Hästhandlarna lockar ridskolor med bytesrätt och låga priser

Flera svenska ridskolor köper ofta hästar från hästhandlare som saknar tillstånd - i en granskning gjord av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan berättar ridskolorna att det bland annat är de låga priserna och att handlarna erbjuder bytesrätt som gör att de återkommer för nya affärer.
 
Reagerar lite på att det i artikeln citeras en person som även tycker att det borde vara en självklarhet för en köpare att göra kontroller av säljaren – hos kronofogden, länsstyrelsen och tingsrätten.

Håller ni med?
Då bör väl alla även kontrollera säljare av diverse saker på samma sätt? Bil är ett exempel.
Sedan att det finns väldigt naiva hästköpare gällande andra punkter kan jag hålla med om..
 
Någonstans känns det som en självklarhet att större aktörer som annonserar öppet om sina tjänster och som hållit på en tid borde vara vara okej inte skulle behöva kollas upp men uppenbarligen inte.
 
Håller med.
Jag hade nog inte ens tänkt tanken att ringa kronofogden mfl och kolla upp sådana företag.
Det har jag faktiskt gjort men så vet jag också hur mycket fuffens som försiggår bland hästhandlare. Ytan må vara finare idag men endel är precis lika skumma som hästhandlare hade rykte om sig att vara förr.
Jag köper gärna häst från hästhandlare men jag vill veta vem jag gör affärer med.

Vad gäller bilar är det ens skyldighet att kolla upp om det finns kvarstående skuld på bilen. Gör man inte det riskerar man att åka på och betala skulden själv.
 
Vad gäller bilar är det ens skyldighet att kolla upp om det finns kvarstående skuld på bilen. Gör man inte det riskerar man att åka på och betala skulden själv.
Den infon går ju dock enkelt att kolla upp på transportstyrelsens hemsida. Där står det om bilen är ett kreditköp.
 
Reagerar lite på att det i artikeln citeras en person som även tycker att det borde vara en självklarhet för en köpare att göra kontroller av säljaren – hos kronofogden, länsstyrelsen och tingsrätten.

Håller ni med?
Då bör väl alla även kontrollera säljare av diverse saker på samma sätt? Bil är ett exempel.
Sedan att det finns väldigt naiva hästköpare gällande andra punkter kan jag hålla med om..
Professionella aktörer som t ex ridskolor tycker jag borde göra den typen av enklare kontroller av de företag som de handlar med. Inte bara när de köper hästar. Det tror jag att de flesta andra företag gör av sina leverantörer (och de företag som de ev säljer till). Men tyvärr så tror jag att det stora inslaget av "amatörer", t ex föreningsdriven verksamhet, påverkar hur ridskolor bedriver sina affärer. Det är i första hand hästmänniskor inte företagare som sitter i ledningen och då är det inte så lätt att hänga med i allt med juridik och affärer (jag har sett hur det även kan gälla inom andra områden än inköp av hästar, t ex en ridskola som fick bättre arrendevilkor när en person med den kunskapen kom in i ledningen). Om det inte redan finns så skulle det kunna finnas en marknad för enkel hjälp, t ex en nättjänst, med den typen av kontroller av hästhandlare. Förr räckte det med kontakter och ett handslag, det gör det tyvärr inte längre. Kostnaden för en kontroll är betydligt lägre än vad den kan bli om något blir fel.
 
Stod det inte i artikeln om att den "enklare" typ av häst som ridskolorna sökte inte föds upp i så stor utsträckning i Sverige idag? Att det var därför man köpte av hästhandlare som importerade hästar?
 
Den infon går ju dock enkelt att kolla upp på transportstyrelsens hemsida. Där står det om bilen är ett kreditköp.

Fast det är inte bara den typen av skulder som förs över till köparen av fordonet utan även skatt, trängselavgifter, parkeringsböter mm.
Det kollar en upp genom att ringa till Transportstyrelsen och antingen prata med någon eller använda den automatiska tjänsten genom att säga "Fordonsinformation" (det tog tills nyligen innan jag lyckades få reda på vilket ord som gäller.. Har alltid ringt och frågat en handläggare innan..).

Jag kollar också alltid att säljaren står som ägare. Det gör en lättast genom att begära ut uppgiften ur registret via mail, när en kollar upp fordonet på hemsidan (finns en knapp/länk där) - då får en omgående hela ägarhistoriken skickad till angiven mailadress. Men där står ingenting om skulder etc.

End of sidenote från mig! :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridskolor som behöver köpa nya hästar står inför en utmaning. Det är nämligen svårt att hitta en lämplig häst till ett bra pris – vilket...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 505
Senast: kma
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästhandlare som har stora skulder till Skatteverket, har gått i konkurs och dessutom inte har tillstånd för att sälja hästar fortsätter...
Svar
1
· Visningar
1 031
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp