Hästens mat

Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Tycker de är intressant att höra vad era hästar äter, så ni får gärna dela med er!🤪
Varför ger ni era hästar de ni ger?
Tack för era svar🥰
 
Fjordsto 14 år, lätt arbete 6 dagar/vecka

8 kg hösilage (ts 63 %)
1 hg sojamjöl
70 g Forageplus summer equine balancer
18 g salt
1 g seloE
2 msk linfröolja

Welsh sec A sto 5 år, lätt arbete 5 dagar/vecka

3 kg hösilage (ts 63 %)
1,5 hg sojamjöl
55 g Forageplus summer equine balancer
3 g salt
1 msk linfröolja

De har tillgång till halmbal i nät i hagen och jag bedömer att de äter ungefär 3 kg/dag. Bägge har precis kommit ned i normalhull, även om det fortfarande finns lite mer fett att göra av med.

Edit: Du ville veta varför också. Hösilage och halm får de då det ingår i stallhyran. Eftersom de äter en del halm så ger jag sojamjöl för att få upp proteinet lite. Jag behöver dessutom ge dem nåt som går att blötlägga och blanda ned mineralerna i. Mineralerna är valda utifrån det mineralinnehåll som hösilaget har, för mig fungerar det bra med den här sorten istället för enskilda mineraler som man blandar själv. Får se hur jag löser det post brexit, men jag har 10 kg kvar att ge innan jag behöver oroa mig för det. Selentillskottet får fjordhästen för att det är något för lite selen i mineralerna och jag ger henne hellre lite SeloE än ökar på de dyra mineralerna. Salt får bägge i maten för att säkra sitt grundbehov av salt, sen har de även en saltsten i ligghallen. Linfröolja får de underhållsbehovet av, så de får i sig tillräckligt med omega3 när det inte är betessäsong.
 
Mina får i dagsläget;
7 kg hö
80 gram soja
70 gram betfor
50 gram showhorse bas kopparbalans
18 gram fosfor (25% koncentration)
53 gram jodsalt
0,8 gram zink (15% koncentration)
5 ml e-xtra (100% koncentration)
10 gram lysin

Sojan och betforn får de enbart för att få i sig mineralerna. Varför jag ger det jag ger? För att det de får fyller deras behov.
 
Min (5 åring, relativt lättfödd ras, just nu i minimalt arbete) får:

14-15 kg hösilage (ts 65, kvot 6)
200 g lusernpellets
100 g mineraler (Forageplus Hoof and Skin winter balancer)
1 msk salt

(och NAF oestress såhär i brunsttider)

Då hon plötsligt bestämt sig för att lusern inte alls är gott och mineralerna liks ändå är slut och går ej att få tag på längre så kommer hon nu få klara sig med endast en mineralsten utöver hösilaget, och Selevitan en gång i månaden då jag inte vill trycka i henne kraftfoder när det inte behövs. Kommer nog också minska hösilaget något då det nu är varmare och hon dessutom lämnar en del.

Jag är generellt av den åsikten att vi övermatar våra hästar och överskattar det arbete de utför, så försöker att blunda för alla fint förpackade müsli och pelletspåsar 🙈

Jag HATAR dessutom att dutta med saker och ha femtioelva olika burkar i foderkammaren så att det ser ut som ett kemlab därinne. Dock har jag dille på rätt mineralbalans men tänker avvakta tills förhoppningsvis jag får tag på rätt mineraler igen.
 
Senast ändrad:
Tycker de är intressant att höra vad era hästar äter, så ni får gärna dela med er!🤪
Varför ger ni era hästar de ni ger?
Tack för era svar🥰
25-årig storhäst, mycket lätt motion.

12 kg hösilage
2 kg lucern
Fri tillgång på gräsfröhalm ute och inne

2-3 dl musli, brukar köpa något seniorfoder alt. något kaloririkt. Egentligen bara för att blanda i övriga tillskott, så är inte supernojig över innehållet.
Potatisprotein
Hyaluronsyra
Riskliolja
Linfröolja
Salt
Mineraler (färdig blandning).

Tidigare år har jag varit mycket mer noggrann med mineraler och inte gett färdigblandningar. Vi blev lite blåsta på hösilaget i år dock och det är uppenbart att vi har fått hö från både olika skördar och olika vallar. Varje bal är lite av en överraskning sett till både kvalitet, grässort och givetvis också näringsvärde. Analysen vi gjorde vill jag därför inte efterleva slaviskt, men signalen om väldigt låga proteinvärden uppmärksammar jag. Tittar på hovar, hull, päls och anpassar efter det. Extra behov av fett och protein iom att han är till åren.
 
Kallblod 18 år under igångsättning. Vanligtvis medelhård motion. Lösdrift
Stora ängar med gräs
13 kg hö
0.5 kg Krafft Groov
4 dl betfor
1 dl mineraler
2msk salt

gav tidigare 1L spillers conditioning mix då han lätt faller ur. Nu klarar han sig bra på det han har. Ska leta efter något mer energirikt foder som ersätter Spillers.
Groov får han då han behöver med protein.
Betfor för att ge lite energi och att få i honom allt vatten tillsammans med det andra.

Fullblod 25 år, pensionär. Lösdrift
13 kg hö
1 kg lucern pellets
4 dl betfor
1 dl mineraler
2 msk salt

Ger lucern för att höja proteinet. Och betfor för att han ska äta lucernet och ge lite mer energi vid pälsbyten.
 
fullblods sto 8 år

10 kg hö, 3 morgon, 3 lunch, 4 kväll
en halv skopa mash (återhämtning samt för att få i sig lite extra vatten)
1 dl pavo vital för mineraler och vitaminer (och hon älskar det)
en halv dl lussern för protein för musklerna och också det för att hon ska få i sig mer vatten
samt lite psyliumfrön när det är leriga perioder.

Hon går 6 dagar i veckan mellan 1-2 h per pass. Har inget ridhus eller paddock så vi kör uteritt eller åker:)

tycker själv detta med foder är jättesvårt men såhär ser det ut just nu iaf.
 
Fjordsto 21 år, äter ca 65 MJ och en kvot på 6,1.
Rids lätt. Relativt stor och grov.

7-8 kg torrhö uppskattad mängd beroende på hur mycket jag gissar att hon får i sig i hagen, troligen det mesta av givan iom att hagkompisen är en minishettis som äter sjukt sakta).
2-3 kg torrt hösilage
0,5 kg lusernpellets, uppvägd torr
100 g potatisprotein
Ett par dl Krafft musli, nyponpulver, glucosamin, 100 g Krafft Miner Original.

Minishettisen på 130 kg som går med fjorden, jobbar knappt lätt, eller vad jag ska kalla det :D 4 år.
1.5 kg torrhö
0,3 kg lusernhack
0,5 kg hösilage (65% ts)
Knappt 1 dl Krafft musli
40 g Pavo mineraler (de pelletterade melassfria med lägre innehåll av CA och P).

De två shettisarna på lösdrift, fri tillgång på hösilage, 40 g Pavo mineraler per häst/dag. De är 1 och 3 år.
 
Senast ändrad:
Åringen: Fri tillgång grovfoder, TS 82% kvot 10
50 g Betfor
100 g Lusern
50 g Vitafor Avel mineraler.
1 tsk Fodersalt med jod

Avelsstona: Fri tillgång på samma grovfoder (nät över)
25 g Betfor
50 g lusern
75 g Vitafor Avel
1 tsk Fodersalt

Svårfödd treåring: Fritt på samma grovfoder
50 g Betfor
100 g Lusern
50 g Vitafor Avel
1 tsk Fodersalt

Lättfödd fyraåring:
7 kg hösilage kvot 5
8 kg hösilage kvot 10
25 g Betfor
25 g Lusern
50 g Vitafor Avel
1 tsk Fodersalt
 
20-årigt halvblod i lätt arbete
Hösilage, fri tillgång ute + 3 kg på kvällen
Halm, fri tillgång, äter ca 1 kg, för att ha något att tugga på hela natten.
Pavo slobber mash, 2-5 dl. För att det är smaskens och döljer tillskott och salt. Mängden varierar beroende på mängd tillskott.
Salt, 1-4 msk beroende på mängd svett.
Only good horse probiotika, underhållsdos
Bakjäst vid tillfällig tarmstörning
 
Haflinger 11 år dponny. Rids ordentligt 6dagar/vecka. Ca 430kg. Börjar bli lite tunn så har ökat på

10kg hösilage TS 81% kvot 6.
3dl lucern
3dl havre
2dl mash
2dl linfrökaka
Mineraler för hovarna.
fri tillgång på havrehalm.
 
Paint, 14 i år, sto.
11 kg hösilage
1 kg halm
1 liter lucernhack
Thiamin
Selen

Varför? Mat och näringsämnen hon behöver.
 
Arabsto, 8 år, under igångsättning.
10-11 kg hösilage med hög ts
1l lucern hack fördelat på morgon o kväll
mineraler (hippo)
linfröolja (omega 3 så hon inte ska få mugg igen)
morötter + äpplen

kommer ge munkpeppar nu under brunsten också. I vintras fick hon lite mer hösilage + rapsolja i fodret för att hålla vikten.
Hade önskat ge fri tillgång men blir meckigt där vi står uppstallade nu.
 
D-ponny 8 år, rids ca 6-7 dagar i veckan men med olika intensitet och längd :) Blir en del aktiv vila i de ridpassen med.
9 kg hyfsat torrt hösilage
2 dl st hippolyt glyx mash
1/4 dl krafft mineraler
 
Båda våra är konvalescenter just nu, så går bara på promenader, den ena longeras lite lätt i skritt och trav.

De får hösilage (ca 12.5 kg och 19 kg), typ 200 gr lusern för att blanda ner mineralerna (Kalcium, Magnesium, Zink, Selen och Koppar) och e-vitaminen i.

Den store får halm i sjukhagen också, eftersom han har lätt att få magsår. Den lilla tål inte halm så hon får bara silage.
 
5 årig unghäst, ca 170 cm. Varit halt länge så gör inget direkt arbete förutom skritt och har påbörjat lite trav.
Gick från svårfödd till tjockis under hösten så nu bantar hon.

9-9,5 kg hösilage (75% ts, 47 g smrp & 7,5 mj per kg foder)
1 kg halm
2,5 dl krafft muscle up (proteinet blir lågt på bantingsgiva)
2 dl betfor som mineraler, salt och loppfrö blandas i.

Planerar att byta krubbskramlet till lucernstrå sen när det jag har hemma tar slut.
 
Här finns 4 shetlandsponnyer, en new forest och ett halvblod. De går på lösdrift och har under vinterperioden haft fri tillgång till hösilage. New foresten får lite uppblött lusern och betfor för att få i sig ett fodertillskott hon får och halvblodet får ca 5 dl (torrmått) lusern och betfor.
Före vinterveckorna och från ca en vecka framåt blir det fri tillgång till halm (i höhäck i ligghallen, då det tar några veckor för dem att äta upp en rundbal) och de delar på ca 15 kg hö/dag. Plus lusern och betfor till de större enligt ovan.

(salt och mineraler till alla)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 131
Senast: Oknytt
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 657
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp