Hästhagar på mossmark?

Djakken

Trådstartare
Hej har haft en diskussion med en bekant som vill utvidga sina hagar,
En del av de nya hagarna ligger på mossmark.
Dålig tillväxt samt blöt och sumpig mark.
Jag har synpunkter på detta och sagt att marken inte är lämplig för hästar.
Det svar jag får är ”det fixar sig och hästarna vänjer sig”.
Har sagt att skaderisken är stor om hästarna går ned sig, men tyvärr ingen förståelse.
Finns det någon här som har hästar på mossmark och i så fall hur funkar det?
 
Skulle jag aldrig i livet göra!
Det kan vara förrädiskt, har sett en häst fastna där marken såg torr och fin och absolut gåbar ut. Den som gick först sjönk utan pardon..

Däremot brukar hästar förvisso ha lite koll, hamnar man vid sank mark brukar många hästar stanna och vägra gå. (Men lyssnar inte ryttaren och hästen är en schysst en så går de ändå..)
Men varför använda mosse som hage alls, det lär ju inte finnas massor att äta direkt?

Hoppas din bekant tänker om, innan någon skadar sej🙈
 
Hej har haft en diskussion med en bekant som vill utvidga sina hagar,
En del av de nya hagarna ligger på mossmark.
Dålig tillväxt samt blöt och sumpig mark.
Jag har synpunkter på detta och sagt att marken inte är lämplig för hästar.
Det svar jag får är ”det fixar sig och hästarna vänjer sig”.
Har sagt att skaderisken är stor om hästarna går ned sig, men tyvärr ingen förståelse.
Finns det någon här som har hästar på mossmark och i så fall hur funkar det?
Låter inte som en bra idé, bra att du tog diskussionen.
 
Mosse kan ju innebära en mängd olika saker. Vissa mossar är mark som bär traktorer och andra fordon utan problem där vätan finns längre ner i marken medans andra är riktigt sankt mark där marken består av tuvor med vatten emellan som kan vara mer eller mindre synligt där man sjunker om man missar en tuva. Mitt hö tas på mossmark och då såklart av den första kalibern. Blir magert och perfekt hö för mina lättfödda. Jag har också haft hagmark på mossmark som vid mycket regn blir riktig sankmark på sina ställen men som vid torra somrar var perfekt att ha hästar på då det då torkade upp men tack vare vätan nere i marken fanns det gott om magert bete även när allt annat var helt sönderbränt av solen. I den hagen var det ett mindre område på ca 10x10 meter som behövde hägnas in där det fanns risk för gyttja/lera (jag har nolltolerans mot sådant) men annars var det toppen på somrarna. Så, det beror helt på vad det är för en mosse. Är det av första kalibern så absolut toppen på somrarna men är det av andra kalibern med bara tuvor så är det såklart förkastligt och oavsett så ska man nog inte räkna med att mossmark är något som kan användas året runt precis. Den mossmark jag hade tidigare slutade jag använda pga insektstrycket. Blinningarna var många och enorma och därför ville jag inte ha mina hästar där längre. Så var det inte de första åren utan det kom senare och insektstrycket är såklart också något man ska ta i beaktande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 624
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 576
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp