Hästgrejer man använder på sig själv

Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Potatisproteinet har jag också sneglat på. :D

Blev det gott att ha det i brödet?
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Det blev kompakt och mättande och smakade lite träig potatis :D
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

*kl*

Kom på mig själv med att skrapa rutorna på bilen med en svettskrapa i gummi. Man tar vad man har...
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Helosan sol för kojuver funkar kanon som solskyddskräm och kamfersalvan, också till kossa har ju sin givna plats i badrummet,,,,plus Helosan"bomben" bredvid tvättstället. Sårvården sköts med lite Evodip spendopp och gamla elrep funkar till det mesta, samt balsnören givetvis. Ett sjok ensilageplast från storbal går utmärkt att ha som regnrock ifall man glömt sin och funkar på hästen också till regntäcke. Sen har vi ju avdelningen "ätbart", pelletterat kraftfoder till ko och även häst doppad i lite melass blir "minibars" om man är akut hungrig och är man törstig så finns ju vattenkoppar överallt. Se bara till att inte hästen eller kossan är törstig samtidigt för då blir det trångt. :p
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Glansspray är suveränt! Likaså blue lotion linimentet, det har räddad mig många gånger på jobbet!

När jag hade sår på hornhinnorna så provade jag hästen ögonsalva. Provade med ett öga först för säkerhetsskull. Det läkte kanonfint! När jag sen kom till ögonläkaren så forstod denne inte varför jag hade blivit remiterad dit för jag hade ju inga sår i ögonen? Men för säkerhetsskull skrev hen ut ögonsalva till mig: samma som jag hade använt i en vecka med skillnaden att det stod .med istället för .vet på tuben.:p

Balsnören går ju att använda till det mesta, hade det som omtag till mina köksgardiner (inte de blå snörena utan de naturfärgade tåls att påpeka). Det blev mycket tjusigt, lantligt rustikt tycket alla. Mamma kom dock på mig, hon känner igen ett par balsnören när hon ser dem!

Kamfersalva är det enda som hjälper vid en rejäl mjölkstockning upptäckte jag när jag hade småbarn och spensalva till kor slår alla preparat för såriga bröstvårtor som finns på apoteket. Undvek att berätta detta för BVC, de är ju lite av den känsligare sorter...
 
Senast ändrad:
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Haha, detta var en kul tråd!!:D

Mina numera vuxna barn var alltid noga med att försäkra sig om att jag inte hade tempat någon häst med den termometer jag använde till dem ... Hände dock ibland att jag ljög lite där ...:o

Annars är ju Helosansalvan gemensam, självhäftande bandage också, och en jättebra bandagevadd med kompressutsida som man kan ha direkt mot ett sår. Fleecelindor förstås, har använt en fölgrimma som hundsele, grimskaft som hundkoppel ( och hundkoppel som grimskaft ...) hästtäcken som sittunderlag, gamla westernfiltar också osv osv

För mig är det nog så att det är åt båda hållen; honungsburken i skafferiet används till mugg och småsår (dock får den stanna i stallet när den väl har hamnat där!), gamla tights kan användas som skyddsmask mot flugor om hästen har ett sår på huvudet, barnolja är superbt runt ögon och nos om hästen ska vara fin, Yes diskmedel är jättebra till att få skimmelsvansar vita osv.

Vet inte om det räknas, men tuppen Pondus och hans fru har upptäckt att hästarnas blandning av uppblött luzern och havrekross är gourmetmat när det står och sväller i spannarna, så de intar sin middag där ur varje dag. På sätt och vis är det vi människor som får glädje av det, eftersom hönan värper mycket goda ägg!:d
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Hästen back on track värmebandage för ben använder jag för mina tennisarmbågar. Sover med värmeskydden på och de gör susen.
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

mitt exs mamma hade ont i sitt ben och dom smörjde med medel från indien som var jättestarkt och ville inte prova på något från apoteket..
Men så gick jag o köpte radital och hade på. Dagen efter så undrade dom vad i hela friden jag haft på för det fungerade ju jättebra och var mycket starkare än det indiska medlet..
Det var lite halvsvårt att förklara på engelska att det var till min häst egentligen :P
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Radital är ju en klassiker, när jag sålde hästgrejer köpte lokala idrottslaget det i obrutna kartonger av mig. Stallvalla köpte en sjukgymnast massor av (5-litersdunkar) men hon talade aldrig om för patienterna vad dom blev masserade med. :D

Balsnören ja, tar man dom långa storbalsnörena och flätar dom så blir dom jättefina till inredning, bla. trappräcken. Foderkrubborna i plast har sin givna plats uppskruvade i hallen som handsk-vant och mösskorgar mm. :idea:
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

Ultra Shield som myggspray... Fungera mycket bättre än det för människor avsedda medlen... Slipper även bromsen på sommaren som hellre biter mig än hästarna..
Hej! Är det vanlig ultra shield du menar då eller ultra shield green? Tack för svar!
 
Sv: Hästgrejer man använder på sig själv

I går hade jag phenylarthrit (fenylbutazonsalva) på min fot. Funkade riktigt bra. :p
Ville bara varna att fenylbutazon är cancerframkallande för människor, och har andra läskiga biverkningar. Kommer ihåg detta i och med Ikea hästköttskandalen. En gammal artikel men du kan läsa om fenylbutazon och människor här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPp1Qq/giftiga-hasten-slaktades--och-blev-till-mat

och en mer vetenskaplig från SLU
https://stud.epsilon.slu.se/1018/1/olofsson_l_100422.pdf

Nu har du fixat det utan allvarliga biverkningar, men tänker att det kan vara bra att veta för framtiden. Samt att ingen annan blir inspirerad.

Tänker att det är bra om man gör en rejäl googling på preparatet innan man använder det på sig själv. Djur lever inte länge som oss så vissa långtidsbiverkningar är kanske helt ointressanta när man behandlar djur, men kan vara rejält allvarliga för människor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp