Hästeri trots allergi – hur gör ni?

Jag tycker själv att ridhus är mycket värre än stall ur dammsynpunkt! I stallet brukar man ju försöka hålla nere mängden damm för hästarnas skull, men i ridhus virvlar det ständigt runt partiklar i luften! Så rida utomhus är mitt råd - om det går såklart!
Det varierar nog väldigt mellan olika ställen också. Om jag jämför de ridhusen jag ridit i mot paddockarna är paddockarna definitivt värst, ridhusen har skötts bättre och vattnats. I vissa paddockar har även jag fått vissa andningssvårigheter (jag har inte konstaterad astma eller allergi). Ute som uteritt däremot (var kanske det du menade) är ju dock en helt annan sak.

Ur allergisynpunkt (hästallergi) tänker jag att det borde vara värre med stall än ridhus som enligt min erfarenhet ofta har sämre ventilation sett till behovet. Många hästar som är samlade på relativt liten yta och oftast inte alltför bra ventilation borde vara sämre än ett stort ridhus tänker jag? Min erfarenhet är inte heller att ridskolestall sköts exemplariskt hygieniskt, på okejnivå men inte mycket mer. Det här är ju dock bara min erfarenhet, säger inte att det alltid är så :)
 
Beror helt på vart man bor.
Jag har gjort två utredningar på VC och fått remiss till allergicenter på US.
Den första utredningen bokade jag själv, inga problem alls.
Spännande! För pälsdjursallergi? Hur länge sedan var det? Här slutade vården göra sådant någon gång i slutet av 90-talet.
 
En fråga om lösdrift: Var brukar man rykta/sadla/tränsa nånstans? (OT men kanske okej pga. min tråd 😁)
 
En fråga om lösdrift: Var brukar man rykta/sadla/tränsa nånstans? (OT men kanske okej pga. min tråd 😁)
De stall jag stått i där hästarna gått på lösdrift har det funnits stall med boxar och uppbindningplatser. På ena ridskolan där hästarna var på lösdrift hade de spiltor (med strö och foder) där hästarna stod under lektionstid. På andra ridskolan har de uppbindningplatser i samma stall där andra hästar står på box (vissa lektionshästar står där).
 
Kommer definitivt kontakta vårdcentralen som första instans, så får vi se vart det leder.
Min helt lekmannamässiga gissning är att deras råd kommer att vara att undvika det du är allergisk mot, dvs låta bli att umgås med hästar och rida. Det är iaf min erfarenhet av vården.
 
Jag är allergisk mot hö, gräs, björk osv och självklart häst, hund, kvalster.
Jag BÖR ha munskydd i stallet framförallt när jag tar i hö.
Inte mycket så täcken på djuren. Inte borsta så mycket inomhus.
Jag är förkyld året runt. Har fått ett par starkare reaktioner, spec när hästarna fäller mycket och jag då borstar i boxarna.
Upplever att allergin blir värre med åldern, jag har aldrig varit allergisk innan utan det kom 2016. Var riktigt dålig med extrema förkylningar så fick göra nåt test på VC.
 
Min helt lekmannamässiga gissning är att deras råd kommer att vara att undvika det du är allergisk mot, dvs låta bli att umgås med hästar och rida. Det är iaf min erfarenhet av vården.
Ja, visst är sannolikheten stor att de kommer säga så, men har man tur kanske man kan få bolla saken vidare med någon som har en holistisk syn på hälsa. Dvs. någon som är beredd att fundera på möjliga lösningar om det man är allergisk mot ger en väldigt mycket på andra fronter, t.ex. mental hälsa, motivation, sundare livsstil etc.
 
Jag är allergisk mot hö, gräs, björk osv och självklart häst, hund, kvalster.
Jag BÖR ha munskydd i stallet framförallt när jag tar i hö.
Inte mycket så täcken på djuren. Inte borsta så mycket inomhus.
Jag är förkyld året runt. Har fått ett par starkare reaktioner, spec när hästarna fäller mycket och jag då borstar i boxarna.
Upplever att allergin blir värre med åldern, jag har aldrig varit allergisk innan utan det kom 2016. Var riktigt dålig med extrema förkylningar så fick göra nåt test på VC.
Tänker förtränga det där med att du känner att det blir värre med åldern 😅

Men visst, jag red under hela min uppväxt och upp i sena tonåren utan symtom. Sen slutade jag rida ganska tvärt och kom inte ens i närheten av en häst ett bra tag. Några år senare gick jag fram och klappade en åring i en hage och fick världens reaktion. Så någon stans där emellan hände det ju nåt. Nu för några månader sedan försökte jag testa mig på att klappa en valack i utebox. Blev även snusad i ansiktet. Det var underbart och jag kände inga särskilda symtom. Min vilda förhoppning är att min allergi klingat av på något magiskt vis.
 
Kika in rasen American Curly, hade kontakt förr med en som riktigt allergisk mot hästar m.m , som idag har och föder upp lite curlys och tål dom bra.

Läste du skulle börja med ridskola kanske inte mitt tips alternativ än så länge. Men går säkert hitta nån som har curlys nära och få testa, och se om hur du reagerar på dom.
 
Tänker förtränga det där med att du känner att det blir värre med åldern 😅

Men visst, jag red under hela min uppväxt och upp i sena tonåren utan symtom. Sen slutade jag rida ganska tvärt och kom inte ens i närheten av en häst ett bra tag. Några år senare gick jag fram och klappade en åring i en hage och fick världens reaktion. Så någon stans där emellan hände det ju nåt. Nu för några månader sedan försökte jag testa mig på att klappa en valack i utebox. Blev även snusad i ansiktet. Det var underbart och jag kände inga särskilda symtom. Min vilda förhoppning är att min allergi klingat av på något magiskt vis.
Jag kan trösta med att min allergi och astma är ganska konstant, varken bättre eller sämre än när jag först fick symptom när jag var ca 6-7 år.

Hela min familj är allergisk och jag hade jätte svårt som barn att acceptera att vi inte kunde skaffa några pälsdjur eller att jag inte kunde gå på ridskola. Började därför springa ut med grannars hundar och var gärna hemma hos folk som hade djur. Blev därför jätte ledsen när jag började utveckla symptom och fick göra en allergi/astma utredning. Då fick jag iaf höra att om jag inte ögonblickligen slutade umgås med djur skulle jag inte kunna gå utanför dörren när jag var 30 utan andningshjälp..

Jag var helt förstörd i typ en vecka men sedan valde jag att ignorera läkarens varningar och fortsatte hålla på med grannarnas hundar. En av dessa visade sig även vara hästmänniska som sedan skaffade sig en rörelse där hen importerade, red till och sålde hopphästar så fick börja rida där och på den vägen fortsatte det.

Har fortfarande svårt dock med ridskolor då det ofta är väldigt inpyrt där med många hästar på ofta liten yta. Så bli inte ledsen om det inte fungerar utan försök kanske hitta en annan form av ridskola. En väninna har återvänt till ridningen och hon rider på islandshäst ridskola, tror inte det är riktigt lika illa där men har inte varit där själv så kan inte svara säkert. Ja och angående läkarens hot om att inte kunna gå utanför dörren utan andningshjälp så är det inga problem, passerade 30 för snart 20 år sedan..😉
 
Min helt lekmannamässiga gissning är att deras råd kommer att vara att undvika det du är allergisk mot, dvs låta bli att umgås med hästar och rida. Det är iaf min erfarenhet av vården.
Min med! Ingen som helst hjälp med immunisering så länge man "envisas" (läkarens ord) med att ha djur/omge sig med djur. De vill helst inte skriva ut mediciner heller. Jag har andra allergier med, annars hade jag fått nej enligt flera läkare. Numera tar jag aldrig upp pälsdjursallergi överhuvudtaget för jag är så trött på att någon stolle ska berätta för mig hur jag ska leva mitt liv.
 
Pratade lite med VC på plats idag och enligt dem är allergiutredning ingenting som prioriteras, särskilt mot bakgrund av Covid-19 och vårdskulden etc. De hänvisade, som många av er också gjort, till receptfria läkemedel istället. Någon hjälp av vården skulle jag enligt dem endast få om jag får riktigt allvarliga problem. Upplägget känns för mig lite vanskligt, men det verkar som om testerna man kan göra inte heller är så tillförlitliga som jag trodde. Det blev i alla fall en liten tur till apoteket för inköp av kortisonsprej och ännu mer tabletter.

Ni ska ha stort tack allihop, era svar betydde faktiskt väldigt mycket för mig, jag kände mig helt uppgiven där en stund! Bara att höra från hästmänniskor som envisas var fantastiskt ☺️ Och massor med konkreta tips på hur man kan envisas på bästa sätt! Lägger till lösdrift till mina mer eller mindre avlägsna framtidsdrömmar.
 
Hörni, nu fick jag ju tillfälle att testa allergimedicinen i praktiken och känna på hur pass allergisk jag är (väldigt). Jag ryktade & gjorde iordning hästen inomhus och han verkade börjat fälla. Jag hade tagit en tablett i god tid innan (Cetirizin Sandoz) och sprejat med kortisonsprej och någon annan sprej.

När det blivit dags att rida var mina luftvägar som sugrör kändes det som, och jag misstänker att det bidrog en del till att jag knappt orkade någonting under ridningen. Ögon och näsa kändes som tur var okej. Men det var obehagligt att inte kunna andas, det gör mig tveksam till att utsätta min kropp för det upprepat.

Nu var detta ju inget idealscenario och jag är medveten om att flera saker kan justeras (rykta ute istället, få hjälp med häst som fäller, rida utomhus, etc. – Dock är jag tyvärr för lång för de allergivänliga raserna.)

Men jag undrar, finns det bättre receptfri medicin? Apotekaren rekommenderade denna för att man inte blir trött av den, och det är ju en fördel om man ska rida :D Men det är det å andra sidan att kunna andas också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 159
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 068
Senast: Djurvän
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 903
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 185
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp