jag löste det med att dela med en sån enkom sak att dela just tabletter med, allt för att man inte ska få i sig damm från tabletten.
 
Vi har gett det på detta vis i flera år utan att varken hästar eller människor har reagerat, men då ska vi kanske börja med att blöta upp det i stället?
 
Aha jag pratar om Prascend
Pergolid är det verksamma ämnet i prascend.
Vi har gett det på detta vis i flera år utan att varken hästar eller människor har reagerat, men då ska vi kanske börja med att blöta upp det i stället?
Ja det tycker jag. Ni har haft enorm tur som inte har blivit sjuka. Prascend sänker ju hästens kortisol. Om man andas in prascend/får i sig den på annat sätt kan man bli väldigt sjuk. För lågt kortisol gör att man mår väldigt dåligt.
 
Lägg tabletten i en liten spruta, dra upp vatten, vänta 10minuter, spruta in i mungipan.
Så gjorde jag i 10 år och det fungerade utmärkt.
 
:up: (Vi provade äppelmos med en häst i våras som såg ut som att vi försökte förgifta honom, så smaktest innan rekommenderas om det är någon som tänker sig att prova detta!)

Jag har inte provat själv, men jag har sett jättefin träning med katt som lärde sig ta äcklig medicin frivilligt ur handen med R+. Jag kan inte redogöra för träningsplanen men minns att jag var imponerad! Det går säkert, jag skulle nog öva med en "låtsastablett" först av säkerhetsskäl, och belöna för all kontakt med tabletten för att gradvis höja kriterierna (att hästen läppjar och tar i tabletten). Och så sänka dem igen i början när man provar med riktig tablett. Borde kunna fungera om hästen inte tycker att det är alldeles för aversivt.

Och där kom min hästs höga värden på ACTH 😅 Antar att han ska medicineras, min veterinär är på resande fot så ska återkomma om några dagar med plan.

Men förstod jag rätt som att ett ärligare alternativ är att försöka träna in att ta medicinen "fritt" från godis? Tyvärr är min häst inte alls matmotiverad så fort minsta lilla spänning eller osäkerhet är närvarande och han är väldigt skeptisk även till ny mat 😅
 
Och det var att blöta upp tabletten jag vänder mig emot. Det kvittar om fodret inte är rinnande, du kan aldrig veta om hästen får i sig rätt mängd så snart tabletten inte är hel längre. Hästar äter inte minutiöst upp sitt foder utan det kan hamna lite varstans och sedan kontaminerar andra djur eller människor. Att ge tabletten i handen (eventuellt ihop med något) är det bästa. Det här är en farlig medicin som man inte ska greja med mer än absolut nödvändigt. Man ska inte krossa den eftersom dammet är farligt att andas in och man ska helst inte blöta upp den heller.
Det är helt okej att blöta upp denna medicin och ge med maten, såhär står det om Pergoquin
"Dosering
För att underlätta administrering ska den erforderliga dagliga dosen lösas upp i en liten mängd vatten och omröras till den är upplöst och/eller blandas med melass eller annat välsmakande foder. Tabletter som löses upp i vatten administreras med en spruta. Administrera hela mängden direkt. Tabletterna ska inte krossas."


Däremot har du rätt att tabletten inte ska krossas eftersom de kan vara farligt att andas in eller på annat sätt få i sig "dammet" som blir när man krossar medicinen.
 
Jag löser upp tabletten i en spruta i ca 1,5-2 cm vatten. Det går liksom inte att spotta ut. Sedan får hon något gott i krubban som belöning. Det har funkat för oss.

Jag ville inte göra henne skeptisk till godsaker. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp