"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag kanske är extra nojig vad det gäller älgjakt, men min sambos fd svärfar(innan min tid) miste livet på ett jaktpass med ett skott i huvet...skjuten av sin egen jaktkompis..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

så tragiskt :cry: ja då förstår jag mer än väl att du inte tycker om denna tiden på flera plan.

Måste vara ett helsike för din sambo. suck tragiskt
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Inte en person i skogen, men hade 4 algar pa gardsplan istallet.. de forsoker val gomma sig har eller ngt.. algtjuren kom dundrande genom kalhygget senare under dagen, i pursuit av en vacker dam forstas.. stackarn sprang som bara den, han efter och brolade.. hormoner tror jag...
Petra hasttjej ar hemma i sangen och sjuk. sande henne till min lakare och det blev konstaterat pa papper nu att hon har en ordentlig forkylning, haha, som om vi inte visste det.. Men hon far stanna hemma i morgon ocksa. vill och behover ha henne frisk for nar jag inte kan/orkar gora mina saker..
Sa jag var ute och mockade och de dar halmpellets jag har inhandlat for dyra pengar fungerar!!! det tog ungefar 10 minuter per box (5 av dem) och endast en skottkarra med shit. Jag verkligen rekommenderar de dar pellets..
Annars blev det inget speciellt.. borstade tant fjanta och gjorde rent mellan hennes "udders". Ett stalle som ar valdigt enkelt att glomma bort.. hon var ganska sa knastrig men jag petade och tvattade och smorde.. hon njot.. I morgon blir det senor Valdemar, han flagar riktigt illa, och forhoppningsvis later han mig pilla pa hans heliga platser.. Yepp, jag har hoststadning pa hastarna lol.. och harklipp ocksa.. endast man och sant forstas.. de ar ju hastar och behover sin pals nar det blir minus dygnet runt..
I morgon far jag ga till doctorn och undersoka om det blev pneumonia eller inte.. Hostan ar battre men det kanns valdigt tungt i lungorna.. Nej, jag ar for sjuk att roka, sa ngt gott har ju den har parsen fort med sig..
Sovdags, onska mig en god natt dar jag inte vaknar var 20 minute...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hoppas tant Kat kunde sussa gott........... :)

Jag har inte så mycket att meddela. Red lektion igår - men tog i för mycket i en sitsövning. F-n också - jag som brukar vara så försiktig! Vill INTE få tillbaka ngn skit. Åker ut till stallet och tar en sväng ikväll för att känna efter hur det känns.

En UNDERBART vacker kväll var det igår. När vi släppte ut hästarna i hagen efter ridpassen var det magiskt. Stjärnorna lyste så starkt och hästarna liksom badade i glansen. Araben (en av ridskolans hästar) var nästan självlysande - som en sagohäst!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Sitter här och brottas med förnufftet. Longerade Kelly igår för att se hur det stod till med hältan. Hon haltade svagt på vänster fram. Men i torsdags nickade hon ju rejält i båda varven, särskilt på vänsterbenet så det är ju en stor framgång. Men hon är ändock lite halt.

I morse var hon jättefin i båda benen. Ingen svullnad och ingen värme alls. Hon hade ju det i början men det har ju avtagit och värmen har varit borta sen ett par dagar.

Ska jag ringa vetten eller ska jag vänta en dag till eller två och kolla hältan då igen och isf ringa?

Lutar åt att ringa och konsultera men vet inte om jag tycker det är nödvändigt längre att vetten kommer hit när hon gör så positiva framsteg.

Guuud vad svårt......
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skönt att höra att det går åt rätt håll med Kelly.Men skulle själv inte ta ut ngn veterinär utan hellre åka in till en klinik där de kan kolla det ordentligt,men det är jag det.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jag tycker du ska göra som Pinto säger , åk in o kolla upp henne på klinik.

Imin värld är de där antingen en inflammation eller tex en pålagring som gör sig påmind .

Den har ju nu vilat så pass länge så var de någon vrickning eller så borde den ha varit ren.

Ta ut en vet på sådant där är ingen större ide visst du får säkert butta men du vet fortfarande inte vad det är och om de kommer att bli för gott eller om de kommer att komma tillbaka.

Min erfarenhet säger mig att man spar väldigt mycket pengar o oro om man åker in o får ett besked o diagnos vilket gör de mycket lättare att hantera.

så åk in du o kolla upp damen det är väl använda pengar och mycket bättre för din sinnesfrid

lycka til o håller tummar o hovar
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag hade nog konsulterat veterinär och försökt ha lite is i magen eftersom hon tydligen är flera steg förbättrad..

En stukning/sträckning kan ju faktiskt ta en tid och det faktum att det inte längre finns svullnad och ökad värme samt mindre initial hälta indikerar ju en sakta förbättring....

Men, du ska ju självklart känna efter vad som känns bäst för dig... kramar...:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skönt att det går åt rätt håll, rätt fort också. Själv skulle jag inte ringa vet i det här läget, när utvecklingen är så positiv. Jag menar, stukar man till själv lite så springer i alla fall inte jag till doktorn direkt. Verkar det bli bättre och bättre litar jag på att min kropp läker skadan och tar det bara lugnt och vilar vristen så gott det går. Jag behandlar mina djur som mig själv (mja ... är nog lite fjantigare med dem, faktiskt) och det har peppar peppar alltid fungerat.

Men skulle hältan tillta igen, eller verka ta orimligt lång tid att läka skulle läget bli ett annat, självklart.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Svarar alla fyra. Att ta ut en vette känns lite meningslöst. Så vida de inte har röntgensyn så förstår jag inte vad de kan se på ett ben som inte är svullet eller varmt utan nu helt fint. Antagligen tar vetten bara betalt för att gissa och skickar mig ändå till klinik.

Jag har bestämt mig för att ringa stationen här och prata med den vetten som har haft om Kelly i flera år innan jag köpte henne. Hon har aldrig haft några problem med sina framben (skönt att ha köpt en känd häst från trakten :D ) så någon gammal skada eller pålagringar lär det inte vara då inga sådana har funnits tidigare. Skadan är med all sanorlikhet ny.

Sen är hon ju trots allt 18 bast så hon läker väl inte lika snabbt som en 8- åring gjort på fem dagar.

Vill verkligen påpeka att hältan igår var väldigt svag, mer som en stelhet. Och på höger ben var den helt borta. Annars hade jag ju inte suttit här och tramsat utan ringt direkt.

Näpp...det blir att ringa Dr Isak efter lunchen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Låter som ett klokt beslut.... Så hade jag också gjort...:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Så... vad har jag gjort?? Jo, bokat in en lektion på torsdag för instruktör!!
Men men, nån måste ju roa andra...

Har varit bushryttare i 10 år, dressyren har döttrarana tagit hand om:D, men nu är dom utflugna och kvar är hästen och jag..

Så det är dags att krypa fram under stenen, borsta bort mossan ur håret och kamma till sig... och ta ett dressyrpass...

Hoppning igår, och dressyr på torsdag... 2 gånger denna vecka på banan..
Kan man bli nåt när man är 46?:angel: OS? VM?
Med en och annan skavank på ryttaren:rofl:, men hästen är fräsch!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

welcome!!! du har hamnat pa ratt stalle.. om du har tid och lust, las hela traden, alla 97 sidor och var beredd pa skratt. Har delar vi pa gladje och sorg/idioti, likval dagliga happenings in var hastvarld. Kanske inte sa mkt kunskap men hey man lar sig vad man INTE skall gora i vissa situationer.. Och alla ar lika skyldiga till missdaden.
Hurrah for dig som borstade bort mossan, spar den och anvand till advents ljusstake hehe... och lycka till med dina pass, alder ar bara ett nummer du vet.. och sjalvklart kommer du vara med i Olympics,, om sa det ar senior olympics eller de vanliga, tja alldeles hur du kanner.. men de flesta har har nagra ar pa nacken, dock tror jag vi alla firar 29 en gang till...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Klart man ska sikta högt :D ... Bara att köra på! Välkommen:banana:



Idag skulle jag ha jobbat häst...men katten tog min energi. Såg för några dagar sen att hon hade rejält med (issch) mask *kräksmiley* ...idag slutade jag lite tidigare, jupp sånt händer :o , och inhandlade maskmedel i tablettform.

Jag formligen fick slåss med katten utan att lyckas få i henne den där attans tabletten (halv sådan för hon är liten till växten)...blodvite uppstod...och katten blev förbannad:mad:...tänkte prova igen men katten for som ett jehu mellan rummen...MEN så...:idea: ...mindes plötsligt hennes vansinniga förtjusning i makrill i tomatsås så jag krossade den andra halvan, den första fick jag slänga, och blandade nogsamt i allt i fiskröran...och hon har slickat rent heeela tallriken :D ...Trägen vinner....he he he...

Mina händer ser dock ut som om dom hamnat i en kvarn och mörkret hann lägga sig under vår fight...hästarna får vänta...suck!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Påminner lite om min fight med stallkatten, problemet var att jag hade avmaskningsmedel i form av vit vätska...

Glad i hågen upp med katt:devil: i famnen, fram med sprutan och in i munnen... sprut blev det och i munnen med, dock inte i kattens mun...
Tur att jag var själv i stallet, ståendes där med vit sörja runt munnen...:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men så häftigt.... Störtkul ju:D Du lovar väl att hålla oss uppdaterade med alla dina framsteg=)....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Välkommen hit Movi!

Åhh...vad jag blir avis på en stund med tränare. Längtar tills den dagen infinner sig här. Men det blir nog till våren då Kelly inte är i tillräkligt god kondis efter fölet för att lägga så mycket pengar på en tränare när orkar hon inte jobba ett helt pass.

För övrigt kan jag bara medela att ringa vetten blev det inget med. Skulle jusst till och ringa när sonen kom dubbelvikt och grät och klagade över magsmärtor. Såg att han verkligen hade jätteont. Efter lite mammaknep som toabesök och lite mat i magen var det bara värre så då blev det att åka till akuten. Där blev det raka vägen till en kirurg då det misstänktes blindtarm eller nått med sädesledare som låg i kläm. Men först ett litet lavemang.

Stackaren han hade så ont att han skakade som ett asplöv :cry: Men efter lavemang och en rejäl bajattack i korredoren ( vi sprang till toan- upptaget. Sprang till nästa- upptaget där med! Inte det bästa som kan hända en femåring med nytaget lavemang :crazy:) så blev Filip som en ny pojke. På väg ut från akuten stannade han vid receptionen och tackade alla sköterskor och docktorn artigt med "Tack för att jag fick komma och bajsa hos er" :D

Så det var denna dag. I stallet har jag inte satt min fot. Nu ligger Filip i pyjamas i sin säng och ser färdigt filmen vi fick åka ifrån och jag och gubben ska pusta ut i soffan.

God kväll kram Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Välkommen hit Movi!

Åhh...vad jag blir avis på en stund med tränare. Längtar tills den dagen infinner sig här. Men det blir nog till våren då Kelly inte är i tillräkligt god kondis efter fölet för att lägga så mycket pengar på en tränare när orkar hon inte jobba ett helt pass.

För övrigt kan jag bara medela att ringa vetten blev det inget med. Skulle jusst till och ringa när sonen kom dubbelvikt och grät och klagade över magsmärtor. Såg att han verkligen hade jätteont. Efter lite mammaknep som toabesök och lite mat i magen var det bara värre så då blev det att åka till akuten. Där blev det raka vägen till en kirurg då det misstänktes blindtarm eller nått med sädesledare som låg i kläm. Men först ett litet lavemang.

Stackaren han hade så ont att han skakade som ett asplöv :cry: Men efter lavemang och en rejäl bajattack i korredoren ( vi sprang till toan- upptaget. Sprang till nästa- upptaget där med! Inte det bästa som kan hända en femåring med nytaget lavemang :crazy:) så blev Filip som en ny pojke. På väg ut från akuten stannade han vid receptionen och tackade alla sköterskor och docktorn artigt med "Tack för att jag fick komma och bajsa hos er" :Dockade pållen

Så det var denna dag. I stallet har jag inte satt min fot. Nu ligger Filip i pyjamas i sin säng och ser färdigt filmen vi fick åka ifrån och jag och gubben ska pusta ut i soffan.

God kväll kram Voff

Har oxå börjat träna, men igår, just efter det att vi värmt upp så bockade min lilla pålle av mig! Helt oprovocerat eftersom vi inte börjat lektionen. Han kan ha blivit rädd för ngt i mörkret vid sidan av banan men dom ska väl inte bocka för det......Är ju inte ung längre så jag vill inte slå mig alltför mkt. Det är inte första gången! Någon som har erfarenhet och som funnit en lösning!?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ingen aning. Limm eller häftmassa i sadeln??

Det första jag tänker på är utrustningen okej och han har inte ont någon stanns?

Är själv livrädd för jusst bockar. Det är nog det värsta som kan hända. Har ALLTID åkt av. Senast var för 2½ år sen när jag fick ett briljant förslag av en kompis att provrida hennes fyraåriga hingst. Hon hade köpt honom ett halvår tidigare från ett missförhållandehem och jusst påbörjat inridning efter först fått lite fason på hans nerver. Hon hade nästan uteslutande ridit barbacka men det vågade nte jag. Endasthon hade dessutom varit på hanns rygg.

Så på med sadel (en ny som han var obekant med) på med en okänd ryttare (mig) och ut på åkern i ganska häftig blåst. Jag lovar det tog max 3 minuter inan första bocken. Jag satt någorlunda kvar. Det uppskattades inte så nu la han en hel serie. Efter 5-6 snabba bockar satt jag på öronen och där gav jag upp och lät mig själv falla ner i gräset. Inget högt fall och underlaget mjukt men jag bröt f-n ihjäl mig ändå. Tror vi bröt mot allt sunt förnuft när det gäller den ridturen. Jag borde veta bättre :crazy:

Nä usch för bockar och ramla av. Sånt är jag för gammal för.

( Är även för gammal för att hänga dubbelvikt över grenar i skogen :angel: )


Lycka till med bockandet.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ingen aning. Limm eller häftmassa i sadeln??

Det första jag tänker på är utrustningen okej och han har inte ont någon stanns?

Är själv livrädd för jusst bockar. Det är nog det värsta som kan hända. Har ALLTID åkt av. Senast var för 2½ år sen när jag fick ett briljant förslag av en kompis att provrida hennes fyraåriga hingst. Hon hade köpt honom ett halvår tidigare från ett missförhållandehem och jusst påbörjat inridning efter först fått lite fason på hans nerver. Hon hade nästan uteslutande ridit barbacka men det vågade nte jag. Endasthon hade dessutom varit på hanns rygg.

Så på med sadel (en ny som han var obekant med) på med en okänd ryttare (mig) och ut på åkern i ganska häftig blåst. Jag lovar det tog max 3 minuter inan första bocken. Jag satt någorlunda kvar. Det uppskattades inte så nu la han en hel serie. Efter 5-6 snabba bockar satt jag på öronen och där gav jag upp och lät mig själv falla ner i gräset. Inget högt fall och underlaget mjukt men jag bröt f-n ihjäl mig ändå. Tror vi bröt mot allt sunt förnuft när det gäller den ridturen. Jag borde veta bättre :crazy:

Nä usch för bockar och ramla av. Sånt är jag för gammal för.

( Är även för gammal för att hänga dubbelvikt över grenar i skogen :angel: )


Lycka till med bockandet.
Jag vill inte bli avbockad igen! Han är genomgången av fysioterapeut och har bra utprovad utrustning. Det verkar som han slänger av mig i skritt och på långa tyglar, inte då vi arbetar. Vad och vem kan man ta hjälp av? Är det ngn som använt grästygel? Det är tydligen en hjälptygel som kan vara till hjälp på hästar som sätter ner skallen och på så sätt gör sig av med sin ryttare?!?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 610
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 195
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 227
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp