"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Grästygel, eller bocksnöre som ungarna kallade det, användes flitigt på en del ridskoleponnyer när barnen var mindre. Känns inte när hästen går normalt, men de kan inte dra ner huvudet. Värt ett försök!

Jag har också varit och tränat idag, dressyr. Pållen skötte sig utmärkt, och nervöst fullblod ser man inte röken av. Efter lektionen ska jag ju sadla av, ha på transportskydd och lasta in själv, och han står som ett ljus och går sen raka vägen in i transporten. Trots hund som får spel och moppe som smattrar iväg bredvid. Älsklingen:love:

Kul Movi, när ska du börja tävla? Jag har funderat på lite senare i höst, när jag fyllt 50:D En liten programridning i dressyr iaf...eller nån annan gång:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

grastygel anvande toserna nar de var sma och hade shettisar. fungerade jattebra da idioter till hastar inte kunde doppa ner huvudet och forse sig med veckans ration av foder i grasform.. plus det sparade pa mitt springande ocksa, de klarade att ta sig till anden av driveway (alltsa vagen fran "stora vagen" till huset) och sen vanda.. klart det blev full gallop nagra ganger, full sken hande ocksa.. men hasten bockade inte.. lol...
prova, det ar ju bara en laderrem sa att saga och kostar inte manga kronor, men kan spara liv, i detta fall bade ditt och hastens...
jag har ocksa provat med "if you dont quit this i WILL put you on the slaughtertruck myself".... ibland fungerar det.. haha.
tant kat som har fever och skulle vara i sang, men ar trott pa det stallet.. provar koks soffan i natt..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Feber fortfarande? Låter inte bra. Har du koll med läkare, eller är det bara vanlig förkylning?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

oh yes, har ringt vc och de sager, vila at alvedon och om du inte blir battre om en vecka kom in. har ocksa varit hos privatlakare och hon sager samma sak, det ar forkylning och nu tror de att jag har influensa ocksa..
fever kommer och gar, vissa dagar ingen alls men so fort jag gor en massa blir jag dalig igen.. och idag (forlat jag klagar) blev det bara fel... Petra hade planer for eftermiddag sa visste hon inte skulle komma over huvud taget. Linda, medryttare personen skulle komma och hjalpa mig fa in pallar och gora hopasar och sant. Val, Lindas son Hampus blev sjuk. Fever och feeling yucky.. Vi HOPPAS det ar framtanderna i overkaken som spokar och inget annat. Han ar sa rod och svullen och om lilla babysen.. Sa Linda kunde inte komma heller lol.. Och idag har jag varit dalig. Sovit sa mkt jag kunde forstas och det blev ingen mockning idag , spelar inte mig ngn roll, det ar dar i morgon ocksa... Men det blev jobbigt och hastarna kande pa sig ngt var inte ratt sa de blev busiga forstas.. Ja tant Fjanta hon bara gick fran hagen och in till sitt stall dar maten vantade.. Hon ar duktig.. De andra dansade runt och var silly.. och det var jobbigt att ga..
Sa om ngn har en person over for hjalp mottager jag garna alla forslag...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jadu Tant Kat, det verkar som om du har en satans enveten flunsa..hoppas verkligen att den ger med sig snart, man blir ju redigt slut i kroppen när det pågår så länge... feber bränner ut kroppen på fler sätt än ett...:crazy:

Här blev det ingen Kamelrytt igår eftersom det blåste av bara den... Mina muskler och leder far illa i blåst..:cry:
Men idag ser det mer lovande ut, ska en sväng till stan och sen räknar jag med en snabb sväng...

Voff: Stackars din lillkille, fy vad ont han måste haft, mina grabbar är bägge opererade för blindtarm och dom hade helvetiska smärtor innan.... MEN!!! Jag kan nästan se honom framför mig när han tackar för bajseriet till flickorna i receptionen:love::bow: Hur gulligt som helst...

Fjorden Förstår om du INTE vill bli avbockad igen... det hade då inte jag velat... SÅNT gör ONT:cry: Därimot har jag ingen erfarenhet av just Grästygeln... men det kan ju absolut vara värt ett försök...

Tajger och Movi KLART ni ska testa tävla, är det nått man vill så KAN man göra DET... så länge man inte glömmer ha roligt under tiden...
Själv så har jag aldrig haft såna ambitioner och vid närmare eftertanke hade det nog blivit rena pausunderhållningen om jag å Kamel hade kommit in på banan:angel:Vi lullar ju åt alla håll som bara går och ibland går vi rakt, men oftast kräftgång eller nått i den stilen...sen ska vi ju inte tala om själva formen... :eek: den likanr nog mer Giraffsväng än nått annat...

Men men... vi skumpar skog, det är vi superduktiga på..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

tant cizma, battre den skog som holl an tavling som brast (hemmagjort ordsprak)... Och skogsmulleri ar en konst .. man far ju lara sig allt mojligt darute.. som att inte hanga upp sig pa grenar, ligga vertikal pa hastryggen om sa behovs och sjunga for nallar och algar.. DET ar en hel konst bara det...
Manga av de som gar pa ridskola, alltsa de som kommer en gang i veckan och rider eller sa, de har oftast ingen aning om var det tar att ta sig ut i naturen. Visst skall man gora ban arbete men den dar kanslan att vara med sig och sin hast ar allt trevlig.. Sa jag tycker de som vill skall fa tavla, de som inte vill behover inte och vi ar lika bra allihopa...Och visst crossar jag tassar, ben ogon etc for de som ar pa banan... och manga bananas. For man skall onska alla gott.
Skulle vara skoj att se dig och kamelen ngn gang, du far val ta dig soderut haha, kom och rid skagern runt.. Familjen kan komma ocksa, de far cykla eller aka moppe...

Nu skall tant Kat ta sig ut till pallarna och fa dem in hagar och paddock. Tyvarr ar det regn i luften, men maste gora stall och ta hand om mina hons. Dock blir det en tyst dag idag, rosten forsvann over natten, jag piper endast.. Bra med pallar som ar ESP haha. Fever har jag inte, men det ar influensa sa doctor. Sa jag drar val vidare med det har tills jag blir frisk. Mossa och varmt runt halsen och varma tassar och jag kan gora lite i alla fall. Hoppas vadret ar battre pa andra hall i landet..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Haha, du och jag kan ju slänga ihop ett dressyrprogram :D
Musiken hade nog fått bli nåt väldigt lugnt och entaktigt. Typ Blinka lilla stjärna. Vi hade fått bra poäng på Skritt på långa tyglar och enhandsfattning
då den andra handen kramat hornet. Kanske några koner att rida sicksack igenom.
Jag hade fått lite avdrag i hörnena då Trullan alltid genar för att ta snabbaste vägen.

Ikväll kommer mitt favoritprogram: Bonde söker fru. Tittar ni på det?
Jag har nog sett alla avsnitt. Inte lika kul nu som första säsongerna ,men tittar gör jag ändå.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL
Shit vad ROLIGT vi hade igår kväll jag och Ville! En ridskolegrupp var i paddocken så jag var "förvisad" till ridhuset. Där hade det byggts en sorts "WE-bana" med en massa prylar: rutschkanor och andra barnsaker, trädgårdsmöbler i plast, tunnor, bommar & koner m m. Man kunde hitta på en massa saker och vi hade hur kul som helst. Vi gjorde "mönster" (vet inte vad det kallas på svenska - "patterns") med övergångar och tempoväxlingar. Det är så himla kul med rekvisita! Ville var dessutom på sitt allra bästa humör. :love:

Det ÄR lyxigt att ha ett ridhus för sig själv - nu var det dessutom "preparerat". Jag gillar ju att hålla på med dressyr - detta är ett av de roligaste sätten att hålla på med det. Rekommenderas!!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tajger och Movi KLART ni ska testa tävla, är det nått man vill så KAN man göra DET... så länge man inte glömmer ha roligt under tiden...
Själv så har jag aldrig haft såna ambitioner och vid närmare eftertanke hade det nog blivit rena pausunderhållningen om jag å Kamel hade kommit in på banan:angel:Vi lullar ju åt alla håll som bara går och ibland går vi rakt, men oftast kräftgång eller nått i den stilen...sen ska vi ju inte tala om själva formen... :eek: den likanr nog mer Giraffsväng än nått annat...

Men men... vi skumpar skog, det är vi superduktiga på..

Ja, men det vore välan lajbans! Dressyren skulle må bra av att utvecklas lite! Varför inte giraffsväng, kameltramp och studs - avslutas med "kanonkulan" vilket innebär avsittning medelst bockning där man landar graciöst på "X" och bugar för domaren. :idea: Några av er har ju hästar som verkar vara begåvade på det området.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja, men det vore välan lajbans! Dressyren skulle må bra av att utvecklas lite! Varför inte giraffsväng, kameltramp och studs - avslutas med "kanonkulan" vilket innebär avsittning medelst bockning där man landar graciöst på "X" och bugar för domaren. :idea: Några av er har ju hästar som verkar vara begåvade på det området.

Om det blir ngn form av stafett så paxar jag för kanonkulan, det är vi bra på.
Har idag tömkört min "bråkstake", fick hjälp av en som kan så idag fick han bekänna färg. Han är så dj...a stark min lille kille.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hade varit en syn...men jag var nog liiite seriös i alla fall, har kikat på dotterns vita ridbyxor som hon lämnat kvar hemma när hon flyttade till Lund;)

Ska bara träna lite till, gjorde mycket övergångar igår på lektionen, och framåt går fint, det är värre från galoppen och ner:crazy: Galopp är kul:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

..//Ska bara träna lite till, gjorde mycket övergångar igår på lektionen, och framåt går fint, det är värre från galoppen och ner:crazy: Galopp är kul:D

Vet inte om det kan hjälpa dig - men testa att inte "sakta ner" från galoppen utan att istället "byta gångart". I alla fall fungerar det bättre för mig att tänka på det sättet eftersom hela min kropp börjar "rida trav". Då får man en övergång istället för en avsaktad galopp som "blir" trav. Samma sak gäller för trav - skritt.

Är du säker på att det är ett fullblod du har? :angel: Nä - jag skojar! Jag har träffat flera coolingar - men även det motsatta, så jag har kvar mina fördomar. En av mina gamla militärgubbar sa VARJE GÅNG han kom till min barndoms ridskola att man måste vara intelligent för att träna fullblod (han hade förstås bl a ett par sådana som han var väldans stolt över). Själv föredrar jag lite grövre pållar - även om min absoluta favorit har en massa engelska fullblod bakåt i släkten!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fina! Har några av de röda med hjärtan, får nog bli några såna här också. Kan ju byta ut de gamla blå som blivit slitna.
Iofs har jag dem som reserver, ungefär som de där utslitna trosorna och t-shirtarna man sparar - kan vara bra att ha:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

den ar fin den roda, och det finns en vit med gult ocksa, pa Spara och Forvara avdelningen pa den dar stora mobelbutiken. Samt en smalare variant som saljs vid maten i samma affar..
Trad om IKEA hopasar finns ocksa pa Senior har pa buke.. OOm jag mar bra skall jag aka till stan och handla i morgon.. ngn som inte har butiken i fraga nara sig?? tanker pa tant kamel forst och framst, vet inte om det ar en butik dar uppe?? Vill du ha sa koper jag, sand PM med vad du vill ha sa sander jag till dig....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vet inte om jag berattade men vi ar nagra stycken har lokalt som skall borja med bruksridning. OM vi alla blir friska forstas..
Det kan jamforas med WE och valdemar skall fa komma samt de sma ocksa.. man behover ju inte vara pa ryggen pa hasten for att bombsakra dem... Och se till framtiden, kanske en buke show med de "gamle" ngnstans i sverige?? DET vore ju toppenharligt.. Synd att vi bor sa langt ifran varandra.. men om inget annat motas ngn gang utan pallar, bjuda in ngn tranare typ person och gora det till en weekend.. Tror man kan fa bidrag for det ngnstans.. kan juinte skada att fraga..
Jag svamlar, jag har igen fever, men 3 stall ar rena i alla fall. Petra hasttjej kommer senare och hjalper till med intag och borstning. Och i morgon skall jag rida, madde ju ganska bra idag nar jag vaknade, endast forlorad rost.. och det kan man leva utan hehe..
Forresten Tant Ponny, Floby ligger ju inte sa langt fran dig, dar finns ett overskottslager med hastprylar fran armen.. skall du komma med???
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fina! Har några av de röda med hjärtan, får nog bli några såna här också. Kan ju byta ut de gamla blå som blivit slitna.
Iofs har jag dem som reserver, ungefär som de där utslitna trosorna och t-shirtarna man sparar - kan vara bra att ha:crazy:

Ja - jag har också en massa gammalt som "man alltid kan ha i stallet", "ha på landet" eller "sova i". Men inte har/gör man det.......
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skriv inte mer i denna trÅd - pÅ vÄg att stÄngas - jag har startat en ny!!!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har bett moderatorn stänga så att vi inte har två trådar igång!
Ses i nya tråden............ :) Avslutar på en bild på dotter & Ville :)
28798_1390721242940_1079388511_2658907_4239638_n.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ha ha ha ha ja jag känner mig manad att skriva här också! Sålde alla mina älskade kusar när jag träffade allergisk kärlek -93. Flyttade ner till Skåne och släppte allt. Men efter 15 år utan kusar höll jag på att bli tokig. Har alltid haft hästarna nära, från barnsben. Mina päron födde upp fjordingar och sen hade vi lite andra raser också (new forrest, russ, arabiskt fullblod, shettisar, welsh) och jag har alltid älskat livet med hästarna.
Tösabiten är också en skogsmulle som älskar alla sorters djur och som så småningom också började rida.
Nu, en separation och ett bröllop med ny man senare (han är också allergisk hihi) så har jag äntligen fått möjlighet att hålla häst igen. Förvisso är dom inhysta på gård en bra bit härifrån, men jag är där varje dag och älskar varje minut!!! Vi har en ljuvligt busig och läcker kallblodstravare (fast mer nordsvensk i kropp och skalle än travare) och är fodervärdar åt en tinkermadam. Kan inte tänka mig att leva utan hästar igen!!! Dom är en del av mig. Och nu längtar vi bara efter storvinsten så vi kan köpa gård så vi kan ha dom hemma.
Det är så välgörande att komma ut i stallet varje dag. Att prata och buffa med hästarna, andas mule, hitta på galenskaper i snön, ut på äventyr, jobba, men framförallt prata! Älskar att stå och småsnacka, det är tur man har pratsjuka hästar också. Dom går på lösdrift i stort härligt hägn. Det är en sån lyckokänsla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 463
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 163
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp