Hästhanteringen beroende av personligheten???

Skuggfaxe12

Trådstartare
Ju mer jag umgås med hästar, desto mer inser jag att detta gör mig till en bättre människa. Jag tror nämligen att personligheten hos människan själv, avgör otroligt mycket hur vi kommer kunna hantera hästarna. En människa som är en god ledare och positiv har lättare för att få sitt umgänge med hästarna att fungera. Detta för att denna personen är van vid ledarskap och är bekant med innebörden av den. Någon som har svårare att ta till sig ledarskap och axla den bördan detta innebär har ngt svårare och får kämpa än mer.

Jag är av naturen en människa som inte vill dra till sig uppmärksamhet, detta har gjort att jag hela livet har utvecklat en förmåga att flytta med mer än att leda. I mitt umgänge med hästarna har jag fått insikt hur jag kan förbrättras och hur jag ska kunna bli en god ledare. Jag tycker alltså att nycklen till en bra hästhållningen är att komma till insikt med sina egna brister och bygga över dessa, innan man försöker förändra på hästen som bara är en reflex av vårt eget hanterande.

Visst det finns hästar som har problem med att socialt anpassa sig och trivas i en flock, men de flesta hästarna fungerar och har bara svårt att förstår hur vi människor egentligen menar och vad vi vill. Det är vi som ska "tala" tydligare, hästen försöker redan.

Det är inte meningen att denna tråden ska vara någon sort svartmålning, utan snarare att få människor med hästproblem att inse att svaret kan finns rakt framför dem (en häst med människoproblem) och att det hela egentligen handlar om kommunikation. Allt för ofta tror människor att om man gör en viss rörelse ska detta lösa alla problem. Men det är inte vad man gör som löser problem, det är alltid hur man gör dem.
 
Det låter kanske lite som om jag skulle ha alla svaren och har en helt problemfri relation med hästar. Men så är inte fallet. Det är bara det att jag har kommit till insikt att jag ska leta i mig istället för hos hästen när jag får problem.
Oftast är det nämligen jag som förlorat tålamodet eller blivit irriterad. Det är alltså jag som ska ändra mitt beteende.
 
En sak jag märkt på sista tiden är nåt i stil med att om man inser sina egna brister och jobbar med dom - så har hästarna överseende med dom. Ofta när jag jobbar med en häst så försvinner en stor del av det aktuella problemet bara jag KOMMER PÅ vad som är fel och INSER det och börjar JOBBA på det. Antagligen för att man då mer eller mindre medvetet öppnat tidigare stängda kommunikationskanaler, och hästen svarar genom att anstränga sig mer och ha lite överseende med det man gör fel.

Nu kanske jag har fel, men det är mycket så jag upplevt det.

Hästar är verkligen i mångt och mycket en spegel av oss själva, och man kan inte bara lära sig mycket som hästmänniska genom att lära sig lyssna på sin häst - utan även som människa i helhet.
 
Det är ju det jag gör när jag är ute och leker NH-tränare :D Pejlar av häst, pejlar av ägaren och försöker se var det skär sig. Oftast faller det på en sak, och det är attityden... En dålig attityd ger en dålig attityd hos hästen, en bra attityd reflekteras på samma sätt.
 
hehe...å sen är det bara att försöka få ägaren att fatta sammanbandet :D....ibland är det lättare att vinna 25 mille på lotto :angel:
 
Dom som jag åker till har själva bett mig komma och varit rätt mottagliga :bow: Bara gått bet på en ägare, däremot så klickade jag direkt med hästen :love: Men den ägaren var en sån som bara inte ska ha djur! Jag fick jättebra kontakt med hästen på bara nån timme, och gick från en jävla surmärr som bet och sparkade och trängde upp i väggen till ett jäkla gosetroll på bara en dag - då bör det klicka att jag i alla fall kan NÅNTING :crazy: Men den pållen gick till slakt... :(
 
Tack :bow:

Hon var så fin, en riktig "sago-nordsvensk" med lång svart man, lång lockig lugg och en helt enorm svart svans, svarta ben och guldbrun päls och rakt vit bläs... :love: Hade gärna köpt henne om jag kunnat, men hade jag köpt alla hästar jag vill ha så hade vi varit tvungna att bygga om lagårn till stall :D
 
Vilket bra inlägg, Skuggfaxe!!! :bow:

Jag har själv många funderingar i de banorna och har sedan länge regeln att inte t ex rida när jag är för stressad etc - hästen är INTE rekreation för mig i den meningen. Jag vill ha ett mera innehållsrikt umgänge med mina djur, och försöker därför att visa dem den respekt jag vill ha tillbaka.

Och attan vad de har att lära, bara man själv är villig att lyssna och ta åt sig.
 
Tja, jag tror definitivt att hästens beteende beror på hur vi bemöter den. Det har jag sett flera exempel på att hästen kan ändra "personlighet" beroende på vem som har hand om den för tillfället på olika vis.
Om vi inte lyssnar på hästen kommer den inte lyssna på oss, om vi vrålar så gör hästen det, stressar vi gör hästen det osv.
Jag tror även att det finns samband på ett djupare plan. :idea:

Det gäller min egen häst också.
Han är olika beroende på om jag eller min sambo är där, eller någon annan, eller om ingen är där.

Jag är beredd att på största allvar säga att hästen är en spegel av oss själva och att vi förstärker våran egen självbild genom hästen.
Låter flummigt, kanske! :crazy: ;)
 
:bow: :bow: :bow: för alla inläggen här!

När hästar används i terapisammahang är det just för att de speglar människan som handskas med dem. Till exempel märker de flesta hästar (alla är ju olika känsliga) när en människa försöker dölja en känsla både för hästen och sig själv. När hästen speglar det får människan en chans att upptäcka just det h*n försöker förtränga eller dölja...

Jag är också övertygad om att vi kan lära oss massor av hästarna.
 
Överhuvudtaget är ÖDMJUKHET inför hästen en bristvara i många stall. Man kommer långt i sin relation när man insett sina egna begrändingar och försöker jobba med sig själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp