Hästhotell/bed and box/ta med hästen på semestern

Cheval_Elin

Trådstartare
Hej!
Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha där. Det finns ett boningshus med två lägenheter, en ladugård som kan byggas om till stall, ett uthus som i dagsläget mest används som förråd samt skaog, betesmark och åkermark.

Som det ser ut nu lutar det åt att, utöver min egen tävlingshäst ha en eller ett par ponnyer med delfodervärdar (en eller två på varje) som rider lektion ett par gånger/vecka, har möjlighet att åka och tävla och verkligen lär sig vad det innebär att ha häst. (Jag är ridlärare, SRL2)

Jag har däremot grubblat mycket över va uthuset skulle användas till, och kom härom veckan på ett par idéer som jag gärna vill ha lite input på. Dels att hyra ut den ena lägenheten över sommaren till en familj som också kan ta med sig en eller ett par hästar/ponnyer. Gården ligger ganska bra till på smålandska höglandet; hyfsat nära till Astrid Lindgrens Värld, High Chaparrall, Kleva Gruva etc. Det är även nära till Vetlanda, där det brukar vara stora ponnytävlingar.

I uthuset skulle jag vilja inreda ett par mindre rum för typ bad and box, som ett vandrarhem med häst.
Jag har också fått förslag på att ta emot hästar när folk åker på semester.

Även ridläger för ryttare med egen häst, samt delfodervärdarna.

Det här är väldigt mycket under ett planeringsstadium, och jag är mest intresserad av om det här är något som någon skulle kunna tänka sig att utnyttja? Om det är det, vad skulle vara viktigt för just dig? Det här är vad jag har tänkt på, kommentera gärna och fyll på med mer. :-)

*Ridbana
*Fina ridvägar (Anlagd slinga i skogen, plus miltals med grusvägar)
*Ridhus (Kommer nog inte att byggas direkt)
*Liten bana med mindre terränghinder (som man givetvis inte får ge sig ut på på egen hand hur som helst)
*Nära till badplats.
*Mindre (ca 20*40 m) hagar med extra högt staket för hästar som stannar kortare tid.
*Möjlighet till större hagar för hästar som är där längre.
*Träningsmöjligheter, både för mig om man vill det, eller för andra tränare i trakten.
*God kontakt med hovslagare, som kan komma snabbt vid tappsko.
*Möjlighet att välja mellan fullservice och en variant där man gör mer själv )men in- utsläpp och fodringar måste jag ju göra, så det blir samma rutiner)
*Mysigt boende.
*Nyrenoverat stall med många små rum som kan användas till sadelkammare, vilket innebär att man är 1-2 hyresgäster i varje.
*Spolspilta, torkrum etc
*Möjlighet att tvätta, både egna och hästens saker.
*En del av den stora trädgården viks för hyresgästerna.

Tack så mycket för hjälpen! :-)
 
Många bra idéer men jag tycker det låter som väldigt mycket jobb under sommaren och inte så stor beläggning under resten av året. Kan vara svårt att få ihop ekonomin.
Antar att du har koll på hur stort intresset skulle vara i området för foderponnyerna på dina villkor. Kan bara säga att hör där jag bor skulle det vara lika med noll. Barn som vill lära sig får oftast egen ponny som de åker på träningar med och de som vill foderponny vill antingen ha den hemma eller bara rida ut på den.

Något att tänka på också är rengöring efter de olika gästerna i både stall och hagar för minska risken för smittspridning om det blir så att det kommer många olika hästar i korta perioder under sommaren.
 
Vad ska du ha för verksamhet förutom detta? För nu pratar vi mest sommar? Ev vår också?

Vad blir kostnaderna för att bygga om?
Jag tror du kan ha detta som komplement till annan verksamhet. Jag tror detta inte ger så mkt pengar och innebär mkt jobb.

Något som ofta blir problem är marknadsföring. Hur ska du nå ut till tillräckligt många?
I teorin tycker jag det låter härligt men för att det ska gå runt måste man ofta ta priser som folk inte vill betala. Tyvärr,
 
Om det endast är sommar öppet du ska ha, så skulle jag rikta in mig på ta emot konvalescenter. Många som har svårt att stalla upp sina skadade hästar på sommaren samtidigt som de själva vill åka på semester. Hade själv kunnat tänka mig att betala för att få ha semester från en skadad häst. (min förra var lång tid skadad innan jag tog bort honom, var jobbigt under sommaren när man ville hitta på andra saker)

Tror även att en sådan affärside kunde fungera på vintern.
 
Sen beror det vilka behov som finns i ditt område, här tex hade det funkar bra att ta in hästar för bete på sommar.
Men det kanske inte finns behov i ditt område
 
Vi som är ute på fälttävlanstävlingar söker ofta bed and box i närheten av tävlingsplatsen. Finns det någon sådan bana i närheten som har tävlingar?
 
Tack för alla svar!
Det skrev jag inte, men planen är inte att leva enbart på det här. :-) Men likaväl som att ha julgransförsäljning på vintern och att den delen av huset där jag vill bo i dagsläget hyrs ut veckovis till turister på sommaren är det här projektet förstås säsongsbetonat. Planen är inte heller att det ska göra mig stenrik, men kan det dra runt kostnaderna för stall och så småningom även ridhus (närmsta ligger 2 mil bort åt alla håll, så det lär gå att sälja ridhuskort, och hyra ut till de närmsta ridklubbarna för tävlingar) hade jag blivit väldigt glad. Men jag har inte räknat jättemycket än; eftersom det är i ett väldigt löst planeringsstadie vill jag spåna lite till först så att jag vet vad jag sa räkna på.

Tyvärr ligger det långt ifrån alla fälttävlansbanor, 2 h till Mantorp, Udden resp Tranemo. Det skulle möjligtvis kunna vara bra om någon norrifrån ska åka till Skåne och tävla och behöver någonstans att mellanlanda med lite drygt 4 h kvar.

Beten finns det ganska gott om härikring; det är så mycket landsbygd att i princip alla stall åtminstone har gräshagar. Men konvalescenter var en bra idé. :-)
 
Jag jobbade en kort period hos ett par på en hästgård som klarade av att gå runt ekonomiskt utan arbeten utanför gården. De hade många olika grejer som gav inkomster för att det skulle gå runt:
- Uppfödning/avel
- Sommarbete och hingstbete
- Inackorderingar
- Tillridning och försäljning
- Ridturer
- Ridskola för barn
- Tränare som kom och höll kurser över en helg
- Bed and breakfast för hästar och ryttare
- Uthyrning av sommarhus

Jag hjälpte till med alla sysslor, och det som gav mest inkomst till minst krångel/arbete var uthyrningen av sommarhus, avel och sommar-/hingstbete.
Bed and breakfast och helgkurser med tränare (då många sov över med sina hästar) var en del jobb, men å andra sidan inte särskilt mycket krångel och väldigt trevligt och roligt (om man gillar att laga mat och äta tillsammans med mer eller mindre okända människor).
Ridturer, ridskola och inackordeingar (helpension) medförde en del krångel, tex omöjliga önskemål eller sena avbokningar, och dessutom blir man ganska låst då man måste finnas på plats/tillgänglig stora delar av dygnet.

Om du vill hitta bra gäster till Bed and breakfast och eftersom du skrev att det fanns långa fina grusvägar så kan jag tipsa om distansryttare. Den gården jag jobbade på låg uppe i bergen, så det kom en del distansryttare från ställen där det inte fanns särskilt mycket backar för att träna sina hästar. De var väldigt smidiga gäster. De red ut några timmar varje dag så de använde aldrig ridbanan, när de kom tillbaka var hästarna trötta så de stod väldigt lugnt och snällt i hagen/stallet och ryttarna var oftast lika trötta och lugna.
 
@As_Vegas Tack, intressant!
Min plan är att hitta ett ridskolejobb åtminstone 3-4 dagar/vecka; att starta ridskola hemma hade varit roligt men ligger isåf längre fram i tiden. Inackorderingar kommer att sållas ganska hårt; jag står uttstallad och sköter utsläppet nu, och är måttligt förtjust i att leda obroddade, skodda hästar på isgata, tex. :-) (Men det finns ju gott om vettigt folk också.)

Distansryttare var en väldigt bra idé. Tänkte tanken häromdagen, och med tanke på att det även här är ganska kuperat (inga berg, men gott om backar) så låter det ju väldigt bra. :-)
 
Distansryttare var en bra idé. Då kan du göra paket dvs att de bor hos dig några dagar och sen har du gjort förslag på olika slingor och turer tex ger dem kartor. Du kan hjälpa till att ha rastplats dvs möter dem i skogen med vatten och korvgrillning. Ev göra i ordning vindskydd någonstans om det är möjligt för en långtur med övernattning.
 
@Cheval_Elin @stjarnhimmel
Just det ja, det glömde jag att skriva. De erbjöd ett billigt matsäckspaket där gästen fick själv plocka ihop av det som erbjöds till frukost på morgonen, tex mackor, ägg, juiceflaskor osv. Eller så kunde man få lunch utkörd till en bestämd plats längs vägen, och det fanns även möjlighet att bli hämtad med transport om man av någon anledning inte kunde fortsätta. De samarbetade också med andra gårdar så att man kunde rida till andra gårdar dels över dagen och ta lunchpaus där eller stanna över natten och rida vidare dagen efter. Både packning och bil + släp kunde man få transporterad mellan gårdarna. Kartor och förslag på olika turer fanns, och man kunde boka guide om man ville.
Distansryttarna brukade dock bara ta med sig matsäck och vara ute under dagen och sedan komma tillbaka till gården. De flesta hade gps med sig och frågade bara ibland om hur det såg ut på vissa vägsträckor, annars visste de redan vart de ville rida så de var otroligt självgående.
 
Hej!
Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha där. Det finns ett boningshus med två lägenheter, en ladugård som kan byggas om till stall, ett uthus som i dagsläget mest används som förråd samt skaog, betesmark och åkermark.

Som det ser ut nu lutar det åt att, utöver min egen tävlingshäst ha en eller ett par ponnyer med delfodervärdar (en eller två på varje) som rider lektion ett par gånger/vecka, har möjlighet att åka och tävla och verkligen lär sig vad det innebär att ha häst. (Jag är ridlärare, SRL2)

Jag har däremot grubblat mycket över va uthuset skulle användas till, och kom härom veckan på ett par idéer som jag gärna vill ha lite input på. Dels att hyra ut den ena lägenheten över sommaren till en familj som också kan ta med sig en eller ett par hästar/ponnyer. Gården ligger ganska bra till på smålandska höglandet; hyfsat nära till Astrid Lindgrens Värld, High Chaparrall, Kleva Gruva etc. Det är även nära till Vetlanda, där det brukar vara stora ponnytävlingar.

I uthuset skulle jag vilja inreda ett par mindre rum för typ bad and box, som ett vandrarhem med häst.
Jag har också fått förslag på att ta emot hästar när folk åker på semester.

Även ridläger för ryttare med egen häst, samt delfodervärdarna.

Det här är väldigt mycket under ett planeringsstadium, och jag är mest intresserad av om det här är något som någon skulle kunna tänka sig att utnyttja? Om det är det, vad skulle vara viktigt för just dig? Det här är vad jag har tänkt på, kommentera gärna och fyll på med mer. :-)

*Ridbana
*Fina ridvägar (Anlagd slinga i skogen, plus miltals med grusvägar)
*Ridhus (Kommer nog inte att byggas direkt)
*Liten bana med mindre terränghinder (som man givetvis inte får ge sig ut på på egen hand hur som helst)
*Nära till badplats.
*Mindre (ca 20*40 m) hagar med extra högt staket för hästar som stannar kortare tid.
*Möjlighet till större hagar för hästar som är där längre.
*Träningsmöjligheter, både för mig om man vill det, eller för andra tränare i trakten.
*God kontakt med hovslagare, som kan komma snabbt vid tappsko.
*Möjlighet att välja mellan fullservice och en variant där man gör mer själv )men in- utsläpp och fodringar måste jag ju göra, så det blir samma rutiner)
*Mysigt boende.
*Nyrenoverat stall med många små rum som kan användas till sadelkammare, vilket innebär att man är 1-2 hyresgäster i varje.
*Spolspilta, torkrum etc
*Möjlighet att tvätta, både egna och hästens saker.
*En del av den stora trädgården viks för hyresgästerna.

Tack så mycket för hjälpen! :-)

Om du har erfarenhet av dräktiga hästar och fölning osv, så tror jag att det kan vara lönsamt att ha helinackordering för dräktiga ston över hösten/vintern/våren och sedan bete över sommaren.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 251
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 502
Senast: Imna
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp