Hästfolkets lilla ordbok

@mackan
Jag undrar vad exakt det är som separerar raka och klippa, var gränsen går mellan uttrycken :). Är det bara längden som skiljer dem åt? Att raka handlar om ett avgränsat område? Att rakmaskiner använder sig av en annan teknik än klippmaskiner?

Jag kan ju förklara lite varför jag funderar på just det här :)

Dels så har jag en pudel - och kroppen klipper jag ju med maskin så att det är en centimeter kvar, men jag hade nog mycket väl kunnat säga både klippa och raka om ansiktet där det blir cirka 1 millimeter kvar. Maskinen jag använder är samma, men skäret är ett annat. Det vill säga jag tar bort i princip all päls på ett begränsat område - och inför utställning finns det en del som använder skär som lämnar ännu mindre päls kvar så att huden lyser igenom ganska tydligt.

Dels så diskuterade jag med en arbetskollega idag huruvida jag ska klippa minihästen eftersom hon står på boxvila nu och inte utsätts för vädret på samma sätt - och då vilket skär man ska använda på en häst. Gör det någon skillnad om man går från 5-10 cm vinterpäls till någon millimeter (inte för att jag kommer att göra det, kommer troligtvis bli encentimetersskäret), eller är det alltid när det är så kort att man ser huden snarare än pälsen?
 
Skitsamma jag tycker ordet spookey beskriver en tittig häst så mkt bättre. En häst kan verkligen se spöken överallt , den går ju inte runt och tittar sig runt
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190219-222624_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20190219-222624_Samsung Internet.jpg
    76,5 KB · Visningar: 74
@mackan
Jag undrar vad exakt det är som separerar raka och klippa, var gränsen går mellan uttrycken :). Är det bara längden som skiljer dem åt? Att raka handlar om ett avgränsat område? Att rakmaskiner använder sig av en annan teknik än klippmaskiner?

Jag kan ju förklara lite varför jag funderar på just det här :)

Dels så har jag en pudel - och kroppen klipper jag ju med maskin så att det är en centimeter kvar, men jag hade nog mycket väl kunnat säga både klippa och raka om ansiktet där det blir cirka 1 millimeter kvar. Maskinen jag använder är samma, men skäret är ett annat. Det vill säga jag tar bort i princip all päls på ett begränsat område - och inför utställning finns det en del som använder skär som lämnar ännu mindre päls kvar så att huden lyser igenom ganska tydligt.

Dels så diskuterade jag med en arbetskollega idag huruvida jag ska klippa minihästen eftersom hon står på boxvila nu och inte utsätts för vädret på samma sätt - och då vilket skär man ska använda på en häst. Gör det någon skillnad om man går från 5-10 cm vinterpäls till någon millimeter (inte för att jag kommer att göra det, kommer troligtvis bli encentimetersskäret), eller är det alltid när det är så kort att man ser huden snarare än pälsen?
Ja det tycks ju inte hänga på antal mm maskinen lämnar som avgör om maskinen heter klippmaskin, rakmaskin eller trimmer🤔.
Min maskin heter trimmer så får väl börja säga att jag har trimmrat min häst idag:rofl:
 
Vad är det för fel att använda svenska?
Jag tänker på att du i ett tidigare inlägg tyckt att spooky är bättre än tittig.

Jo när jag ser en häst bli tittig , ser jag det antingen lite skämtsamt typ uppspärrade ögon, livrädd och hoppar upp i knäet på matte ( blir som en rolig teckning), eller så är det bara en häst som tittar till lite. Men när jag ser dessa bilderna framför mig tycker jag det engelska ordet passar bättre. För mig ser det verkligen ut som hästen ser ett spöke!Inte bara tittar , för hästar kan faktiskt se löjligt roliga ut när de blir rädda
 
Kanske redan finns med i denna 10-sidiga tråd.
Men hästar som annonseras med scoop, istället för scope. Vet inte vilken tidning de jobbar för. Frilans kanske.

Hade även en hästägare som envisades med att köpa nya bindor till sin häst, när hon menade lindor.

Fast jag tror, utan att ha kollat, att det kan heta "elastiska bindor" likväl som "elastiska lindor".
Att associationen sedan går åt ett annat håll är en annan fråga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 548
Senast: Brandgul
·
Ridning Sitter och försöker reda ut begreppen på min lilla svarta, explosiva variant av arten häst - men lyckas inte alltid särskilt bra. Det...
2
Svar
31
· Visningar
4 047
Senast: noble art
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 309
Senast: Luff
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 215
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp