Hästföretagande - lönsamt?

Vonhof

Trådstartare
Har länge funderat på att starta eget företag och har kommit fram till att hästförmedling, häst o ryttarutbildning (samt att börja så smått med avelsarbete men det får man ju räkna bort som inkomstbringande 😅) är min grej. Än sålänge är detta en första skiss på typ av verksamhet så det kommer säkert ändras fram och tillbaka. Jag kommer isåfall endast vara inriktad på PRE:er/PRE partbred
Nu till min fråga; hur lönsamt är denna typ av verksamhet? "Går" det att nischa sig på endast en ras eller behöver man "ta det man får" i början? Vad bör jag tänka på?Tacksam för input 🙏
 
Det är svårt att jobba inom häst, många startar företag och får sedan lägga ner pga att det inte går runt ekonomiskt.
Hästarna kostar ju mycket pengar att ha, anläggningen, och sedan ska du få ut en lön som du kan leva + betala skatt och andra avgifter på lönen du tar ut. Så det ekonomiska är svårt att få ihop.
Gör man sig dock ett namn och blir känd inom branschen blir det lite lättare, men vägen dit är ganska lång.
 
Har länge funderat på att starta eget företag och har kommit fram till att hästförmedling, häst o ryttarutbildning (samt att börja så smått med avelsarbete men det får man ju räkna bort som inkomstbringande 😅) är min grej. Än sålänge är detta en första skiss på typ av verksamhet så det kommer säkert ändras fram och tillbaka. Jag kommer isåfall endast vara inriktad på PRE:er/PRE partbred
Nu till min fråga; hur lönsamt är denna typ av verksamhet? "Går" det att nischa sig på endast en ras eller behöver man "ta det man får" i början? Vad bör jag tänka på?Tacksam för input 🙏

Det är en tuff bransch!

Har du ett stort kontaktnät?
Har du utbildning eller tävlingsresultat i typ svår klass?
Är du nischad och har en ovanlig kunskap?
Är du bra på att välja rätt typ av häst att köpa och sälja?
Kan du se vad för hästar som man tex kan fixa truten, rida 2 månader och sälja för betydligt mer(dvs enkla pengar på hästar som är lite bökiga pga ngt lättfixat)?
Är du bra på att matcha rätt häst och ryttare?
Isf kan det gå vägen. Men du får nog sätta dig och räkna på hur mycket du måste dra in för att få en rimlig lön, semester, pension, försäkringar och buffert för ev sjukdom/skada. Och hur mycket du behöver dra in eller ha på banken för att ha råd med anläggning, utrustning till hästar/stall/transportmedel etc.
Och fundera och räkna på hur mycket du kan tjäna på hästarna som säljs. Hur mkt per häst och hur många måste du sälja för att kunna skatta etc och ändå få in nog med pengar.
Ska man endast sälja en ras som inte är den mest dominerande i lilla Sverige så får man fundera lite på hur marknaden ser ut. Finns det tillräcklig efterfrågan för just dina hästar? Varför ska man välja dina framför de som redan finns?
Har du kapital att köpa in vettiga hästar?

Jag jobbar som tränare och importerar och säljer foder/tillskott med sambo som också är kiro för ekipage.
Vi hjälper ibland till att förmedla hästar. Men då jobbar vi så att vi jobbar som konsulter och står utanför allt om det blir några besvär med dolda fel, reklamationer och tvister. Jag vill inte jobba med försäljning själv just IOM de tvister och strul som kan uppstå. Många köper tyvärr för svåra hästar och så blir det kaos där hästar som funkat fint med bättre ryttare antingen får smärtproblematik eller blir svårhanterliga etc.

Det är som sagt en tuff bransch! Så räkna ordentligt på din affärsidé! 😊
 
Har länge funderat på att starta eget företag och har kommit fram till att hästförmedling, häst o ryttarutbildning (samt att börja så smått med avelsarbete men det får man ju räkna bort som inkomstbringande 😅) är min grej. Än sålänge är detta en första skiss på typ av verksamhet så det kommer säkert ändras fram och tillbaka. Jag kommer isåfall endast vara inriktad på PRE:er/PRE partbred
Nu till min fråga; hur lönsamt är denna typ av verksamhet? "Går" det att nischa sig på endast en ras eller behöver man "ta det man får" i början? Vad bör jag tänka på?Tacksam för input 🙏

De få personer jag känner som kan leva på sin hästverksamhet har många ben att stå på. Hålla träningar inom nischat område, liten ridskoleverksamhet, medryttare, inackorderingar, avel, tillridningshästar mm. Samt en partner som jobbar på annat håll som en ekonomisk backup.

Jag tror att det går, om man är uppfinningsrik, kan ha låga omkostnader på hästarna (dvs bo billigt och ha dem hemma) och skaffar sig ett bra rykte inom en viss grej. Och ha bra kontakter för hästinköp. En kompis till mig är från Polen och bor i England - hon köper superfina polska hästar av bekanta där hemma, rider dem lite och säljer dem för mångdubbla priset.
 
Har länge funderat på att starta eget företag och har kommit fram till att hästförmedling, häst o ryttarutbildning (samt att börja så smått med avelsarbete men det får man ju räkna bort som inkomstbringande 😅) är min grej. Än sålänge är detta en första skiss på typ av verksamhet så det kommer säkert ändras fram och tillbaka. Jag kommer isåfall endast vara inriktad på PRE:er/PRE partbred
Nu till min fråga; hur lönsamt är denna typ av verksamhet? "Går" det att nischa sig på endast en ras eller behöver man "ta det man får" i början? Vad bör jag tänka på?Tacksam för input 🙏

Går gör det ju, det finns ju trots allt de som gör det! Jag har inom min bekantskapskrets ett antal personer som driver egna verksamheter inom häst, alla nischade på islandshästar. Alla som överlever över längre tid verkar ha "flera ben att stå på", dvs de tränar hästar, håller ridlektioner och kurser, har hovslageri, köper/säljer/förmedlar hästar osv inom samma företag. De som klarar sig bra är också i allmänhet välmeriterade, dvs de har både relevant utbildning (tränare, ridlärare, hovslagare etc) och egna tävlingsmeriter.
 
Tack allihop för era svar! Jag tror precis som er att man måste ha "många järn i elden" , även tex är ju knappast lönsamt utan blir ju mer av en sidohobby när man ev kan börja få ihop ekonomi samt att det typ kräver att man har egen gård o möjlighet att hålla sto med föl hemma. Jag har jobbat i hästbranschen i 14 år redan så vet nog ungefär vad jag vet mig in på, även om jag hittils bara varit anställd. Kommer kunna ha många ben att stå på ; in/tillridning, tränare, kan PRE rasen och har kontakter i Spanien. Min sambo har redan eget företag inom en annan branch sedan ett par år och har dessutom möjlighet att utöka den vid ev flytt.

Det känns som att mycket fina på plats redan, samtidigt vill man ju vara realist och inte jaga en omöjlig dröm 🥴

Fråga är ju lite var man börjar? Har lite tanken om man skulle behålla sin anställning o sedan börja på sidan av med tex förmedling av hästar.
Vad tror ni?😁😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp