Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

(Arbetarbladet)
Den danska familjen Husted Nissen fortsätter imorgon sin resa genom Sverige – med traktorer och bil. Det är Lantbrukarnas riksförbund som ska hjälpa familjen att ta sig till Haparanda med en traktorkedja.
– Familjen har förlorat mycket tid. Vi hjälper dem att komma ikapp, säger Mikael Rengsjö, ordförande för LRF-ungdom i länet.

http://www.arbetarbladet.se/local_article.php?id=511030&avdelning_1=101&avdelning_2=0
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

Tycker INTE ett dugg synd om familjen. :devil: Ärendet lades ned pga ett fel i pappersarbetet.

Fel av ett svenskt företag att gå in och stödja liknande händelser. Hästarna var enligt rapporten mkt illa medfarna och magra.
3 hästar drog 4,5 ton långs sträckor. Det är lite väl magstarkt för min del. :mad:



Mumin
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

haha.... löjligt. Vagnen vägde så mycket ja, men hästarna bar den knappast. Såg om det där på tvn, 3 barn orkade dra den där vagnen... Så nog ska ett par fjordingar klara av att dra den.
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

haha.... löjligt. Vagnen vägde så mycket ja, men hästarna bar den knappast. Såg om det där på tvn, 3 barn orkade dra den där vagnen... Så nog ska ett par fjordingar klara av att dra den.

Håller med. Ja såg det oxå.. det handlade om 15kg per häst att dra. Det klarar de lätt.
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

Jag vet inte hur de såg ut när de stoppades men i såfall måste det gått mycket fort för hästarna att bli magra och illa medfarna för när de gick här förbi såg de ut att vara i mycket fin kondition:banana:

De kontaktade tex någon bonde som hjälpte hästarna att dra upp vagnen för backar om de inte kunde ta en annan väg och slippa backarna.

Det anser jag är att bry sig om sina djur:)

Men tyvärr är det väl typiskt svenskt...avundsjukan:devil:
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

Men tyvärr är det väl typiskt svenskt...avundsjukan:devil:

Eh, var kom avundsjukan in i bilden? :confused:

Jag ska för övrigt inte uttala mig om fallet eftersom jag inte ens sett hästarna på TV, men jag hoppas och antar att djurskyddsinspektörerna tagit rätt beslut. Fast hur det kan bli 15 kg/häst undrar jag ju förstås...
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

det var löjligt att dom blev stoppade för dom hade tränat hästarna i flera år så dom skulle orka .dom fick mycket mat . dom avr väl smala eftersom dom hade tränat bort allt hull.hovarna var inte mer än 0,5 cm längre än vad dom får vara. Ibland så är faktiskt djurskyddsmynidigheterna löjliga.
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

hade hästarna hos mig en natt och jag tycker personligen att dom kunde varit tjockare, en fjording ska inte se ut så och absolut inte med den lasten, att hästarna drog 15 kg var tror jag inte på, har sett ekipaget och hästarna var genom blöta.... den ena var bara 5 år gammal lite tidigt att ta ut en sådan på en sådan här utflyckt...
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

vad jag inte begriper är varför de måste ha traktorer och bil?
En traktor som kör kärran räcker väl, sen kan de väl rida hästarna?
3 hästar, 3 personer och en som kör traktorn.
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

Jag kör remmalagsvagn, vagnen väger 500 kilo utan personer på, och i uppförsbackar drar min nordsvensk för kung o fosterland när det sitter folk i. har oftast full vagn ca 12 vuxna karlar. Han är mycket vältränad och skulle aldrig orka ex hallandsåsen. i uppförsbacke ökar ju tyngden för varje ny grad i lutning med x antal kilo. Självklart kan jag dra vagnen ut ur vagnslidret, så länge det är plan mark, men jag skulle aldrig palla att dra 500 kilo i uppförsbacke. minsta lilla sten på grisplanen gör att jag inte orkar, och hur många meter plan mark tror ni tre barn orkar dra vagnen, gissar på 400 meter, sen måste de dricka, vila och dra på handskar. Hästarna ska dra vagnen ca 1 mil om dagen eller mer.
Jag tycker inte sverige ska godkänna just detta ekipaget.
Har varit på föreläsning av en som kört med ardenner genom sverige. från umeå till ystad. Lätt vagn, en passagerare, stor stark häst. Det är en bättre kombination.
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

Ja man tycker ju det:smirk: Men den såg ju stor och tung ut när man tittade på tv-programmet, men kan ungarna dra den så kan ju hästarna och så magra tycker jag dem inte va, som vissa sa;)
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

En mil är ingen jättesträcka för en tränad häst att dra en vagn eller ens gå med tung ryttare. I alla fall inte om man slipper uppförsbackarna. Hade någon reagerat om det varit halvblod som är större? Min fjording kan dra bra mycket mer än vad någon av mina halvblod kan...

Vilken regel grundar sig beslutet på - någon som vet? hur mycket en häst kan dra och hur länger hänger ju på hur tränad den är....

och det där med genomsvettiga... - någon som sett en osvettig travhäst i mål eller en torr fälttävlanshäst efter terrängen? För mig är inte en svettig häst en plågad häst.

Tycker det är svårt att bedöma men känner att vi silar mygg och sväljer elefanter i jakten på djurplågare.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

Hästarna är 15 , 9 och 8 år gamla inget annat! Alla hovar var utan anmärkning när ekipaget stoppades, och hovarna var fortfarande utan anmärkning när dom åkte iväg. Upplysningsvis så kör inte familjen 1-2mil i sträck utan det är hela dags etappen, dom har alltså raster där hästarna får vila och äta/dricka innan dom fortsätter. Det är mycket som har blivit felhanterat av kommunen dvs djurskyddet, som ej har synats i media . Så det är självklart för en organisation som denna att gå in och hjälpa familjen.
 
Sv: Hästfamiljen ska resa vidare – med traktorer

Eh, var kom avundsjukan in i bilden? :confused:

Jag ska för övrigt inte uttala mig om fallet eftersom jag inte ens sett hästarna på TV, men jag hoppas och antar att djurskyddsinspektörerna tagit rätt beslut. Fast hur det kan bli 15 kg/häst undrar jag ju förstås...

Enligt INSIDER och deras inspektion på det hela skulle de inte bli mer än 15kg/häst.. De mätte med ngn grej som de satte mellan traktorn och vagnen.. och den mätte 45kg, alltså 15kg/häst!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Den danska familjen Husted Nissen som stoppades på sin resa med häst och vagn runt Norden överklagar nu länsstyrelsens...
Svar
0
· Visningar
1 096
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Om inte länsrättens beslut överklagas kan den danska familjen Husted Nissen om tre veckor fortsätta sin resa med häst...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Den danska familjen Nissen kan fortsätta sin resa med häst och vagn runt Norden. Länsrätten underkände myndigheternas...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Arbetarbladet) Familjen Husted Nissen får inte fortsätte sin resa genom Sverige med häst och vagn. Länsstyrelsen avslog i går...
Svar
1
· Visningar
1 161
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp