"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ponnytant

Trådstartare
Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna, vilka är ni och vad håller ni på med? Det behövs en uppdatering och dessutom har det säkert både tillkommit (och fallit ifrån?) Buke-medlemmar.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna, vilka är ni och vad håller ni på med? Det behövs en uppdatering och dessutom har det säkert både tillkommit (och fallit ifrån?) Buke-medlemmar.

Skrev även i den andra tråden men hänger gärna med här oxå. Tog upp "hästeriet" efter ca 30 år! Köpte en fjording och rider för nöjes skull. Tränar lite och försöker lära mig så mkt som möjligt. Just nu "slickar jag mina sår". För 14 dar sedan åkte jag av så det stod härliga till och nu kurerar jag bla en hjärnskakning. Tanter ska kanske inte rida!?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag vet inte om jag klassas som tant, men jag har iallafall haft ett uppehåll från hästeriet på några år, medan jag födde barn och såg till att de kom förbi bebisstadiet.

Nu letar jag häst, eller ponny egentligen. Jag vill ha en liten häst att köra själv, och låta kidsen rida på, trickträning låter hemskt kul med! Hittade en på annons idag, har mailat och hoppas få svar snart, kanske kan vara något

När jag fyller 40, om bara två år, ska jag ge mig själv en Akhal theke i preasent, det har jag önskat mig läääänge!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

En Akhal Theke, det var ingen dålig present:D

Jag är fortfarande med här, och jag rider mitt fullblod tre gånger i veckan, resten tar dottern, så jag "slipper" hoppa. Fast jag skulle gärna vilja, har bara blivit lite feg efter en rejäl avtrillning för 1½ år sen. Har skuttat några småhinder, men inte mer:crazy: Håller mig till dressyren och skogen nu.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

<=== Tant :D

Jag har 2 st fullblod och rider allt möjligt: dressyr/markarbete, hoppning, terräng o rent skogsmullande.

Nu ska jag bygga en bruksridningsbana för skojs skull :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hur gammal ska man vara för att vara tant?

Jag slutade rida -85 som 18-åring och tog upp hästarna igen för elva år sen. För sju år sen köpte jag älsklingshästen från ridskolan som jag har som ridhäst och avelssto. I år fick hon ett stoföl som jag ska behålla så jag lär inte bli utan häst än på ett tag!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

HÄR vill jag också vara, fast iof, jag har ju egentligen inte tagit upp ett tidigare intresse utan jag började som vuxen gammkärring.....:o och har enligt mig gjort en fantastisk resa... Från att inte ens kunna sadla till att äga och rida byns enda "Kamel" :angel: och dessutom sköta om och dela ansvaret med mina 3 töser av yttligare 3 pållar:love:

Jag är inte gammal som gatan men lider av kråksparkar kring ögonen, volanger från midjan och neråt och stela leder:eek: och jag formligen ÄLSKAR livet i byn med massa härliga djur omkring mig....:banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Här finns en till "ponnytant"! Började rida vid ung. 40 och har nu "ärvt" dotterns pensionerade hopponny.:love: Har nu fyllt 50 och tillbringar i stort sett all ledig tid i stallet! Regrederar till 12 år när jag är där.:D Saken är den at jag aldrig kunde rida som barn pga. allergi. Fick bara stå och titta på. Men nu finns det piller!! Funkar kanon! Livet är underbart!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Piller ar underbart.. speciellt de for HO. Som jag tar emellanat
Ar tant forstas med mina 3 araber och gammal/tant fjordhast. Min ridhast har statt for 2 ar nastan nu men skall till hosten borja igen. Det har varit lite mkt pa sista tiden. Tant fjordis skall ga till the rainbowbridge hon har tappat mkt i sommar men det ar ok nar man ar 28. Och man maste vara en realist nar den dagen kommer.. Aven om jag kommer att sakna henne mkt.
Har tva project, 2 och 4 ar gamla som skall bli inridna har sa smaningom och sa lange som jag kan ta mig till stallet och ta hand om dem har jag nog hast.. Det ar inte bara skoj, det ar en livsstil.
Och som en sidonote. Min gamla pappa som ar kavallerist och nu 93 ar, var har och kom faktiskt upp pa gamla fjordis for en skritt tur denna veckandan.. Han sken som en sol och var sa stolt over sig sjalv. Dock tror jag det var hans sista ridtur da balansen inte finns kvar.. Men fjordis och han sag sa fina ut... Sa bara fortsatt, lat inte krampor stoppa er, hastar AR bra for en manniska...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vissa dagar känner jag mig som en tant, andra inte..
Åldern är iaf 38 år. Fick första ponnyn när jag var tre och har egentligen inte haft något större uppehåll. Red inte så mycket under sista delen av mina graviditeter och precis efter, men har haft hästar hela tiden.

Allroundryttare med inriktning mot hopp.

Japp, det är lika roligt varje dag!:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kan väl sälla mig till den här gruppen. Men känner mig inte som en tant;)
Och till viss del kan jag nog beskylla min häst för att jag håller mig ung:laugh: Man kan inte vara gammal när man rider en 4-årig helknäpp kallblodstravare:laugh: Har hållt på med hästar hela livet, född och uppvuxen med det. Min mamma och pappa träffades i ett stall, är nog tillverkad i ett stall oxå:D

Har under min ungdom tävlat mycket hoppning. Men nu rider jag dressyr och tränar min vilde i trav. Jag köpte honom som 6 månaders föl i för tidigt 40-års present till mig själv. Absolut den bästa present jag fått någonsin:)

Det är meningen att han ska bli tränad i AR, rider för tränare varannan vecka. Det är så himla kul! Min dotter får sköta hoppningen på honom, inte för att jag inte vill utan för att hon tycker det är så kul. Hon har själv ett halvblod som hon tävlar i hoppning på och en 1-åring på tillväxt, så det verkar som det ligger i våra gener att hålla på med hästar:D

MVH
Russin8
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag är ju "bekräftad" tant, en av chaufförerna på jobbet frågade häromdagen min yngre kollega vem "den nya tanten på kontoret" var? :mad: JAG ÄR 41!!!! Ja, ja tant i hans ögon....
Började rida vid 37 års ålder, eftersom dottern börjat på ridskola - blev avundsjuk o hängde på :p Precis som Flisan är jag oxå allergisk och kunde inte rida som barn.
Efter 2 år skaffade vi en foderponny för att mulla runt på lite i skogen och träna på. Henne köpte vi 9 månader senare och 1½ månad efter det kom det ett litet föl - som vi inte hade en aning om! Nog för att hon blev tjock av vår gräset, men ett föl. :eek: Så helt plötsligt var det 2 ponnyer.....
Det var ju INTE med i planeringen inför första sommarlovet med egen ponny i min dotters ögon. Men, ja vi överlevde det oxå.
Stoet rider och kör vi allihopa lite grand, mest rider min stora dotter som börjat tävla så smått i hoppning.
Kompiarna klagar på mig - Du vill aldrig göra något kul nu förtiden. Men när ska jag hinna det? Jag har ju hästarna att ta hand om nu. Snacka om att fått nytt intresse på äldre da´r! :love:
Vi var även iväg och ställde ut stoet förra helgen och då blev hon guldbelönad med 40 poäng och vann sin klass! Då blev jag riktigt mallig över lilla stoet vi har :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL
Kan vara brukligt att presentera sig själv när man startar en så’n här tråd.:o

Jag är nyss fyllda 50. Min historia är ”den vanliga” – ”hästtjej” upp i tonåren, slutade rida regelbundet pga studier & jobb. Sedan familj och återvände till hästvärlden på allvar via barn, ridskola, hyr- och foderponnisar + tävlingar.

Den stora skillnaden nu och då är för mig att jag är mer intresserad av ”hästen” idag än den egna ridningen (delvis pga lite problem med fysiken, men där har det börjat rätta till sig ganska bra). Jag tycker att det öppnas nya områden hela tiden och det är spännande. Jag har också haft fördelen att träffa många intressanta hästmänniskor av olika nationaliteter och med olika bakgrunder som inspirerar mig kolossalt!

Mina mål just nu är att bli bättre ryttare i största allmänhet (gäller väl alla) och att förkovra mig mer i arbete med lång tygel. Jag har kommit över en del ”issues” – men har hoppningen kvar. Inte för att jag direkt vill utveckla det – men för att det är bra gymnastik för hästen och även för mig. Dessutom vill jag inte ha en så’nt där hjärnspöke kvar.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*
Jag blir bara yngre med åren....har bytt ut mitt haflingersto mot ett eldigt arabsto:D
Jädrar vad fort hon kan springa....trodde väl aldrig att jag skulle lyckas bli kvar i sadeln i den farten efter att ha lullat runt i skogen på min flinga.
Så även om man blir stelare med åren så kan man visst iaf bli bättre på att rida, det GÅR att lära gamla hundar att sitta!/ Tant Lisa 45+
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Snart 46 år, började rida som småbarn då det fanns hästar hemma. Fick första egna hästen som 6-åring. Höll på med allt från Islandshäst till halvblod. Vid 22 blev jag gravid och efter dotterns födelse beslutade jag mig för att hästlivet var över. Tog bort min gamla trotjänare 7 december, 13 januari satt jag på hästryggen igen på foderhäst! F.ö det längsta hästuppehåll jag haft! Red foderhäst några år, fullblod och halvblod och när jag flyttade hem till byn -93 köpte jag islandshäst igen. Nu har vi 8 hästar, 4 travare och 4 islandshästar.
2006 åkte jag min islandsvallack i fullt sken och blev livrädd. Red lite runt gården efter det men var så rädd att tårarna rann. Beslutade mig våren 2007 för att sluta rida, men tänkte göra det med finess så jag anmälde mig till en tre-dagars ridkurs för Maria Berg, Slätterne. Första dagen skrittade jag runt i panik, Maria lovade att inget skulle hända så dag två blev det trav och tölt och dag tre var det järnet med en ofrivillig passläggning som final!:bump:
Sen var jag igång igen. Nu har jag en 6-åring som är egen uppfödning som jag rider, och nog är jag försiktig ibland, men det går bra och vi utvecklas!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Känner igen detta! Mina vänner klagar också, ibland även min man!:D. När folk ringer min mobil frågar dom alltid först: Är du i stallet, eller....? Men det är helt underbart att få hålla på med det som man tycker är BÄST! Fast ibland känner man av att man inte är 12.;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har också gjort en ofrivillig passläggning hos Maria, på hennes tävlingshäst:o! varförifriden satte hon upp mig på en sån? Dagen efter bad vi om pensionärshästar.:cool:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag red som 12-13-åring. Sen såg jag inte en häst förrän jag red en grannes nordsvensk 22 år senare. Efter 2 ridturer var jag fast, men en hingst kanske inte var förstahandsvalet så jag hittade en gammal tinker att låna.
Efter ett par månader köpte jag en varmblodstravare som var snäll men tyvärr väldigt rädd för vatten.
Vi flyttade till gård 7 månader senare och fick då lära oss allt från början.
men med intresserad och händig sambon så löser sig allt :)

Efter 3 år och 2 sladdisar så insåg jag att hästen var för nervös för mej och vice versa, så jag tänkte lägga av med hästeriet. Hästen såldes men skulle stå kvar en månad. Inom 2 veckor stod en ny häst på stallplan :p. MEN efter sladdisarna var jag superfeg och fick ångest efter 5 minuter på den nya, så den fick sambon.
Samma dag första hästen hämtades åkte vi och hämtade en D-ponnytant, som var perfekt för livrädda matte.

Efter 1 år kände jag att jag var redo för nya utmaningar och hade turen att sälja D-ponnyn till hennes uppfödare som inte sett henne på 15 år.
Hem kom en kallblodstravare, som jag dock fick ännu mer ångest av.
Men för ca 2 månader sen har all ångest och rädsla försvunnit, och vi kan nu rida utan magont och spagettiben :)

Jag och sambon skogsmullar och nu har även 19-åriga sonen flyttat hit från pappan och börjat rida med mej :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 793
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 603
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 192
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp