Hästförsäkringsfrågor

chiiliacanth

Trådstartare
Hej,

vi har nyligen köpt en ny häst - ett sto 6 år som hittils bara gått för avel och aldrig varit sjuk. Hon ska ev ridas någon gång då o då här men ska mest gå som sällskap. Är det värt o försäkra? Finns det något bolag som inte kräver veterinärbesiktning för att kunna teckna? Ska man isåfall välja avel eller ridförsäkring?
Har pratat med ett bolag men de är så "säljiga" så att jag har svårt att se vad som är klokt.

Erfarenheter?
 
Allt beror på era ekonomiska möjligheter. Alla hästar kan bli sjuka eller skadade och då behöver ni kunna finansiera veterinärvård, sen om ni har en stor buffert eller om ni skaffar försäkring är ju upp till er.
Jag skulle aldrig ha något djur utan veterinärvårdsförsäkring.

Om ni vill ha livförsäkring eller ej beror väl på hästens inköpspris och om ni vill få ut en summa om hästen dör eller ej. Hästens ålder spelar också in.
På en billigare häst kan man ju tex välja att bara ha veterinärvårdsförsäkring men ingen livförsäkring, om det känns ok för en.

Ni ska ha en vanlig ridhästförsäkring. Angående veterinärintyg beror det nog på vilken typ av försäkring man tecknar och till vilket värde.
 
Mina är försäkrade i en begränsad försäkring som är framtagen för att passa hästar i trav eller galoppträning (mina är hobby hästar), ingår mer än i en A2 men mindre än A1. Ingen vet koll.
 
Skulle nog säga att självklart skall du försäkra men kanske inte behöver ngt livbelopp.
Min gamle man hade jag sista åren en racingförsäkring i Agria, kostade under 100lappen i månaden. Gäller för ganska mycket, dock inte hältutredning. Den andra har jag vet vård på och ligger på ca det dubbla i månaden, så en veterinärvårdsförsäkring behöver inte vara så dyrt. Det är oftast liv och användbarhet som kostar.
 
Jag kunde utan problem försäkra min häst när jag fick den. Då var den typ fyra och aldrig varit försäkrad.. Beaiktade inte men har för mej det var en periods karens.
Högsta veterinärvård och ingen livförsäkring.

Alla hästar kan ju bli sjuka och veterinärvård rinner ju lätt iväg, hade inte vågat ha oförsäkrad.
Men livdelen är inte viktig för mej, och det blir ju billigare såklart.
 
Försäkrade en häst i agria idag utan besiktning, det var inga problem. Gick inte att genomföra en besiktning pga hanteringsnivån. Vi kommer dock göra en besiktning när han är mer hanterad, men det måste man inte :)

Enda är väl att du inte kan bevisa att hästen var frisk när försäkringen tecknades
 
Senast jag försäkrade in en häst för drygt tre år sedan låg gränsen för att kunna försäkra in utan att besiktiga på 30000 kr i livvärde hos agria. Däremot vill de gärna ha besiktningsunderlag iallafall och det kan vara bra för en själv med för då har man iallafall bevis på att hästen var hel och fräsch då om det skulle bli något senare. En försäkring täcker ju aldrig något som har uppkommit innan försäkringen tecknades eller sådant som kan härröra från tiden innan försäkringen tecknades och alla bevis man kan ha på att hästen iallafall var fräsch när hen försäkrades in är bra att ha.

Har du en rejäl buffert så att du kan stå för all veterinärvård själv eller har tänkt ta bort hästen om/när något händer så behöver du ju inte försäkra men djurskyddslagen ska såklart följas (dvs. djuret ska ges vård när hen behöver vård) och en billig häst är precis lika dyr att ge veterinärvård som en dyr. Däremot behöver du ju inte ha något livbelopp. Det är livbeloppet som är den dyra delen i försäkringen.

Här kan du jämföra försäkringar och se vad som ingår :) https://www.konsumenternas.se/forsa...r/om-hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar
 
Ang. Agria är det upp till 50tkr som gäller utan besiktning och över 100tkr krävs ofta röntgen. Går aldrig och försäkra för mer än vad hästen är köpt för, om man inte kan 'bevisa' senare att man ökat värdet på hästen.
 
Ang. Agria är det upp till 50tkr som gäller utan besiktning och över 100tkr krävs ofta röntgen. Går aldrig och försäkra för mer än vad hästen är köpt för, om man inte kan 'bevisa' senare att man ökat värdet på hästen.

Men nu talar du liv och inte vet.vård

Liv känns onödigt men vet.vård bör man ju inte vara utan. Kostar inte många hundralappar i månaden. Vet.vård krävs det ingen besiktning för.
 
Hej,

vi har nyligen köpt en ny häst - ett sto 6 år som hittils bara gått för avel och aldrig varit sjuk. Hon ska ev ridas någon gång då o då här men ska mest gå som sällskap. Är det värt o försäkra? Finns det något bolag som inte kräver veterinärbesiktning för att kunna teckna? Ska man isåfall välja avel eller ridförsäkring?
Har pratat med ett bolag men de är så "säljiga" så att jag har svårt att se vad som är klokt.

Erfarenheter?

Jag hade absolut försäkrat för vetvård.

Min första ponny köptes för slaktpris, dvs mkt billigt. Han var försäkrad alla de 20 år vi fick ihop.
Nu reds ju han förvisso enda till han togs bort som 30-åring. Vi hade inga ridrelaterade skador som krävde vetvård.
Men däremot fick han anaplasma, hovböld, kvarka, skar sönder benet etc. Allt det utom kvarkan skedde på jourtid på helgkväll. Och då blir det genast dyrare.

Det är ju inga stora ingrepp att fixa, god prognos etc och kan drabba även sällskapshäst.
Med det i åtanke hade jag försäkrat.
 
Senast jag försäkrade in en häst för drygt tre år sedan låg gränsen för att kunna försäkra in utan att besiktiga på 30000 kr i livvärde hos agria. Däremot vill de gärna ha besiktningsunderlag iallafall och det kan vara bra för en själv med för då har man iallafall bevis på att hästen var hel och fräsch då om det skulle bli något senare. En försäkring täcker ju aldrig något som har uppkommit innan försäkringen tecknades eller sådant som kan härröra från tiden innan försäkringen tecknades och alla bevis man kan ha på att hästen iallafall var fräsch när hen försäkrades in är bra att ha.

Har du en rejäl buffert så att du kan stå för all veterinärvård själv eller har tänkt ta bort hästen om/när något händer så behöver du ju inte försäkra men djurskyddslagen ska såklart följas (dvs. djuret ska ges vård när hen behöver vård) och en billig häst är precis lika dyr att ge veterinärvård som en dyr. Däremot behöver du ju inte ha något livbelopp. Det är livbeloppet som är den dyra delen i försäkringen.

Här kan du jämföra försäkringar och se vad som ingår :) https://www.konsumenternas.se/forsa...r/om-hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar

Toppen - kanonbra. Tack!

Många kloka svar, jag ska kika igenom och se vad jag ordnar men helt klart ska jag ha något för åtminstone vetvård då om hon och jag har otur och hon gör sig illa. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp