Hästföretag- vad?

Måtten räcker ju att ta en gång på en vuxen häst och sedan finns ju dom för andra/framtida täcken till den hästen, så just den kostnaden är ju en engångs kostnad.

2 timmar tog det inte ens för mig att åka till stall och sko och sedan hem igen.

Nä, det kan gå snabbt men det är nästan alltid per påbörjad timme man betalar.
 
Hej, jag är intresserad av att starta ett eget litet hästföretag, men funderar över vad jag skulle kunna fokusera på? Vet ni något som ni skulle vilja ha som tjänst inom ridsporten/ hästsporten som ni saknar eller bara något som finns som jag skulle kunna satsa på?
Tacksam för svar😊
Jo, någonting jag tänkt på är kläder. Det borde gå att försörja sig i sverige på att sy ridbyxor och liknande. Att sy i stretch är väl inte jättelätt men ..... vad är lätt. Lycka till.

Utländska märkeskläder är fruktansvärt dyra. I sverige finns Mountain horse märket som har klarat sig bra många år men jag tror inte de syr i Sverige. Jag tucker du ska sy ridbyxor framförallt. I Borås finns väl skolor för konfektionsindustrin och är finns bra ridskolor och ryttare.
 
Tappsko-service vet jag att någon i Östergötland hade som affärside, alltså inye sko utan bara åka ut och slå på tappskor. Kan kanske vara en del i ett företag men svårt där det är långa avstånd som i Norrland. Hästpassning under semestern, erbjuda täckesbyten, mockning och motionering av hästen i stora inackorderingsstall där den servicen inte finns?

Hålla unghästar på lösdrift, från dräktigt sto till de är färdiga att köra in/rida in, kräver dock mycket mark och investeringar. Finns ett företag i Sundsvall som erbjuder det.

"Homepartyn" med täcken och hästutrustning.
 
Skönt att jag inte är ensam :D Jag drömmer lite om att t.ex. kunna träna lite ekipage på fritiden eller så, men att leva på det tror jag blir för tufft för mig.
Du är långt ifrån ensam. En av de som gick samtidigt som jag tänkte fortsätta som egenföretagare inom hästbranschen. En enda. Om jag inte minns fel var vi fjorton stycken. Det hade säkerligen varit väldigt roligt och har man en summa pengar att leva på ändå så varför inte? Men att slita så och ändå knappt ha råd att ha hästar själv, nej, det är inte aktuellt för min del. Men, kursen var nyttig! Det var många saker som togs upp som ingen av oss hade tänkt på förut. Om inte annat är kunskap lätt att bära :)
 
Jo, någonting jag tänkt på är kläder. Det borde gå att försörja sig i sverige på att sy ridbyxor och liknande. Att sy i stretch är väl inte jättelätt men ..... vad är lätt. Lycka till.

Utländska märkeskläder är fruktansvärt dyra. I sverige finns Mountain horse märket som har klarat sig bra många år men jag tror inte de syr i Sverige. Jag tucker du ska sy ridbyxor framförallt. I Borås finns väl skolor för konfektionsindustrin och är finns bra ridskolor och ryttare.

Skojar du? Skräddarsydda kläder blir svindyra. Lokal, inventarier, material = tyg mm. Och så en vettig timpeng på det, efter att skatt & avgifter betalts. Plus att jag tvivlar på att det finns en marknad. Det finns ridbyxor i alla prisklasser, bara att köra till närmsta ridsportaffär. Eller köpa på nätet. Vem vill då leta upp en sömmerska/skräddare och köra dit x gånger för provning?
 
@Pancakes @TinyWiny här är en till som gått företagsitbildning med inriktning häst.
ALDRIG att jag skulle starta eget hästföretag :laugh:

Jag har dock en idé som borde gå att leva på men uppstarten skulle bli rätt lång och väldigt dyr.
Men skulle nog gå med vinst efter några år utan att man själv var trasig
 
Skojar du? Skräddarsydda kläder blir svindyra. Lokal, inventarier, material = tyg mm. Och så en vettig timpeng på det, efter att skatt & avgifter betalts. Plus att jag tvivlar på att det finns en marknad. Det finns ridbyxor i alla prisklasser, bara att köra till närmsta ridsportaffär. Eller köpa på nätet. Vem vill då leta upp en sömmerska/skräddare och köra dit x gånger för provning?
Jamen det vet inte jag. Faktiskt.

Om de idag tar typ 2500 i affär För ett par sunkna ridbyxor har jag faktiskt jättesvårt att förstå varför det inte skulle löna sig att sy i Sverige. Om en kan sy. Om TS och en kompis har en källarlokal, en webbsida och kontakt med lite olika hästsportaffärer. Varför inte? Åker på stora hästevenemang ha säljplats och säljer. Stöttning av arbetsförmedlingen med billig arbetskraft. De billigaste ridbyxorna är typ hööks allround för 399 kr inkl moms och annars ligger de billiga på 600-700 kr inkl moms för lite stretchtyg och lite plastpluppar. De dyra ligger ju för sjutton på hiskeliga belopp. Seriöst jag tror ridbyxor är så överprisade i Sveriges att jag tror att det skulle gå men tror gör En i kyrkan , absolut.
 
Jamen det vet inte jag. Faktiskt.

Om de idag tar typ 2500 i affär För ett par sunkna ridbyxor har jag faktiskt jättesvårt att förstå varför det inte skulle löna sig att sy i Sverige. Om en kan sy. Om TS och en kompis har en källarlokal, en webbsida och kontakt med lite olika hästsportaffärer. Varför inte? Åker på stora hästevenemang ha säljplats och säljer. Stöttning av arbetsförmedlingen med billig arbetskraft. De billigaste ridbyxorna är typ hööks allround för 399 kr inkl moms och annars ligger de billiga på 600-700 kr inkl moms för lite stretchtyg och lite plastpluppar. De dyra ligger ju för sjutton på hiskeliga belopp. Seriöst jag tror ridbyxor är så överprisade i Sveriges att jag tror att det skulle gå men tror gör En i kyrkan , absolut.
Jag syr gärna men idag är tyg så dyrt att det inte lönar sig ekonomiskt att sy kläder. Inte ens till sig själv. De som syr sina egna kläder idag gör det enbart för att det är kul, inte för att kunna spara något. Att sy ridbyxor är inte särskilt enkelt, inget man fixar lika enkelt som ett par linnebyxor och att tro att det skulle bli billigare, ja, som du själv skrev, tror gör man i kyrkan. De ridbyxorna som finns på marknaden idag skulle aldrig kunna säljas för det pris de gör om de tillverkades i Sverige, inte ens i serieproduktion på fabrik. Du hade fått dubbla priset minst och då menar jag inte ridbyxorna för 400 kr utan de för 3000 kr.
 
Jag blir lite förvånad över hur lite gemene man tror att saker kostar att tillverka. :eek: I Sverige, enstaka saker, kanske ska tilläggas.
Japp, jag syr tyvärr inte men jag har seriöst reagerat På priserna på ridbyxor.

Så var det förr , kronan är rekordsvag och ingenting ser egentligen ut Att stoppa försvagningen. Om inte en högkonjunktur stoppats försvagningens vad ska då stoppa försvagningen av kronan?

Sadlar säljs För 40 lapp och ingen reagerar. " jo men en sådan behöver jag en ny sadel är nödvändigt". 40000 en del är bomlösa eller enklare typ av bom. 30 000 kostar hästen men sadeln kan kosta 40 000 ungefär.

Seriöst ridbyxor, träns och sadlar tror jag på. Allt miljövänligt garvat naturligtvis. Naturligtvis form den som har kompetens inom området.

Kanske måste allt sys av robotar. Möjligen.
 
Japp, jag syr tyvärr inte men jag har seriöst reagerat På priserna på ridbyxor.

Så var det förr , kronan är rekordsvag och ingenting ser egentligen ut Att stoppa försvagningen. Om inte en högkonjunktur stoppats försvagningens vad ska då stoppa försvagningen av kronan?

Sadlar säljs För 40 lapp och ingen reagerar. " jo men en sådan behöver jag en ny sadel är nödvändigt". 40000 en del är bomlösa eller enklare typ av bom. 30 000 kostar hästen men sadeln kan kosta 40 000 ungefär.

Seriöst ridbyxor, träns och sadlar tror jag på. Allt miljövänligt garvat naturligtvis. Naturligtvis form den som har kompetens inom området.

Kanske måste allt sys av robotar. Möjligen.

Det känns som om du har en orealistisk syn på kostnader och löner.

Miljövänligt garvat läder, typ Tärnsjö då kanske (vet inte om de är så miljövänliga i garvningsmetod, i och för sig???).
Selar kostade drygt 30000kr där, svensktillverkade.
Så inte blir det billigt.

Men du kanske menar att TS borde starta ett nytt exklusivt svenskt märke och börja slåss med de dyra fabrikaten?

@mmh : om du inte vet vad du är bra på eller vill företaga inom, lägg ner idén.
Skaffa dig en vanligt utbildning och/eller ett vanligt jobb i stället. Och fundera vidare i lugn och ro tills du hittar den där idén som du brinner för och fundera då på om den är realiserbar.

För att kunna slå dig fram inom hästföretagare behöver du ha något alldeles extra att erbjuda, för att "sno åt dig" kunder från befintliga företag.

Det verkar vimla av unga kvinnor som vill vara hästföretagare. De erbjuder massage åt häst med mera. Ofta lite för enkla/okvalificerade tjänster, eftersom den stora numerären inte kan vara de extrema spetskompetenserna.
Och de här entusiastiska kvinnorna kan sällan leva på sina tjänster.
 
Japp, jag syr tyvärr inte men jag har seriöst reagerat På priserna på ridbyxor.

Så var det förr , kronan är rekordsvag och ingenting ser egentligen ut Att stoppa försvagningen. Om inte en högkonjunktur stoppats försvagningens vad ska då stoppa försvagningen av kronan?

Sadlar säljs För 40 lapp och ingen reagerar. " jo men en sådan behöver jag en ny sadel är nödvändigt". 40000 en del är bomlösa eller enklare typ av bom. 30 000 kostar hästen men sadeln kan kosta 40 000 ungefär.

Seriöst ridbyxor, träns och sadlar tror jag på. Allt miljövänligt garvat naturligtvis. Naturligtvis form den som har kompetens inom området.

Kanske måste allt sys av robotar. Möjligen.
Det har inte med kronas värde att göra. Se dig om på utländska sidor. Det är vad saker och ting kostar.

Varför skulle det vara något konstigt med att en bomlös är lika dyr som en med bom? Det är ju inte själva bommen som är dyr.

Ska du ha miljövänligt garvat läder, från Sverige och produkter tillverkade i Sverige så får du helt enkelt slanta upp. Titta på vad tärnsjöläder kostar.

Visst kan du tro på det men jag kan garantera att det är omöjligt att under vettiga förhållanden tillverka produkter som efterfrågas till ett lägre pris än idag.
 
Tja, en måste tro på produktion i Sverige. Det är inte så vanligt, vi är ju lärda att inte tro på produktion i Sverige och det är möjligtvis det är för tidigt. Visst.

Läste just om en fårbonde med stora planer, prisad som fick ge upp med konkurs. Det kommer i takt med Att världen blir mer jämställd men det kan absolut dröja några decennier.

Faktumet är att Mountain horse fortfarande finns och flera modemärkensom acne finns men de har produktion utomlands.
 
Tja, en måste tro på produktion i Sverige. Det är inte så vanligt, vi är ju lärda att inte tro på produktion i Sverige och det är möjligtvis det är för tidigt. Visst.

Läste just om en fårbonde med stora planer, prisad som fick ge upp med konkurs. Det kommer i takt med Att världen blir mer jämställd men det kan absolut dröja några decennier.

det är klart att det går att hålla tillverkning i Sverige.
Men priserna på produkterna blir därefter.

Vi har ett mycket högt löneläge för outbildad arbetskraft i Sverige. Vi har ett stort skattetryck på små företag.
Vi har höga krav på arbetsmiljö, både fysisk och psykisk.
Vi har ett utomhusklimat som ställer stora krav på byggnader/lokaler - det är dyrare att bygga lokaler som tål svenskt utomhusklimat och samtidigt ger behagligt inomhusklimat.

Det är helt enkelt dyrt att tillverka i Sverige.
Att vi huvudsakligen köper importerade kläder, tekniska prylar med mera har ju flera anledningar; en anledning är lägre produktionskostnader i många andra länder´. Då lönar det sig att transportera produkterna och priserna kan fortfarande vara lägre än priserna för svenskproducerat.
 
Jag tror som flera andra att måttbeställda svensktillverkade täcken såväl som ridbyxor och annan konfektion har en extremt liten marknad i Sverige. Utbudet av billiga produkter från låglöneländer är för stort, och kostnadsläget för den produktionen är inte bara litet lägre utan minst en tiopotens. Skillnaden går inte att lättvindigt skylla på höga svenska skatter och sociala avgifter, utan ligger på en helt annan nivå - samma variabler som gör att en öl på krogen kan kosta 80 kr i Sverige och 2 kr i Indonesien.
Hittar man rätt kunder, med rätt kostnads(o)känslighet, så kanske det finns en möjlighet att upprätthålla en försörjning. Men då är det inget man åker runt och säljer på marknader utan då tror jag att en helt annan marknadsföring och positionering krävs, och naturligtvis oerhört höga kvalitetskrav.
 
Det har inte med kronas värde att göra. Se dig om på utländska sidor. Det är vad saker och ting kostar.

Varför skulle det vara något konstigt med att en bomlös är lika dyr som en med bom? Det är ju inte själva bommen som är dyr.

Ska du ha miljövänligt garvat läder, från Sverige och produkter tillverkade i Sverige så får du helt enkelt slanta upp. Titta på vad tärnsjöläder kostar.

Visst kan du tro på det men jag kan garantera att det är omöjligt att under vettiga förhållanden tillverka produkter som efterfrågas till ett lägre pris än idag.
Konstruktionen av en bomlös sadel är enklare eftersom konstruktion inte behöver ta samma hänsyn till flera mekaniska beräkningar. Det innebär att bomlösa är enklare och därmed billigare att konstruera. Säger ingenting om läderarbeten eller lädret.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
419
Senast: misswilma
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 651
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 015
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 670
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp