Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Immer skrev:
Jag tycker att du har hunnit med en hel del på två veckor...
Själv hade jag låtit hästen bara gå i hagen i minst lika lång tid, för att den skulle hinna förstå var den hamnat och att det var tryggt.
Tänk på att det kan ta upp till ett år för en häst att "bo in sig" på ett nytt ställe, kanske t o m mer om hästen är väldigt känslig.

Immer
Precis! Det tog nästan 1 år för min häst att "bo in sig" o lära känna o lita på mig när jag köpte honom. Stressade upp sig över det mesta, kunde knappt rida ut själv. Backade o joxade när det blev "jobbigt" för honom. Tror att han oxå hade haft lite jobbigt hos förra ägaren. Nu 2 ½ år senare bryr han sig inte om speciellt mkt, han kan titta o tycka saker är obehagliga men går ändå när jag ber honom. Så ha tålamod o ta det lugnt så ska det säkert gå bra. Låt honom få en paus på nån/några veckor o smälta allt nytt.
Lycka till!
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag tyker att du borde kanske bara joba hästen från marken i början, gå mysiga promenader m.m. Bygga upp ett förtroende. Ta god tid på dig!
Sedan så kan du ta steget upp på ryggen, varva med att jobba hästen från marken. Dvs någon dag på ryggen och lite fler dagar från marken.
Så det tar lång tid för varje litet steg, det brukar även göra att hästen käner sig trygg med vad som händer för att den känner igen övningarna och varvar man trygghet med lite nytt så blir det inte så jobbigt för hästen och den får lättare för sig at vänja sig.

Jag önskar dig lycka till med hästen och håller tummarna för er båda!
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag har i princip samma problem med min (och mammas) häst, han är hysteriskt rädd, då speciellt om baken. Men jag säjer som typ alla andra jag också, låt det ta tid!
Vi har haft vår häst i snart 3 månader, och jag har suttit på honom EN gång och tömkört honom två, och det är först nu som har har fått förtroende för oss. De första två veckorna vi hade honom gjorde vi ingenting annat än tog in/ut ur hagen, borstade, gav mat och gosade...Helt enkelt bara lärde känna varandra.

Men han är modig vår lilla häst, även om man ser hur skräckslagen han är så stannar han kvar vid oss nu, eftersom han har fått tid på sej att lära känna oss och nu vet att han kan lita på oss... ;)
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Det jag direkt reagerade på när jag läste ditt inlägg, var att du köper en häst för att rida till och utbilda och när det efter TVÅ VECKOR blir ett problem, så funderar du på att avliva hästen... Två veckor är verkligen ingenting!! Ska du börja från början och bygga upp ett förtroende till denna häst som uppenbarligen inte haft det helt lätt i livet och rida in den på nytt, så tycker jag inte att det är så kontigt att hästen inte uppför sig exemplariskt hela tiden. Att på så kort tid ha kommit så långt som till trav och flyttningar under ryttare, låter väldigt snabbt. Tänk på att hästen är helt ny hos dig och förmodligen inte hunnit få fullt förtroende för dig än! Ta det lugnt och backa några steg i utbildningen. Du kanske inte behöver sitta på honom än, utan få honom att verkligen lita på dig från marken först.
Kan väl även vara idé att kolla upp honom så att det inte är så att han har ont.någonstans
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Ett steg framåt - tre tillbaka. Det får man räkna med. Börja om från grunden igen och lyckas komma tillbaka några steg i förtroendet MEN jobba INTE med den grejen som fick honom att bocka från ryggen!!! Härda från marken istället. Och lite lite i taget så hästen inte känner sej pressad/rädd/trängd.

Visst går det. Men bara du kan avgöra om det verkar vara nåt som går att träna bort eller inte, och om det är värt mödan.
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Jag tycker att du ska ge honom tid. Under har hänt och det gör det fortfarande. Sen kan du ju gå på en kurs med Ellen Ofstad om du får en plats! Hon är bra så det är kanske värt det!!
 
Sv: Hästhimlen eller vad fan ska jag göra?!

Skaffar du häst men jobbig bakgrund så får du ju problem och det var väl vad du ville ha? Förstår inte varför du stressar upp dig så efter så kort tid, du visste väl att ngt skulle komma fram?

Som alla andra sagt och som du verkar hålla med om så tycker jag oxå att du ska ge honom mer tid. Ang att gå fort fram vet jag inte riktigt vad jag ska säga, jag har oxå svårt att "ta det lugnt" om jag inte ser ngn direkt anledning till d. Jag hade nog gjort ungefär som du, letat efter problemet och SEDAN låtit det ta den tid d tar. Jag vill gärna veta vad jag har innan jag börjar med ngt.

Tror oxå på att undvika det som var hemskt men att kanske ägna det området mer tid fast på lägre nivå. Om han nu var rädd om baken (kanska uppfattade d fel) så hade jag ex vistats mer däromkring, borstat lite mer där osv osv men inte utsatt han för samma situation. Sedan så hade jag succesivt närmat mig problemet när jag är säkert på att jag kan hantera rekationen (som då såklart förhoppningsvis blir mkt mindre/uteblir tack vara det tidigare arbetet) så att hästen ex inte springer iväg och blir rädd för dig. Jag tror hästarna jagar upp sig mkt mer om de "försvinner" från människan än om d stannar i många fall, de måste lära sig konfrontera sin rädsla men det tar tid...
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 986
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 687
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp