Hästgodis för trickträning

palle11

Trådstartare
Hej!
Håller på att lära min häst lite olika "tricks". Nu i början övar vi på att backa, vänta, följa efter och andra enkla saker. Däremot känner jag att hon kommer bli tjock om jag fortsätter belöna med det vanliga hästgodiset jag har, även om jag försöker göra det i så små bitar som möjligt.
Här sätt att många har som havre/mineraler elr liknande som dom tar lite ur fickan och belönar med. Funkar vanlig havre plockad från fältet eller rekomenderar ni någon speciell godis? Hästen är verkligen inte kräsen så på så sätt funkar nästan allt.
 
Använder lite olika, små morotsbitar är vanligast för mina (mj 1,4 och sbrp 8) blandat med lucernpellets (mj 8 och sbrp 150) då lucern ingår i deras krubbmat så blir mindre i krubban.
Ska något nytt läras in eller öka motivationen så blir det hästgodis med lakrissmak för dom jag har nu, en tidigare häst var det torkad banan men dessa finns även alltid med fast inte varje gång jag klickat utan mer sällan när det är trick som sitter.
 
Hej!
Håller på att lära min häst lite olika "tricks". Nu i början övar vi på att backa, vänta, följa efter och andra enkla saker. Däremot känner jag att hon kommer bli tjock om jag fortsätter belöna med det vanliga hästgodiset jag har, även om jag försöker göra det i så små bitar som möjligt.
Här sätt att många har som havre/mineraler elr liknande som dom tar lite ur fickan och belönar med. Funkar vanlig havre plockad från fältet eller rekomenderar ni någon speciell godis? Hästen är verkligen inte kräsen så på så sätt funkar nästan allt.


- Morotsslantar, billigt och nyttigt. Du får massor på bara två morötter. Blir inte så kladdiga som äpplebitar blir i fickan heller.
- Torkad banan som @nullo-modo skrev. Inte kladdigt, ofta väldigt uppskattat, funkade även till hunden.
- Vill du köpa specialgjort godis så gillade min Gamle en pelletssort som hade kanelsmak, minns inte namnet nu men jag köpte en 3 kilos burk ibland. Den kunde han anstränga sig lite extra för.

Minska kladd, och minska spill (som med havre), så tänker jag. Små bitar som är lätta att ha i fickan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt största mission med min häst är just nu att handmata med godis :p Efter att ha sett hur vanligt hästgodis och pellets fastnar i...
Svar
13
· Visningar
1 785
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Förra veckan plockade jag första fästingarna så nu har jag satt på fästingmedel, ok fine. Så i dag mötte slyngeln ormar för första...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: kayoba
·
Övr. Hund Ailu är nu i någon slags hormontrots. Han har ganska precis börjat lyfta på benet samt markerar ÖVERALLT! Men problemet är detta. Han...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 580
Senast: Poisonous
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 678
Senast: sirpa40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp