Hästens framben var ihopbundna – ryttaren avstängd

Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd stänger av en ryttare i nio månader. Detta efter att överdomaren hittat ryttarens häst med ihopbundna framben i transporten på en lokal hopptävling.
 
Har man en häst som inte klarar av stå i transporten på tävlingsplatsen har man två val

1. Man har med sig en medhjälpare som antingen leder hästen eller passar den om den står i transporten
2. Har man ingen medhjälpare åker man helt enkelt inte i väg med hästen på tävling.
 
Har man en häst som inte klarar av stå i transporten på tävlingsplatsen har man två val

1. Man har med sig en medhjälpare som antingen leder hästen eller passar den om den står i transporten
2. Har man ingen medhjälpare åker man helt enkelt inte i väg med hästen på tävling.
Verkar som det fanns en medhjälpare:

"Ryttarens medhjälpare kom till transportparkeringen och knäppte loss hästen."

Varför kunde inte denne vakta hästen medans ryttaren är iväg?
 
Har man en häst som inte klarar av stå i transporten på tävlingsplatsen har man två val

1. Man har med sig en medhjälpare som antingen leder hästen eller passar den om den står i transporten
2. Har man ingen medhjälpare åker man helt enkelt inte i väg med hästen på tävling.

Ett tredje alternativ som vi praktiserade om möjlighet fanns med av våra ponnyer som inte ville stå på transport - boka en box på tävlingsplatsen
 
Ett fjärde alternativ är också att skaffa transport där hästen lastas diagonalt och inte har någon bom framför eller lastbil.

Min ponny hoppade över i lastbil också om den inte hade hel vägg framför - annars ett bra tips.

Fast egentligen är väl inte att den hoppar över största bekymret utan att den får panik i släpet - då ska den inte stå där alls tänker jag
 
Min ponny hoppade över i lastbil också om den inte hade hel vägg framför - annars ett bra tips.

Fast egentligen är väl inte att den hoppar över största bekymret utan att den får panik i släpet - då ska den inte stå där alls tänker jag
Nej personligen hade jag nog inte åkt och tävlat en häst om den mådde så dåligt av att stå i transport. Alternativt bara åkt på tävlingar där man kan ställa den på box.
 
Min ponny hoppade över i lastbil också om den inte hade hel vägg framför - annars ett bra tips.

Fast egentligen är väl inte att den hoppar över största bekymret utan att den får panik i släpet - då ska den inte stå där alls tänker jag

Känns inte som att den får panik när man läser berättelsen, taggad för att den inte tävlat på länge? Jag tror den hoppar över..


Den anmälda har lämnat följande berättelse
Ryttaren är mycket ledsen över det inträffade och medger att hästen varit bunden såväl vid
frambenen som vid nacken. Banden var i nylon med ludd. Vid nacken var det en vanlig halsrem
som satt löst som skulle hindra hästen från att hoppa upp så högt att den fick framhovarna över
bommen. Syftet har inte varit att skada hästen men den hade inte tävlat på länge och var taggad.
 
Jag är fascinerad överlag att man lämnar oroliga eller brötiga hästar I släp. Sist jag tävlade gick en häst över bommen och skadade sig svårt. Efter att ha stökat såpass att hela släpet svajade och måttat bommen flera gånger. Ryttare, ägare och flera medhjälpare var i cafeterian sa de, men ingen hittade dem när det började bli bärsärk inne i släpet. De dök upp några minuter efter att man ropat efter först ägarna över högtalarna flera gånger och därefter med något mer panik ropat efter veterinär i högtalarna.

Den hästen kanske alltid varit lugn innan. Men 20 minuter utan uppsikt är för länge. Och den var märkbart orolig länge :(

Men nånstans gissar jag det är lite samma tänk. Problemet är mer att man inte kan lämna än att hästen är upprörd?
 
Borde det inte skickas vidare till länsstyrelsen, att hobbla är inte tillåtet i Sverige.


Ja det är väldigt märkvärdigt att Ridsportförbundet inte skickar iväg en anmälan till Länsstyrelsen, de sitter ju på alla bevis.
kl
Jag vet en som satte sin stökiga häst i en språngseleO_o, den åkte dit så levde faan på tävlingsplatsen och upptäcktes o hon fick åka hem. Var inte öd på den tiden. Men ändå. Ingen som anmälde.
 
  • Arg
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ponnyryttare har fått två månaders avstängning av Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Detta efter att ryttarens ponny testades...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har nu beslutat sig för att pausa landslagsverksamheten för en hoppryttare. Detta efter de missförhållanden...
Svar
6
· Visningar
1 772
Senast: EmmaN
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter uppgifter i Aftonbladet den 11 mars, om hur en ryttare i en av hoppningens trupper ska ha agerat på ett oacceptabelt sätt mot...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Med anledning av de uppgifter om missförhållanden gentemot hästar och anställda som publicerats i Aftonbladet den 11 mars, har Svenska...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp