Hästeri trots allergi – hur gör ni?

Hörni, nu fick jag ju tillfälle att testa allergimedicinen i praktiken och känna på hur pass allergisk jag är (väldigt). Jag ryktade & gjorde iordning hästen inomhus och han verkade börjat fälla. Jag hade tagit en tablett i god tid innan (Cetirizin Sandoz) och sprejat med kortisonsprej och någon annan sprej.

När det blivit dags att rida var mina luftvägar som sugrör kändes det som, och jag misstänker att det bidrog en del till att jag knappt orkade någonting under ridningen. Ögon och näsa kändes som tur var okej. Men det var obehagligt att inte kunna andas, det gör mig tveksam till att utsätta min kropp för det upprepat.

Nu var detta ju inget idealscenario och jag är medveten om att flera saker kan justeras (rykta ute istället, få hjälp med häst som fäller, rida utomhus, etc. – Dock är jag tyvärr för lång för de allergivänliga raserna.)

Men jag undrar, finns det bättre receptfri medicin? Apotekaren rekommenderade denna för att man inte blir trött av den, och det är ju en fördel om man ska rida :D Men det är det å andra sidan att kunna andas också.
Om det blir jobbigt med andningen är det annan receptbelagd medicin du behöver. Ring vårdcentralen och säg att du nog har fått astma och börja där. Man brukar få träffa en astmasköterska och göra en spirometri i första läget men handlar det om en allergisk astma som det låter som i ditt fall så kan ju spirometrin vara bra trots att du behöver mediciner och då får de utgå från det.
 
Om det blir jobbigt med andningen är det annan receptbelagd medicin du behöver. Ring vårdcentralen och säg att du nog har fått astma och börja där. Man brukar få träffa en astmasköterska och göra en spirometri i första läget men handlar det om en allergisk astma som det låter som i ditt fall så kan ju spirometrin vara bra trots att du behöver mediciner och då får de utgå från det.
Ah. Anade att detta var allergisk astma 😞 Tack ska du ha! (Oj så sarkastiskt det lät, som att jag lastade dig för astman 😆 Det gör jag alltså inte. Uppskattar infon, läget till trots.)
 
Min helt lekmannamässiga gissning är att deras råd kommer att vara att undvika det du är allergisk mot, dvs låta bli att umgås med hästar och rida. Det är iaf min erfarenhet av vården.

Min med! Ingen som helst hjälp med immunisering så länge man "envisas" (läkarens ord) med att ha djur/omge sig med djur. De vill helst inte skriva ut mediciner heller. Jag har andra allergier med, annars hade jag fått nej enligt flera läkare. Numera tar jag aldrig upp pälsdjursallergi överhuvudtaget för jag är så trött på att någon stolle ska berätta för mig hur jag ska leva mitt liv.

Ja, nu har jag pratat med vårdcentralen och det var såklart det rådet jag fick, men vi fortsatte prata och hon förstod också att livskvalitet är mer komplext än så. Så jag kommer få prata med en läkare, i alla fall, men det blir ingen mer ridning just nu innan jag vet mer. Vill inte chansa på att andnöden blir värre nästa gång när jag inte har någon medicin eller kunskap för det.

Sur och bitter för att jag red hela min uppväxt utan problem. Och för mig är meningen med livet nog att ha hund & häst. Hade kunnat tänka mig att bekosta hyposensibilisering själv om det inte kostar miljarders miljoner. Kanske finns det aktörer som erbjuder sånt utomlands?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 159
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Djurvän
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
15 905
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 187
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp