Hästens framben var ihopbundna – ryttaren avstängd

Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd stänger av en ryttare i nio månader. Detta efter att överdomaren hittat ryttarens häst med ihopbundna framben i transporten på en lokal hopptävling.
 
Vi lämnar alltid ut lappar till de som kommer där de kan skriva sitt mobilnummer, inte alla som ids lägga den i framrutan.
Jag har en färdig lapp i handskfacket ifall inte arrangören delar ut någon
Det tycker jag är jättebra! Då kan vem som helst som ser något galet först, ringa.
 
Jag är fascinerad överlag att man lämnar oroliga eller brötiga hästar I släp. Sist jag tävlade gick en häst över bommen och skadade sig svårt. Efter att ha stökat såpass att hela släpet svajade och måttat bommen flera gånger. Ryttare, ägare och flera medhjälpare var i cafeterian sa de, men ingen hittade dem när det började bli bärsärk inne i släpet. De dök upp några minuter efter att man ropat efter först ägarna över högtalarna flera gånger och därefter med något mer panik ropat efter veterinär i högtalarna.

Den hästen kanske alltid varit lugn innan. Men 20 minuter utan uppsikt är för länge. Och den var märkbart orolig länge :(

Men nånstans gissar jag det är lite samma tänk. Problemet är mer att man inte kan lämna än att hästen är upprörd?
Usch, vad hemskt. Min svåger blev kallad till en tävlingsplatsen där en ponny hoppat över bommen och skadat sig då den var tvungen att avlivas. Svågern som är en mycket duktig skytt och jägare fick skjuta den inne i transporten då den satt fast så svårt.
 
Men herregud det är faktiskt inte en rättighet att tävla! Klarar inte hästen av det så ska den inte vara där, så enkelt är det. Jag tror inte ett dugg på att hästen var "taggad". Det är bara en bortförklaring för att man inte vill erkänna (för sig själv?) att den är stressad.
 
Vi lämnar alltid ut lappar till de som kommer där de kan skriva sitt mobilnummer, inte alla som ids lägga den i framrutan.
Jag har en färdig lapp i handskfacket ifall inte arrangören delar ut någon

I Stallboken finns några sidor för just det syftet också, jag lägger alltid fram den i rutan när vi lämnar släpet.
Kan tillägga att man häst står som ett ljus och rör absolut inte en fena, men jag skulle ändå inte våga vara borta från transporten utan vakt om jag inte visste att jag hade numret väl synligt och telefonen på mig.
 
Min bil och regnummer blev uppropat på en tävling en gång. Jag satt på läktaren och hörde mitt ekipage ropas upp tillsamman med "en galen häst i släpet".
Jag och mina 2 kompisar aka hästskötare sprang ut men släpet stod fint då vi kom fram.
En folkmassa hade samlats, högst spända på vad som komma skall ur släpet.
Jag tittade in och där stod min 1.5 års island-shettiskorsning och tittade tillbaka på mig helt lugn typ som 'ah där är du. Jag har tråkigt!' Frambommen hade snappat av.

Vi öppnade bak och började backa ur. Halvvägs ut tittade pållen sig omkring förskräckt över att inte vara hemma och försökte springa över mig in i släpet igen :rofl:


Förlåt att detta inte är OT men detta fick minnen tillbaka :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ponnyryttare har fått två månaders avstängning av Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Detta efter att ryttarens ponny testades...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har nu beslutat sig för att pausa landslagsverksamheten för en hoppryttare. Detta efter de missförhållanden...
Svar
6
· Visningar
1 779
Senast: EmmaN
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter uppgifter i Aftonbladet den 11 mars, om hur en ryttare i en av hoppningens trupper ska ha agerat på ett oacceptabelt sätt mot...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Med anledning av de uppgifter om missförhållanden gentemot hästar och anställda som publicerats i Aftonbladet den 11 mars, har Svenska...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp