Hästfolkets lilla ordbok

Haha vilken kul tråd :D!

Jag kan medvetet förkorta meningar så det blir fel men innebörden är solklar.

Har en whiteboard där det står
T för tömkörning plus hästens namn

Mån: T S
R V
R G
Osv
Kan skriva sms Tömmar V klar ~15 sätt på kaffe

Kan även säga ”som om lammen äter”
”Inte alla möss på loftet”, ”ingen drake på isen”, ”fem kor av fem möjliga” osv
 
Fast det vore ju också konstigt, spooky betyder ju läskigt, spöklikt, inte att hästen blir rädd. Då blir den spooked (skrämd) möjligen, men knappast spooky.

Vilket leder mig till folk som inte kan skilja mellan misstänkt och misstänksamt. >.<

Såg nu att du redan kommenterat det jag tog upp . Precis som jag skrev - SPOOKY är helt galet fel men har likväl blivit norm .
 
En häst är inte SPOOKY såvida den inte i sig själv är läskig/konstig.

Otroligt frekvent vanligt uttryck som befästs även av elitryttare men som i ordets egentliga mening blir totalt grammatiskt fel inkl syftning .

Då säger de fel i England också dvs en häst som är tittig: spookey eller fattar jag dig fel?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Och jag får eksem när folk pratar om att de RAKAR sina hästar :mad: Rakar hästen gör man hos t.ex. veterinären vid injektioner eller operativa ingrepp. Man KLIPPER sin häst med en KLIPP-maskin, ingen använder väl rakmaskin/rakapparat till hästen. ;)

Var går gränsen för att det är raka och inte klippa? Veterinärer kan ju använda en vanlig klippmaskin och ett typ 50 skär (0,2 mm päls kvar), är det då klippa eller raka? Och av vad jag kan hitta finns det rakapparater för män som har längre strålängd än så (t.ex. 0,4 mm) som minsta strålängd?
 
Då säger de fel i England också dvs en häst som är tittig: spookey eller fattar jag dig fel?

Ja det är ett gravt syftningsfel utifrån vad som avses 👍

A horse can get spooked. Or behave in a SPOOKY manner. Its not equivalent to being SPOOKY in and out of yourself. Om man då inte menar att hästen i sig själv som sagt är skrämmande osv.

Men som sagt: Begreppet har ändå blivit anammat etablerat . Ffa utifrån amerikansk vokabulär/syftning.

https://www.google.se/search?q=to+be+spooky+meaning&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
 
En häst är inte SPOOKY såvida den inte i sig själv är läskig/konstig.

Otroligt frekvent vanligt uttryck som befästs även av elitryttare men som i ordets egentliga mening blir totalt grammatiskt fel inkl syftning .

Det händer att jag säger spook-ig. Är inte överdrivet förtjust i den typen av svengelska egentligen :o:o
 
Var går gränsen för att det är raka och inte klippa? Veterinärer kan ju använda en vanlig klippmaskin och ett typ 50 skär (0,2 mm päls kvar), är det då klippa eller raka? Och av vad jag kan hitta finns det rakapparater för män som har längre strålängd än så (t.ex. 0,4 mm) som minsta strålängd?

Om man rakar ett område av medicinska skäl / så är det ju just raka man gör och då lokalt och extremt maximalt kort med en liten maskin avsedd för just detta.

Om man däremot använder en KLIPP maskin vilket vi gör när vi klipper våra hästar allmänt så är det just klipper dem vi gör. För du har ju inte köpt en rakapparat då 👍
 
Fast det vore ju också konstigt, spooky betyder ju läskigt, spöklikt, inte att hästen blir rädd. Då blir den spooked (skrämd) möjligen, men knappast spooky.

Vilket leder mig till folk som inte kan skilja mellan misstänkt och misstänksamt. >.<
När jag jobbade utomlands sa man spooky om tittiga hästar så det är ju ett direkt inlånat utryck i stil med scopey- som oxå användes flitigt.
 
Ja det är ett gravt syftningsfel utifrån vad som avses 👍

A horse can get spooked. Or behave in a SPOOKY manner. Its not equivalent to being SPOOKY in and out of yourself. Om man då inte menar att hästen i sig själv som sagt är skrämmande osv.

Men som sagt: Begreppet har ändå blivit anammat etablerat . Ffa utifrån amerikansk vokabulär/syftning.

https://www.google.se/search?q=to+be+spooky+meaning&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Lustigt när jag arbetade i England med hästar var det första gången jag hörde det. Då sa man he's spookey. Minns det så väl för ägaren sa så om sin häst Spider som var tittig av sig
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Om man rakar ett område av medicinska skäl / så är det ju just raka man gör och då lokalt och extremt maximalt kort med en liten maskin avsedd för just detta.

Om man däremot använder en KLIPP maskin vilket vi gör när vi klipper våra hästar allmänt så är det just klipper dem vi gör. För du har ju inte köpt en rakapparat då 👍

När veterinären opererade bakbenet på min lilla häst för två veckor sedan använde de, av vad jag kunde se, en liten batteridriven klippmaskin med litet skär. Vad är då raka? Jag har en klippmaskin till hunden som jag även tänker prova till lillhästen - och med den kan man ju, beroende på skär, klippa allt från flera centimeter till som sagt 0,2 mm. När man läser om skäret för 0,2 mm står det att det är för just t.ex. veterinärer och operation. Jag har ingen som helst erfarenhet av rakapparater, men fungerar de på ett helt annat sätt än att bara skära av stråna extremt nära?
 
Lustigt när jag arbetade i England med hästar var det första gången jag hörde det. Då sa man he's spookey. Minns det så väl för ägaren sa så om sin häst Spider som var tittig av sig

Vad är det som är lustigt ? Att en benämning som blir vedertagen för den skull inte är helt korrekt syftningsmässigt? Eller vad är konstigt ?
 
När veterinären opererade bakbenet på min lilla häst för två veckor sedan använde de, av vad jag kunde se, en liten batteridriven klippmaskin med litet skär. Vad är då raka? Jag har en klippmaskin till hunden som jag även tänker prova till lillhästen - och med den kan man ju, beroende på skär, klippa allt från flera centimeter till som sagt 0,2 mm. När man läser om skäret för 0,2 mm står det att det är för just t.ex. veterinärer och operation. Jag har ingen som helst erfarenhet av rakapparater, men fungerar de på ett helt annat sätt än att bara skära av stråna extremt nära?


Vad är det du undrar ?
 
Vad är det som är lustigt ? Att en benämning som blir vedertagen för den skull inte är helt korrekt syftningsmässigt? Eller vad är konstigt ?

Att engelsktalande använder ordet spookey om en tittig häst men att det inte skulle vara okej att använda ordet i samma syfte här i Sverige
 
  • Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 548
Senast: Brandgul
·
Ridning Sitter och försöker reda ut begreppen på min lilla svarta, explosiva variant av arten häst - men lyckas inte alltid särskilt bra. Det...
2
Svar
31
· Visningar
4 045
Senast: noble art
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 295
Senast: Luff
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 207
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp