Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Ajabaja

Trådstartare
Jag vet varken ut eller in. Jag insåg bara att nu är det nog kört.
Köpte mig en ponny för 2 veckor sen. Skulle ha för att rida till & utbilda i ett halvår & sedan sälja.
Hittade en urgo fin valack på 7-8år med bra extriör som bara var skrittad. Han hade visst haft det jobbigt. Kommit från en hästhandlare i danmark & sedan bytt ägare några gånger. Så länge det inte var något fysikst fel så borde jag kunna fixa det.

Fick hem honom, tog ungefär 1-2dagar att få ett förtroende. Bestämde mig för att testa allt från grunden för att försöka hitta problemet. Tömkörde, longerade med & utan sadel, hängande stigbyglar, tömmar genom stigbyglar. Allt gick bra. Han lärde sig fort att fatta galopp på komando & sånt. Tömkörde ute gick oxå bra. Visst såg han osäkert på mig ibland, men bara jag förklarade ordentligt så gick det bra. Vi flyttade för tryck, både för handen & om jag la em lina runt magen & skapade tryck från andra sidan. Jag fick röra hela kroppen & han följde mig som en hund. Men han var lite spörädd & så var sadeln lite läskig när man ja på den.

Tog sen fram en pall & ställde mitt i ridhuset. Då drog han! Jag lugnade ner honom & vi gick runt pallen, jag satt på pallen & sen ställde han fint upp bredvid den på båda sidor. Jag hängde & klängde, klättrade upp & ner på båda sidor allt gick som smort & han stod lugnt & vilade på bakbenen & hängde med läppen. Satte mig rakt upp, bad om skritt. Inga problem. Skrittade & gjorde halt. Bad en dag om trav & han svarade perfekt. Skrittade ut en kort sväng, skrittade & travade perfekt i ridhuset & hittade en form. Red likadant på utebanan. Flyttade för tryck från skänkeln, kunde lätt vifta med armar & ben. (självklart gjorde jag detta vid flera olika tillfällen & inte allt på en & samma dag. Även sadelproblemet botade vi snabbt.)

Så idag. Hämtade in honom från hagen. Han stod som vanligt & sov när jag borstade honom lös på gårdsplan. Sadlade & gick ner till ridhuset. När vi kom ner bajsade han direkt & jag märkte att han var lite svettig. Men jag hade ju under dessa dagar märkt att han kunde vara lite småtöntig & vara rädd för småsaker som han sen sket i.
Gjorde en koll som vanligt innan jag satt upp. Svängde med stigbyglar, hoppade & viftade bredvid honom, inga problem. Satt upp. Viftade med armar & ben. Lutade båda benen fram på halsen som han tidigare ryckt till för men idag inte brydde sig om. Lutade mig fram & lät benen snudda vid baken. Då slog det slint. Han gjorde ett snabbt bocksprång som jag givetvis åkte i backen av eftersom jag redan låg ner. Han störtade iväg.
Fick tag i honom & tänkte "där har vi problemet, nu ska vi lösa det." Tji fick jag! Jag satt upp igen & insåg att vi nog stod för nära en vägg för att prova samma sak igen. Bad om skritt & han for iväg. Jag kände rädslan i hans kropp & insåg att antingen skulle han gå omkull eller så skulle jag till sist tappa balansen & fara in i en vägg. Så jag i princip hoppade av.
Den svettiga ponnyn tog en stund att fånga, sen började vi om från ett. Longera, flytta & så pallen & luta & vifta. Kunde till sist sitta på honom & slutade där.

Men det jag insåg idag är att även om jag kämpar vidare & får tillbaka förtroendet så kommer det hända igen. Inte med den grejen utan kanske att han går perfekt i en månad & sen åker en traktor förbi & han blir rädd & gör samma sak. Kanske fixar jag det även då, men vad händer sen när jag säljer honom? Tänk om allt upprepas! Tänk om han inte går att sälja! Eller att någon köper & åker av & skadar sig eller att han får stryk. Hästen är så jäkla rädd så jag vet inte om jag någonsin ens kommer lyckas med honom.

Vad ska jag göra? Är det ens värt att lägga ner pengarna på honom? Kan man få hästen utdömd för lynnesfel? Inget fel på lynnet, men de tidigare djur jag stött på som varit så rädda (har en vovve här som är sådan) blir aldrig av med sin rädsla & jag vill hellre se att han får komma till himlen än att hamna i fel händer igen eller skada någon. :confused: :cry:
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Med tanke på att du bara haft honom i 2 veckor så verkar det ha gått ganska fort fram ändå...
Tycker inte du ska få panik över det här, hur lång tid hade du tänkt att det skulle ta?
Ge honom tid!!!!
Har hästen haft det jobbigt i bakgrunden tycker jag det är hårt att dömma ut den efter 2 veckor. Vad hade du väntat dig?
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

2 veckor är ingenting i tid.
Ta det lugnt, han kanske behöver paus, han har ju lärt sig mycket på kort tid.
Var nöjd över det du åstadkommit.

Blev du rädd?
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Kontrollera så att ponnyn inte har ont någonstans.
Jag har sett samma sak på en ponny, och då så hade ponnyn ischias.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

2 veckor är ju inget.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Nu kommer jag vara jättetråkig, men jag måste fråga varför du köper en häst som du vet att det kommer vara lite problem med, om du sedan inte kan lösa problemen? 2 veckor är ingen tid att ta bort något som skapats under många år!

Det jag skulle göra med en sådan häst (och som jag brukar göra med alla hästar) är att visa dem ett annat sätt att reagera på farliga saker än att ta till flykten.

Till "vanliga" hästägare rekomenderar man att de i sådana här lägen tar hjälp av en tränare. Men eftersom du nu själv är hästens tränare och tänkt tjäna pengar på honom, så kan jag nog inte ge så mycket råd. Antingen får du lösa problemet, eller sälja honom som han är. Eller då lägga ner tid och pengar på träning och ta det hela som en lärdom, så att du kan utbilda nästa häst själv och tjäna pengarna på den istället.

Hur du än gör så önskar jag dig och hästen lycka till, och hoppas att jag inte låitit snäsig, bara saklig.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

En ponny som flyttat runt så har oftast någonting"tufft" med sig i bagaget!
2 veckor är alldelles för kort tid för att han ska ha fått fullt förtroende för dig!
Jag tycker även att det låter som om han har ont någonstans, kanske någonstans i ryggkotorna... låter lite som ett sånt problem.
ha ut en veterinär och kolla igenom honom rejält, det vinner ni båda två i längden.
Man ska aldrig pressa en häst som känner skräck!!!
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Säger precis som alla andra här. 2 veckor är ingen tid alls. När jag lämnade mitt 4 åriga sto på inridning så tog det 4 veckor, vi fick hem henne, det gick som en dans, inga problem, avslappnat och fint, nu, någon månad senare går hon inte att rida utan att man får prova på begräppet rodeo. Har åkt av henne två gånger när hon bockat och nu känns det verkligen att inridningen gått för snabbt. Hon skulle nog hälst behöver 6-7 veckor iställer för 4, hon är oerhört lättlärd när man gör saker i början vilket lurar en rejält att inlärningen gått fort och bra och att hon lärt sig ordentligt. Men när det har gått ett tag, då kommer bakslagen.

Låt det ta tid, som sagt så är 2 veckor ingen tid alls, jag skulle vilja säga att på 2 veckor så hinner man knappt börja med någon inlärning.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Låter som om du kräver för mycket för snabbt. Gen stackarn TID att bygga upp trgghet och förtroende Innan du börjar kräva saker av honom.... 2 veckor är ju ingenting rent tidsmässigt...
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

låt pålle få någon veckas vila för att smälta allt det nya. Prova sedan igen.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag köpte också en "problemponny" som åkt runt bland hästhandlare och inte haft det så lätt i livet. Han har ett enormt fint steg och en suverän hoppkapacitet!

Är kollad ett flertal gånger innan han kom till mig utan anmärkning så jag antog att hans problem bara klassades som lynnesfel. Efter ett flertal av månader med arbete från backen och en massa terapi litar han fullt på mig men det gick dock fortfarande inte att rida honom då han kunde få ett bryt och toksvettas, luftgaloppera, stegra etc.

Åkte då in på kliniken med honom igen och besiktade honom - hittade ingenting. Krävde en totalröntgen av häststackaren vilket visade att han hade KS, pålagringar, urkalkningar och cystaliknande "vad det nu var" kring T16-T17 området. Så han är nu utdömd enligt veterinär... (dock är det en massa tjaffs med försäkringsbolaget kring ärendet).

Summa summarum - kolla upp honom ordentligt även om han är kollad tidigare! Detta var ingenting som märktes, veterinären palperade, klämde och kände men hon klassade det också som lynnesfel innan diagnosen kom på plåtarna.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Du skriver själv "där har vi problemet, nu ska vi lösa det"

JA??!!

Då är det väl bara att göra det då? Du beskiver ju ett i mina ögon bra tillvägagångssätt, det är ju bara att fortsätta.

Jag har bara varit med om ett fall då hästen blivit utdömd för lynnesfel, ett sto som hormonbehandlades (människan bakom allt) och det gick snett, hon blev "hingst" och försökte betäcka allt och alla och blev extremt farlig att hantera. Efter att ha försökt sparka ihjäl sin sjunde skötare så gick hon tyvärr inte att ha kvar och lynnesfelet hade ju uppkommit sas "kemiskt".
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Tack för svaren! Jo visst har ni rätt att det var alldeles för kort tid. Jag fick väl mest panik eftersom han blev så ruskigt rädd. De tidigare gångerna han varit rädd för något har han liksom lugnat sig så fort jag bett honom men denna gång slog det liksom slint. Sen blev jag säkert lite rädd för helt plötsligt spelade det ingen roll vad jag gjorde, han var ändå bara rädd för mig.
Visst hade jag inte trott att det skulle gå på så kort tid, men problemet är nog egentligen att han reagerar för skarpt & för fort & den biten är inget jag i dagsläget vet hur jag ska bli av med. Men om några dagar har jag väl förhoppningsvis kommit på det.

Kanske gick jag för fort fram, men han var ju skrittad & travat har jag inte gjort mycket så egentligen har jag inte gått längre än vad han redan kunde & allt har han lugnt accepterat. Dessutom låg jag just i detta moment på steg ett, bara att vänja honom vid mig.

Men jag återgår nog med mer arbete från marken & så får vi se om jag kan konfrontera bocksprången nån dag eller om vi lyckas bli av med dem med förtroendet. Känner mig mest så chockad men jag visste väl att det skulle bli såhär.

Så tack för svaren! Jag ska självklart ge det mer tid & så får vi se om vi hittar ett annat sätt att se på läskiga saker.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag har haft hand om sådana hästar som du beskriver, som är rädda och osäkra. Det kan ta månader, ibland ÅR innan de är fullt lugna och pålitliga igen. Beroende på vem man är förstås, jag vet andra som aldrig lyckas...

Man måste vara väldigt lugn och trygg som person själv för att lyckas bra med en otrygg häst.

Ge hästen tid. Om du verkligen vill lyckas med den, vinn hans förtroende först och jobba sedan vidare på det.

Camilla
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag håller med övriga - ge hästen TID!!
Läs gärna t ex Monty Roberts : Från mina händer till dina.

Lugn o tålamod och mycker mycket mer tid än vad du gett måste du ge nu.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

kanske han har fått spö dom gånger hans ryttare åkt av förr, därav rädslan för dig efter avkastningen?? tycker du har bra inställning och tillvägagångssätt, fortsätter du sådär så kommer han bli trygg med dig och få bättre självförtroende. men jag vet hur det känns dom dagar när allt bara raserar... bara att ta nya tag nästa dag och hålla humöret uppe! lycka till!!
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Två veckor är ju inget.
Jag har en kompis som hade också en helt livrädd häst(hästen var rätt stor 170)
Hästen var livrädd och min kompis åkte i baken många gånger och fick börja om många gånger.
Men idag ca 5år senare är hästen helt lugn man kan inte tro att den hästen varit misshandlad.
Hästen litar numera på människor till 100% igen.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag skulle verkligen inte kalla detta för en "problemponny"!

Enbart ett mycket förutsägbart beteende utav en häst som befinner sig i en ny miljö...

Ge honom ett år att lära känna dig o sin nya sits, i sin nya omgivning...
Sen kan man tala problem...

Jag tycker att du gått alldeles för fort fram, ialla dess former...

Mitt tips är att börja inte överhuvudtaget jobba med hästen innan hann är välbekant med sin nya miljö:hästkompisar, fodringsrutiner, inoutsläpp osv...det räcker.

Att hästen hänger med läppen efter någon vecka hos dig behöver verkligen inte betyda att han känner sig bekväm med varken dig eller sin nya situtation!
Jag skulle anta att han är utmattad efter allt som har hänt!

Vänta ett par tre, kanske fyra månader innan du gör annat än tar in o ut ur box, sköt om, borsta lyft på benen, var närvarande...

Hästen är ingen maskin, i synnerhet inte om du anser att han har dåliga erfarenheter innan...vad vet jag, men jag baxnar iallafall när jag läser om hur fort fram du gått...

Inget illa menat, utan bara en reaktion på hantering och orealistiska förväntningar på vilken levande varelse som helst!
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag tycker att du har hunnit med en hel del på två veckor...
Själv hade jag låtit hästen bara gå i hagen i minst lika lång tid, för att den skulle hinna förstå var den hamnat och att det var tryggt.
Tänk på att det kan ta upp till ett år för en häst att "bo in sig" på ett nytt ställe, kanske t o m mer om hästen är väldigt känslig.

Immer
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

De andra har svarat bra redan tycker jag, vill bara lägga till en sak.

De dagar du känner att det kommer bli problem, STRUNTA I HÄSTEN DEN DAN. Varför ge sig på saker som kommer misslyckas och befästas? Visar det sig sen om en mycket längre tid att det är något som behöver jobbas bort, ta det då, men ta bara det som lätt och funkar i utbildningen än så länge.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 409
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp