Hästens sovvanor!

Weimas

Trådstartare
Hej!

Jag har en liten (stor..) fundering...

Sover en häst bra även om den inte har hagkompis men ser och hör andra hästar? Tänker på deras naturliga beteende att sova i skift..

Det är nämligen så att min häst har blivit väldigt trött och nu efter att veterinär uteslutit sjukdom så börjar jag fundera, känner han sig verkligen trygg nog att sova om nätterna?

Vi är inhyrda i ett stall där hästarna för närvarande går ute dygnet runt. Han har tyvärr ingen egen hagkompis och då vi nyligen flyttade dit, funderar jag nu på om orsaken till hans trötthet kan vara just detta? Jag vill få ett bra svar på detta av någon som har koll på deras naturliga behov kring sömnen.

Jag tänker att i ett stall så har dem ändå en helt annan närhet till varandra än vad dem har idag. Om hästarna till exempel vill ställa sig i skogen för att komma undan lite så ser dem inte varandra.
 
Om en häst sover när hen är själv är det ett stort undantag. Det finns de som gör det men det är som sagt inte vanligt. Om hästarna går ensamma så ska de inte kunna gå utom synhåll för varandra enligt mitt tycke.

Har ni dessutom precis flyttat dit så finns det en osäkerhet för hästen i det och även om en häst går i flock kan de undvika att sova tills de känner sig tillräckligt trygga och de blir då såklart trötta. Många hästar föredrar helt klart att sova i boxen i det läget. Med fler hästar inne då såklart. De vet att ingen kan komma åt dem i boxen men har ändå tryggheten att andra hästar reagerar om något händer.
 
Hästar sover naturligt i korta pass uppdelade över dygnet och som du själv skriver ofta i skift. Hästar som är vana att stå på stall tenderar att förlägga fler sovpass under natten i boxen. Har han börjat gå ute dygnet runt, saknar kompisar och dessutom flyttat låter det naturligt att han blir trött. Kan han gå med några andra hästar för att få tryggheten av en flock? Är det någon annan som har sin inne på natten kanske han också kan vara inne ett par nätter så ser du om han blir piggare?
 
Kan nog mycket väl vara så!
Jag hade hästar i två hagar förra året, alla hade sällskap i sina hagar plus att hagarna var så ibland såg de inte varandra. men när det var vila och sovdags så stod de alltid så nära varandra som hagarna tillät och agerade som en hel flock.

Jag hade sett till att få sällskap i hagen, se till att ha hästar synliga och nära hela tiden eller försöka få någon mer att ta in om natten. (Måste ju inte vara exakt varje natt)
 
Hästar sover naturligt i korta pass uppdelade över dygnet och som du själv skriver ofta i skift. Hästar som är vana att stå på stall tenderar att förlägga fler sovpass under natten i boxen. Har han börjat gå ute dygnet runt, saknar kompisar och dessutom flyttat låter det naturligt att han blir trött. Kan han gå med några andra hästar för att få tryggheten av en flock? Är det någon annan som har sin inne på natten kanske han också kan vara inne ett par nätter så ser du om han blir piggare?

Jag vill att han ska få gå med andra hästar i hagen. Och det skulle inte vara några problem, då han är snäll (känner hästen sen tidigare). Men den andra inackorderade vill inte pga blir besvärligt med foder och dom kan skada varandra. Hen vill heller inte ta in på nätterna då det tar så mycket tid med In/utsläpp när de ändå kan gå ute. Det var inte planen när vi flyttade dit utan något hen Kom på i efterhand. Vårt alternativ nu är att jaga ny stallplats där han får sällskap. Verkar svårt då det är fullt överallt men börjar bli beredd på att ha han en bit bort om så krävs.
 
Jag vill att han ska få gå med andra hästar i hagen. Och det skulle inte vara några problem, då han är snäll (känner hästen sen tidigare). Men den andra inackorderade vill inte pga blir besvärligt med foder och dom kan skada varandra. Hen vill heller inte ta in på nätterna då det tar så mycket tid med In/utsläpp när de ändå kan gå ute. Det var inte planen när vi flyttade dit utan något hen Kom på i efterhand. Vårt alternativ nu är att jaga ny stallplats där han får sällskap. Verkar svårt då det är fullt överallt men börjar bli beredd på att ha han en bit bort om så krävs.

Tråkigt när man tänkt att man gjort rätt, och så blir det fel ändå.
 
Jag köpte ett sto för några år sedan. Hon var tvungen att gå i egen hage i ett par veckor pga att hon var full i mask när hon kom. En rätt känslig dam som lätt blev orolig. Hon hade hästar runt om sig men inte tråd i tråd utan det var några meter mellan hagarna och hagarna är rätt stora så de andra hästarna kunde gå en bit bort.
Hon var inne på nätterna tillsammans med mitt andra sto.
En morgon efter ca en vecka så ser jag hur hon ser ut att nästan svimma ute i hagen. Huvudet åker ner i backen och hon håller på att ramla omkull flera gånger. Springer ut och tar in henne, kollar temp och allmäntillstånd men hon verkar inte påverkad då och ingen temp. Ringer vet som direkt säger att det låter som för lite sömn.
Jag hade sett henne ligga ner flera gånger men vet sa att hästen behöver djupsömnen för att vila ordentligt och det får dom bara genom att ligga ner helt på sidan och sova. Det hade hon inte vågat göra.
Efter att hon tillslut blev i hopsläpat med mitt andra sto när hon var fri från mask så försvann besvären och hon vågade sova. Dock vågade hon aldrig sova inne i stallet och låg sällan ner där, utan sov bara när hon var ute och hade ”fri sikt” och kompis som vaktade.
 
Jag skulle säga att det beror helt på häst.

Min tjej (som är ett unikum på så många vis) kan utan problem ligga och sova utan andra hästar i närheten - om hon känner sig trygg i hagen.

Sambons häst vågar knappt sova ute alls. Tar ett bra tag innan han vågar ligga ner, även om han har sin flock med sig.
 
Jag skulle säga att det beror helt på häst.

Min tjej (som är ett unikum på så många vis) kan utan problem ligga och sova utan andra hästar i närheten - om hon känner sig trygg i hagen.
Håller med. Min kan sova själv. Hennes mamma kunde åxå. Ingen av dom var/är särskilt brydd om det finns andra inom synhåll. Samma med stallkompisens som har gått själv.
 
Jag skulle säga att det beror helt på häst.

Min tjej (som är ett unikum på så många vis) kan utan problem ligga och sova utan andra hästar i närheten - om hon känner sig trygg i hagen.

Sambons häst vågar knappt sova ute alls. Tar ett bra tag innan han vågar ligga ner, även om han har sin flock med sig.

Har också en som sover själv utan problem. Är han trött så sover han. Både inne i stallet och ute. För sådär 2v sen rymde han nattetid från hagen med kompisar och la sig och sov ensam ute i en tom hage (som han för övrigt aldrig gått i):angel:

2D31DE15-9D98-498E-AB06-3F6EC690204F.jpeg
 
Min ena pålle rymde till grannhagen en natt. Högt gräs där och han lade sig att sova. Kompisen börjar leta o gnägga framåt morgonkvisten så Vi gick ut och letade o ropade. Efter en halvtimme dyker skrället upp ur gräset. Då var vi i färd med att börja bli oroliga. Han har gått ut förr upp i skogen.men då har han kommit när kompisen börjat springa o leta. Cool pålle.
 
Var iväg och tävlade förra helgen, hyrde in hästen i en hage över natten, såhär hittade vi henne på morgonen. :love:
936BF2B3-DFA8-4916-98D7-A649A8CADC6F.jpeg

Hon kunde visserligen se andra hästar därifrån.
Alla hästar är ju inte så coola, då kanske det är bättre att stå på box iaf ibland.
 
Har haft allt mellan att kunna sova helt själv som ensam häst kvar på gården utan problem till en som absolut inte kunde sova om inte en annan var precis brevid och ytligare en sin inte kunde sova i hagen om det blåste mer en kuling oavsett kompisar eller ej.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp