Hästen vill inte stå still!

Skreppur

Trådstartare
Hur ska jag göra när hästen backar när jag ska försöka hoppa upp?
Hon kan stå fint när jag står vid mulen, men så fort jag går mot jorden så backar hon.
Jag är "medelgod ryttare", tidigare har någon fått hålla i henne när jag hoppar upp. Berätta för mig hur jag ska göra.
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Antingen kan du ställa henne med rumpan mot en vägg så att hon inte kan backa.

Eller också gör du det jobbigt för henne att backa genom att t.ex. låta henne gå i en mkt liten ring runt dig en stund för att sedan försöka sitta upp igen. Står hon still så bra då sitter du upp gör hon det inte så får hon gå runt mer. Den här metoden kräver dock att man verkligen kan se på sin häst när den är beredd att ge sig så att den inte tvingas gå runt flera varv till när den eg. är villig till att stå still.
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

En följdfråga. Vad menar hon genom att inte stå still? Hon är pigg i övrigt när man rider.
Eller är det så att hon inte respekterar mig och inte vill ha mig på ryggen? :(
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Vad hon vill med att traska runt när du ska sitta upp är nästan omöjligt att svara på innan man sett hästen. Personligen skulle jag se till att ha gott om utrymme och låta hästen backa, bara följa efter. Någon gång måste hon ju stanna, och då ska man komma ihåg att ge beröm. Du behöver inte överösa henne med beröm. Ett "bra" och en klapp på halsen räcker gott och väl. När du väl sitter på henne ska du vara noga med att göra det till en behaglig upplevelse att du sitter där. Prata och klappa på henne, smek eller dra henne i öronen, vilket hon nu tycker bäst om.

Det finns ju naturligtvis inte bara ett sätt att lösa problemet på, prova dig fram tills du hittat något du tycker fungerar bra. Men tänk på att oavsett vilken metod du använder, så kommer du att måsta ha jättemycket tålamod, ha gott om tid på dig när du ska rida, och vara konsekvent. Har du bestämt dig för att låta henne backa i dag, så måste hon göra det tills hon står still i dag. Byt inte metod mitt i, utan prova i så fall något annat i morgon. Lycka till!
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Många sitter upp på ett för hästen obekvämt sätt på grund av okunskap eller gammal vana... från marken sitter du upp med tygel och spö samt ett mantag i vänster hand, höger hand hjälper endast till med balansen och håller lätt om bakvalvet. Man hoppar upp och man drar med vänster hand och undviker att få sadeln att röra sig åt vänster i största möjliga mån och sätter sig mjukt efter man fångat upp höger stigbygel.

Har man möjlighet till vardags, lär hästen stå vid en pall eller likn. så hoppar du upp på ett bekvämt sätt för din häst:)

Hästar som inte står still vid uppsittning brukar antingen vara ivriga att få komma iväg alternativt tycka momentet är obehagligt. Står din häst still när du väl sitter i sadeln är det troligen så att den tycker det är lite obehagligt, att jorden drar eller sadeln glider, att tygeln drar bakåt eller är kortare på en sida, eller att du själv inte är smidig??

lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen vill inte stå still!

...Eller så är det en typisk märr som har helt egna idéer för sig! :)
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Jag vet en metod som jag faktiskt aldrig har sett misslyckats =).

Man gör så att man tar vänster tygel och böjer hästen mot sig själv när man ska sitta upp. I början kommer hästen att snurra runt runt x antal varv men tillslut stannar de. Du lättar lite men behåller hästen ganska kraftigt böjd mot dig, och hoppar upp. Ev. börjar hästen gå åt något håll, men håll kvar den böjd åt vänster tills den står still, då släpper du.
Jag är ganska kass på att förklara men hoppas att detta uppfattas rätt :P.

Dett är även grunden till världens bästa nödbroms på hästar ;).

Min kuse är tränad på att just stå still, vad som än händer i princip, och vänta på en människas kommando :).

Hon har hittils aldrig gått iväg åt något håll när jag hoppat upp =). :love: :D

Lycka till!
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Är det inte den metoden som heter Rainstop eller något liknande? Jag känner igen den, men förstår inte hur det fungerar, om man skenar, drar i vänster tygel så lär den svänga? Eller om den har lärt sig att svänga när man gör så, och om man sen ska svänga och drar i vänster tygel så kanske den stannar istället? I dont understand.. :confused:
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

Skreppur skrev:
Är det inte den metoden som heter Rainstop eller något liknande? Jag känner igen den, men förstår inte hur det fungerar, om man skenar, drar i vänster tygel så lär den svänga? Eller om den har lärt sig att svänga när man gör så, och om man sen ska svänga och drar i vänster tygel så kanske den stannar istället? I dont understand.. :confused:


Alltså jag har absolut ingen aning om vad Rainstop är :P. Men denna nödbroms som jag skrev om fick jag lära mig utav Ronny Åman då vi red in mitt sto hos han... Och det spelar ingen roll om det är höger eller vänster tygel man tar i :). Varför jag skrev vänster ovan var för att jag antog att hon som behövde hjälp med hästen som backar hoppar upp från vänster sida :D.

Om en häst skenar på riktigt (springer blint) så spelar det oftast ingen roll hur mycket man än tar i ena tygeln, hästarna är i princip okontaktbara... Men om en häst "bara" drar iväg eller liknande som är lite mindre dramatiskt än sken, så kan man ta i någon tygel, styra in på en volt som blir mindre och mindre, hästen kan då oftast inte sparka eller liknande så man sitter förhoppningsbis kvar :P. Det funkar på min kuse :D. Hon sparkar / bockar relativt ofta men när det blir för hysteriskt så gör jag såhär (på ett MJUKT sätt-inte bara drar i bettet :)) och hon slutar för stunden :).
 
Sv: Hästen vill inte stå still!

En bra metod är att tänka såhär... oki vill du gå så ska du få gå MEN jag bestämmer när du ska stanna.

Då har det helt plötsligt blivit DU som bestämmt att hästen ska gå och inte hästen..
När hästen börjar gå när du hoppar upp hoppar du ner fös med ex höger arm mot baken och föser runt hästen i en liten volt det ska gå rätt så snabbt alltså hästen ska gå i ett snabb takt runt runt.

Kör 10 varv upphör trycket på baken och prova igen med att sitta upp går hästen upprepar du denna övning tills det att hästen står still när du sitter upp.
Hästen är av naturen lat och hästen har bara tänkt gå några steg och när den plötligt får gå en massa varv blir det helt plötsligt jobbigt att ens försöka gå när du sitter upp.
Då den får stå still om den står still när du sitter upp.
Glöm inte att beröm ofantligt mkt när den gör rätt=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
813
Senast: Valle
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
840
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp