Hästföretag- vad?

Jag tror som flera andra att måttbeställda svensktillverkade täcken såväl som ridbyxor och annan konfektion har en extremt liten marknad i Sverige. Utbudet av billiga produkter från låglöneländer är för stort, och kostnadsläget för den produktionen är inte bara litet lägre utan minst en tiopotens. Skillnaden går inte att lättvindigt skylla på höga svenska skatter och sociala avgifter, utan ligger på en helt annan nivå - samma variabler som gör att en öl på krogen kan kosta 80 kr i Sverige och 2 kr i Indonesien.
Hittar man rätt kunder, med rätt kostnads(o)känslighet, så kanske det finns en möjlighet att upprätthålla en försörjning. Men då är det inget man åker runt och säljer på marknader utan då tror jag att en helt annan marknadsföring och positionering krävs, och naturligtvis oerhört höga kvalitetskrav.
Möjligt men vem ska prova om inte ungdomarna. Ni bittra seniorer kan nu fundera på hur bittra ni är. :- p. Det var väl ingen som sa att mountain horse skulle lyckas eller gudrun Sjödén?
 
Möjligt men vem ska prova om inte ungdomarna. Ni bittra seniorer kan nu fundera på hur bittra ni är. :- p. Det var väl ingen som sa att mountain horse skulle lyckas eller gudrun Sjödén?
Bittra? Hur menar du? Och vad har Mountain Horse och Gudrun Sjödén med det hela att göra, ingen av dem tillverkar väl i Sverige eller gör måttbeställda produkter?
 
Senast ändrad:
Okej, jag kanske skulle behöva leta i mig själv och se efter :) Jag skulle också vilja veta vad som hästmänniskor skulle behöva och kanske saknar då, men det kanske är svårt att veta för det vet jag inte ens själv.
Tack för svar! Bra ord :)
Hur gammal är du? Det är ju inget som säger att du inte hittar din nisch om ett tag. Men som sagt inom hästbranschen finns det otroligt mycket företag och tjänster så det saknas nog inget på marknaden direkt.
 
Möjligt men vem ska prova om inte ungdomarna. Ni bittra seniorer kan nu fundera på hur bittra ni är. :- p. Det var väl ingen som sa att mountain horse skulle lyckas eller gudrun Sjödén?

Har du några egna erfarenheter av att prova liknande idéer? Det är ju liksom inte riskfritt, vare sig för ekonomin eller hälsan. Jag driver eget företag (inte inom häst men inom hund vilket väl lär vara en liknande situation gissar jag) och jag skulle aldrig rekommendera någon lättvindigt att bara prova och se vad som händer. Jag är inte ett dugg bitter (jag gör exakt vad jag själv valt att göra) men däremot ser jag hyfsat realistiskt på situationen. TS har inga planer och inga mål, du har idéer som totalt verkar sakna kontakt med verkligheten (jag syr en del, material, tidsåtgång, utrustning, utrymme, lager, planering... det är dyrt och ansträngande!), jag hoppas verkligen att hen inte lyssnar på dig...

Som egenföretagare har man det jobb man själv ser till att skaffa sig, varje del av kedjan ligger på ens eget ansvar, det finns ingen annan som fixar saker åt en och i slutänden är man personligt ansvarig för företaget (ett enskilt företag är inte en juridisk person). Man ska själv ha koll på alla regler och krav, se till att sköta företaget korrekt, utöver att utföra själva jobbet, skaffa nya kunder, följa upp gamla kunder, utvecklas, följa marknader, osv. Vill du verkligen uppmuntra ungdomar att chansa och se vad som händer? Jag skulle säga att snarare än att det är "bittra seniorer" som avråder är det du som är ansvarslös med vilka råd du ger till någon annans liv.
 
Möjligt men vem ska prova om inte ungdomarna. Ni bittra seniorer kan nu fundera på hur bittra ni är. :- p. Det var väl ingen som sa att mountain horse skulle lyckas eller gudrun Sjödén?

Jag är inte bitter.
Jag är realist.

Det är klart att det är bra att många ungdomar vill prova och satsa. Det där med UF på gymnasiet är ju jättebra!
Men innan man låter drömmarna flyga iväg så är det en bra idé att kolla förutsättningarna.
TS har ingen affärsidé, ingen affärsplan. Vet inte vilken vara eller tjänst som ska erbjudas.
Då är det inte mycket att uppmuntra.

När TS har en idé kan det ju vara nyttigt att lufta och diskutera och få hjälp med vilka tillhörande saker man måste ta hänsyn till - som att sondera om det finns en marknad som gör det realistiskt att kunna driva idén i företagsform.
 
Jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja eller vad jag är bra på, det här är kanske lite mera drömmar och fantasi, men vill såklart se lite på förslag och fundera :) Ja precis! Därför tänker jag också att jag behöver veta lite vad efterfrågas inom ridsporten och vad hästmänniskor tycker är viktigt. Det är svårt att starta ett eget företag eftersom jag heller inte har särskilt mycket med pengar eller i och med att jag inte är utbildad.
Håller verkligen med! Det är säkert väldigt tufft att bedriva eget :)

Tack för svar :)
Det är typ alltid och över hela landet brist på kompetenta hovslagare ;) Men det är också ett riktigt slitjobb som gräver en mycket god fysik för att man ska kunna orka.

Men jag håller med skaran här: bättre att starta ett företag om/när man hittat något man brinner för. Man startar inte företag för att man vill bedriva företag.
 
Konstruktionen av en bomlös sadel är enklare eftersom konstruktion inte behöver ta samma hänsyn till flera mekaniska beräkningar. Det innebär att bomlösa är enklare och därmed billigare att konstruera. Säger ingenting om läderarbeten eller lädret.
Nej där har du verkligen fel. Eftersom det inte finns någon bom som ger stadga så krävs det mer arbete med en bomlös.
 
Möjligt men vem ska prova om inte ungdomarna. Ni bittra seniorer kan nu fundera på hur bittra ni är. :- p. Det var väl ingen som sa att mountain horse skulle lyckas eller gudrun Sjödén?

Jag är inte heller bitter. Men jag vet vad det kostar att ha företag i Sverige och vilken tid det tar att sy enstaka produkter. Jag vet också vad det tar att köra line-arbete med flera hundra tusen produkter.

Vi har idag en av de mest ledande sömnadstillverkningen inom vår bransch och det är ett företag som är någonstans mellan liten och stor.

Jag kan lova att ni skulle baxna om ni såg vad sakerna egentligen kostade att tillverka och vad som krävs i mängd av material och antal för att sänka priserna med endast 10%.

Det är ju som sagt inte bara att tillverka något och räkna endast på tid och material. Det är ju ytterst naivt att tro det.
Ibland när jag sitter med faktureringen så undrar jag hur företag överhuvudtaget överlever med de kostnader som krävs för att göra en enda sak.
 
Man måste ju inte dra på med eget företag full sprutt från dag ett. Konsult- och hantverkstjänster kan man köra genom efenanställningsfirma.

Det är ändå så att med t ex sömnad krävs att man handlar in material, det är inte bara den egna tiden utan även utlägg. Och då finns det alltid en ekonomisk risk med i bilden, särskilt om man tänker på hästtäcken som ju kräver en del material.
 
Det är ändå så att med t ex sömnad krävs att man handlar in material, det är inte bara den egna tiden utan även utlägg. Och då finns det alltid en ekonomisk risk med i bilden, särskilt om man tänker på hästtäcken som ju kräver en del material.

Jo, det var därför jag skrev "konsulttjänster och hantverkstjänster". Man behöver inte så stora investeringar eller utlägg för att räkna ut foderstater eller massera eller klippa en häst, till exempel. Och då passar egenanställning jättebra. Det är t ex en jättestor risk att starta företag om man är arbetslös, eftersom man förlorar a-kassan. Med egenanställning kan man känna sig för, och det är inte katastrof om uppdragen bara räcker till deltid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har gått vanlig ridskola ca 5 år men galloppsporten har alltid intresserat mig, det har gått i tankarna att testa på det men...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp