Hästhotell/bed and box/ta med hästen på semestern

Cheval_Elin

Trådstartare
Hej!
Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha där. Det finns ett boningshus med två lägenheter, en ladugård som kan byggas om till stall, ett uthus som i dagsläget mest används som förråd samt skaog, betesmark och åkermark.

Som det ser ut nu lutar det åt att, utöver min egen tävlingshäst ha en eller ett par ponnyer med delfodervärdar (en eller två på varje) som rider lektion ett par gånger/vecka, har möjlighet att åka och tävla och verkligen lär sig vad det innebär att ha häst. (Jag är ridlärare, SRL2)

Jag har däremot grubblat mycket över va uthuset skulle användas till, och kom härom veckan på ett par idéer som jag gärna vill ha lite input på. Dels att hyra ut den ena lägenheten över sommaren till en familj som också kan ta med sig en eller ett par hästar/ponnyer. Gården ligger ganska bra till på smålandska höglandet; hyfsat nära till Astrid Lindgrens Värld, High Chaparrall, Kleva Gruva etc. Det är även nära till Vetlanda, där det brukar vara stora ponnytävlingar.

I uthuset skulle jag vilja inreda ett par mindre rum för typ bad and box, som ett vandrarhem med häst.
Jag har också fått förslag på att ta emot hästar när folk åker på semester.

Även ridläger för ryttare med egen häst, samt delfodervärdarna.

Det här är väldigt mycket under ett planeringsstadium, och jag är mest intresserad av om det här är något som någon skulle kunna tänka sig att utnyttja? Om det är det, vad skulle vara viktigt för just dig? Det här är vad jag har tänkt på, kommentera gärna och fyll på med mer. :-)

*Ridbana
*Fina ridvägar (Anlagd slinga i skogen, plus miltals med grusvägar)
*Ridhus (Kommer nog inte att byggas direkt)
*Liten bana med mindre terränghinder (som man givetvis inte får ge sig ut på på egen hand hur som helst)
*Nära till badplats.