Dressyrtävling & träning hästens form

ahdvgh

Trådstartare
Hej!
På den senaste tiden har jag funderat mycket på hästens form. När jag googlar hur man ska få en bra form (enligt mig ska huvudet vara just vid en "90° vinkel")
Men när man googlear efter svag, får jag inga konkreta övningar eller hur jag ska hålka mina händer. Jag förstår att formen kommer bakifrån men inte hur jag ska få det? hurudana övningar ska jag göra? Sedan säger ju många att man inte rider med handen, men när jag tittar på kompisar, ser jag att de gör något med händerna. Hur ska jag hålla en stadig kontakt till munnen med ytterhand? Har ni några konkreta övningar eller tips för mig?
Har en väldigt bra tränare, men jag vågar inte fråga hdnnd om formen...
Tack i förhand!

Det finns inga övningar eller något speciellt trick för att få en häst att "gå i form". När grunderna sitter, du kan rida hästen i balans och den börjar trampa under sig på ett korrekt sätt så kommer formen också.

Hej!
På den senaste tiden har jag funderat mycket på hästens form. När jag googlar hur man ska få en bra form (enligt mig ska huvudet vara just vid en "90° vinkel")
Men när man googlear efter svag, får jag inga konkreta övningar eller hur jag ska hålka mina händer. Jag förstår att formen kommer bakifrån men inte hur jag ska få det? hurudana övningar ska jag göra? Sedan säger ju många att man inte rider med handen, men när jag tittar på kompisar, ser jag att de gör något med händerna. Hur ska jag hålla en stadig kontakt till munnen med ytterhand? Har ni några konkreta övningar eller tips för mig?
Tack i förhand!
Det är helt omöjligt för oss att lära dig rida på tygeln genom nätet så här.
Som tränare uppskattar man ofta elever som själva funderar på saker och frågar. Jag tycker det är jättekul!
Så fråga du din tränare! Det är ju dennes uppgift att skola dig. Och denne blir säkert glad över ditt engagemang.
Lycka till med ridningen!

Hej!
Tack i förhand!
Huvudets position är inte så intressant, egentligen. Hästar har olika fysiska förutsättningar, och de är olika mycket utbildade och starka. En ung eller oriden häst behöver gå i en annan form än den vältränade och välutbildade hästen.
Klart du ska fråga din tränare, hen kommer säkert att bli glad att du är intresserad! :)

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• En dag till utan familjen

Radannonser

• Fint fullblod säljes

Hästnyheter

Bukefalos