Hästhållning i tätbebyggda områden

EKMK

Trådstartare
Hoppas jag la tråden i rätt kategori, hittade inget mer passande.

Det är en sak jag funderat på väldigt länge och det är om reglerna kring hästhållning verkligen kan tillgodoses för stall som ligger i tätbebyggda områden?

Tänker t ex på en ridskola i Stockholm som ligger mitt i ett villaområde, finns ingen skog att rida ut i, små hagar som ligger intill en stor väg, får klaustrofobi bara av att åka förbi.

Jag har inte stenkoll på reglerna kring hästhållning då jag aldrig haft en egen häst, men visst finns det väl bestämmelser om hur stora hagarna ska vara, hur mycket utevistelse de ska få och att de ska kunna röra sig i alla gångarter i hagen?

Jag förstår bara inte hur detta anses kunna tillgodoses i vissa stall som ligger i tätbebyggda områden, tankar om detta?
 
Tänker att politisk avvägning gjorts mot friluftsliv, friskvård, ungdomsgård som en ridskola är mot andra problem och ett beslut tagits positivt för ridskolans existerande. Finns säkert dokumentation hos kommun.
 
Hagarna måste vara så stora att hästen kan röra sig i alla gångarter, har jag för mig. Däremot finns inget krav på utegång om anläggningen är äldre än 1/3 2019 och ridhus är godkänd som "rastplats".
 
Hästen ska kunna röra sig i alla gångarter. Någon storlek på hagen finns inte preciserad. En häst behöver inte få komma ut utomhus alls utan det räcker att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter en gång/dag t ex i ridhus. Vedervärdiga regler om du frågar mig. Det finns krav på att ligghall ska finnas om hästen går ute mer än 16 timmar/dygn och det är såklart bra men det borde också finnas krav på utevistelse. Att ha hästen inne i box mer än 12 timmar/dygn borde verkligen inte vara okej alls.
 
Skrivet med utgångspunkten att min häst har stått på ett stall i tätbebyggt område. Helt ärligt - de allra flesta sådana anläggningar erbjuder inte ett gott hästliv. Det blir för stora kompromisser mellan vad som är möjligt på anläggningen (utrymmesmässigt och ekonomimässigt) och vad hästarna egentligen behöver.

Hästar tar mycket plats, tid och pengar. Det är faktorer som är svåra att kombinera med höga markpriser och tätbebyggda områden.
 
Den svåraste biten brukar vara gödselhanteringen. Det får inte "lukta" och ställa till olägenhet för övriga.
 
Hästen ska kunna röra sig i alla gångarter. Någon storlek på hagen finns inte preciserad. En häst behöver inte få komma ut utomhus alls utan det räcker att hästen kan röra sig fritt i alla gångarter en gång/dag t ex i ridhus. Vedervärdiga regler om du frågar mig. Det finns krav på att ligghall ska finnas om hästen går ute mer än 16 timmar/dygn och det är såklart bra men det borde också finnas krav på utevistelse. Att ha hästen inne i box mer än 12 timmar/dygn borde verkligen inte vara okej alls.

Lite OT,men du verkar ha koll så jag frågar: Finns det speciella regler när det gäller unghästar? T.ex. sällskap i hagen. Eller räcker det (enligt lagen) även för unghästar med sällskap i hagen bredvid?
 
Lite OT,men du verkar ha koll så jag frågar: Finns det speciella regler när det gäller unghästar? T.ex. sällskap i hagen. Eller räcker det (enligt lagen) även för unghästar med sällskap i hagen bredvid?
De ska ha sällskap men det står inte uttryckligen om det gäller i hagen eller om i hagen bredvid duger även om jag gärna vill tolka det som i samma hage. Det gäller dessutom bara upp till 12 månaders ålder, sedan finns det inga högre krav än för övriga hästar :(
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
Hela paragrafen;
5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.

Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
3 § Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att
de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras.
 
De ska ha sällskap men det står inte uttryckligen om det gäller i hagen eller om i hagen bredvid duger även om jag gärna vill tolka det som i samma hage. Det gäller dessutom bara upp till 12 månaders ålder, sedan finns det inga högre krav än för övriga hästar :(
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
Hela paragrafen;
5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.

Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.
2 § Sådan rastning som avses i 1 § ska ske utomhus i rast- eller beteshagar.
Där möjlighet saknas att anlägga rast- eller beteshagar kan sådan rastning
istället ske i ridhus, paddock eller motsvarande.
3 § Hästar ska sommartid hållas och skötas på ett sådant sätt att risken för att
de ska utsättas för svåra insektsangrepp minimeras.

Tack för info! Synd att kravet på hagkompis bara gäller upp till 12 månaders ålder :(
 
Det behöver inte vara tättbebyggt för att hästar trångt som inte lämnar gården.
Jag bor granne med ett sånt stall, små rasthagar. Går en och en året runt i samma lilla hage mellan 8,00 till ca 16.00, max 8 timmar så stalltjejen hinner med in och utsläpp . Alla har steriotypa bettenden när det är lunch / insläpp. Något ägarna aldrig ser.
Gott om ridvägar i anslutning till gården. Finns 1 ryttare som vågar rida ut.
Väldigt varmt och mycket flygfän på sommaren. Märklig hästhållning att ha hästar ute när det är som varmast och ta in när det blir svalare på sommaren. Sommaren 2018 var hemsk för dom.
Gräshagarna används inte utan klipps med gräsklippare.
Här finns mängder med hästgårdar i området som har sina hästar så här mitt ute på landet.
 
För många ridskolor är problemet att de låg en bit utanför samhället när de grundades - men nu har samhällena vuxit ikapp. De ridskolor som ligger mitt i ett villaområde låg nog betydligt mer "lantligt" från början!

Naturligtvis vore det bra om anläggningarna kunde flytta, men vem betalar?
 
Det behöver inte vara tättbebyggt för att hästar trångt som inte lämnar gården.
Jag bor granne med ett sånt stall, små rasthagar. Går en och en året runt i samma lilla hage mellan 8,00 till ca 16.00, max 8 timmar så stalltjejen hinner med in och utsläpp . Alla har steriotypa bettenden när det är lunch / insläpp. Något ägarna aldrig ser.
Gott om ridvägar i anslutning till gården. Finns 1 ryttare som vågar rida ut.
Väldigt varmt och mycket flygfän på sommaren. Märklig hästhållning att ha hästar ute när det är som varmast och ta in när det blir svalare på sommaren. Sommaren 2018 var hemsk för dom.
Gräshagarna används inte utan klipps med gräsklippare.
Här finns mängder med hästgårdar i området som har sina hästar så här mitt ute på landet.

Fy fasen vad tråkigt liv för hästarna, kunde man inte ens ta dom på en promenad i skogen om man inte vågar rida ut? Måste vara sjukt tradigt för dom att aldrig få uppleva något annat än boxen och hagen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 961
Senast: Linda_A
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp