Hästintresse och småbarn

Poison-heart

Trådstartare
Jag har två egna hästar och har hållit på med hästar sen barnsben. Innan sonen föddes för 13 månader sen tänkte jag att det kommer lösa sig med att kombinera hästlivet och småbarnslivet. Men det senaste året kan jag räkna antalet gånger på hästryggen på ena handen och stallet har mer blivit ett stressmoment i livspusslet. Jag har hästarna ca 10 min bilväg hemifrån och drömmen vore ju såklart att ha hästarna hemma. Vi har dessutom planer på ett till barn och det kommer ju inte ge mer tid till hästarna kommande år. Hur gör ni som har hästar och småbarn? Blir det lättare när barnen blir större? Om barnen inte vill följa med till stallet? Hur löser ni det?
I hjärtat vill jag aldrig göra mig av med dom såklart, men det är en utmaning att få tiden att räcka till också.
 
Ett ständigt återkommande trådtema känns det som.
En del löser det, genom medryttare, lösdrift, sänkt ambitionsnivå, färre hästar, en partner som hugger i eller så.
En del kommer fram till att man vill prioritera om, för en kort eller lång tid.
Svårt beslut för många.
 
Det går inte. Visste att det inte skulle gå så sålde min 3 mån innan dottern föddes. Tänker köpa en ny sen när dotter + ev fler barn är tillräckligt stora.
 
Har Hästarna hemma.
Rider mindre nu men rider (och tränar) när jag kan.
Periodvis blir det mindre än annars. Har fått bli lite mer flexibel i det liksom.
Stallet och hästarna sköter jag ju som vanligt varje dag, men jag rider mindre än innan.

Barnen får hänga med ut i stallet om den andre föräldern är borta, de har inte så mycket val helt enkelt 🙃De hittar alltid nåt att leka med och det finns även leksaker.
Förutom om jag ska tex rida, det gör jag när jag är själv.


Dom är 3 och 4 år gamla.
 
Min kompis har hästarna hos svärföräldrarna och har mycket hjälp därifrån när hon ska rida om pappan jobbar tex.
Hon tävlar och rider nu 4-5 ggr per vecka och får ihop det jättebra.
Men då har hon ju lite andra förutsättningar.

En annan kompis gjorde sej av med hästen och är medryttare istället.

Ytterligare en annan som också har fin backup tävlar på hög nivå och har dessutom hästarna hemma(som jag tror underlättar massor).

Det är nog väldigt olika hur man kan få ihopdet helt enkelt.
Jag själv är inte hel utan häst så att göra ett uppehåll är/var aldrig något alternativ.
 
Jag har jättemycket hjälp av mamma som passar lillan (15 mån) medan jag är i stallet på em (jobbar 50%). Sen rider jag bara 3-4 dagar i veckan och världens bästa medryttare 2 dagar. Funkar utmärkt men hade inte orkat utan min mammas hjälp.
 
Har lånat ut hästen, förmodligen på livstid. Hästen är 19 år och håller inte för träning och tävling.

Hade hästen inackorderad i ett större stall och det hade inte funkat att ha med barnen dit. En kompis har stall hemma på gården och får ihop det bra. Men då kan de ju anpassa vistelsen i stallet på ett annat sätt genom att gå in om barnet blir hungrig/trött/kissnödig/uttråkad :)
 
Intressant att läsa era svar. Allt går ju såklart om man vill, men det är ju en en fråga om både ekonomi och hur man vill prioritera. Hästarna kostar ju lika mycket i månaden vare sig man rider aktivt eller bara är där och mockar (som det känns som jag gör nu).
Men hur fasen gör man om man inte vill sälja? Har ett sto med ett föl från i år som jag helst skulle vilja behålla för framtiden men man kan ju inte låna ut ett föl/unghäst på foder precis. Ja, många funderingar.... Men jag förstår verkligen alla som lägger hästarna på hyllan när man får barn. Mina stallkompisar har inte barn och de som har de är pensionärer. Så känns inte som man får någon förståelse där riktigt.
 
Intressant att läsa era svar. Allt går ju såklart om man vill, men det är ju en en fråga om både ekonomi och hur man vill prioritera. Hästarna kostar ju lika mycket i månaden vare sig man rider aktivt eller bara är där och mockar (som det känns som jag gör nu).
Men hur fasen gör man om man inte vill sälja? Har ett sto med ett föl från i år som jag helst skulle vilja behålla för framtiden men man kan ju inte låna ut ett föl/unghäst på foder precis. Ja, många funderingar.... Men jag förstår verkligen alla som lägger hästarna på hyllan när man får barn. Mina stallkompisar har inte barn och de som har de är pensionärer. Så känns inte som man får någon förståelse där riktigt.

Det finns ju de som löser det såklart, men då tror jag de har ett jäkla driv samt bra uppbackning hemifrån. Många åker nog till stallet på kvällen när barnen har gått och lagt sig men det skulle jag aldrig palla.
 
Det finns ju de som löser det såklart, men då tror jag de har ett jäkla driv samt bra uppbackning hemifrån. Många åker nog till stallet på kvällen när barnen har gått och lagt sig men det skulle jag aldrig palla.
Så är det nog ja. Så gör jag i dagsläget. Eller strax innan läggning. Jag är i stallet varje kväll och mockar och släpper in 4 hästar. Vi har delat upp så jag ”slipper” mornarna mot att jag tar in två hästar tilll. Hade man varit ”ledig” från stallet varannan dag tex hade det blivit mer kvalitativ tid med hästarna.
 
Det finns ju de som löser det såklart, men då tror jag de har ett jäkla driv samt bra uppbackning hemifrån. Många åker nog till stallet på kvällen när barnen har gått och lagt sig men det skulle jag aldrig palla.

Eller går upp fyra på morgonen för att hinna träna innan jobbet.

Vi köper gård nu och kommer ta hem hästen på sikt, det underlättar så klart.

Men hur fasen gör man om man inte vill sälja? Har ett sto med ett föl från i år som jag helst skulle vilja behålla för framtiden men man kan ju inte låna ut ett föl/unghäst på foder precis.

Låna ut som sällskap/hitta billig helinackordering?
 
Jag hade aldrig haft råd heller. När barne blir äldre kostar deras aktiviteter så mycket, jag har två barn i kommunal kulturskola och betalar flera tusenlappar per termin. Sen är det scouter, ridskola, gymnastik...nu har jag ju valt bort hästar just för att barnen ska få ha några aktiviteter, men barn kostar ju.
 
Jag sålde, och det enda jag ångrar är att jag inte sålde tidigare ;)
Hade kvar min häst i ett halvår efter att dottern föddes och för mig var det bara ett stressmoment.
Häst blir det bara om jag har råd att ha den installad nära mitt boende och med fullservice!
 
Jag har inte egen häst, utan är medryttare 1-2 dagar/vecka. Under föräldraledighet har den minsta följt med till stallet och sovit i vagnen medan jag ridit. Nu när jag börjat jobba funkar det eftersom jag jobbar skift och då kan vara i stallet på lediga dagar. Hade jag jobbat kontorstid hade jag faktiskt inte orkat, definitivt inte med en egen häst.
 
Jag hade kvar hästen efter första barnet. Barnets pappa tränade också väldigt mycket, så har vi alltid haft det, så det var bara att dela upp tiden liksom.
Det jag inte hade räknat med var:
1. Att jag faktiskt VILLE vara med den där.lila människan väldigt mycket.
2. Att jag värdesatte när vi umgicks alla tre, vilket gjorde att vårt noggrant uttänkta schema inte kändes alls lockande.

Jag kände mig ofta stressad i stallet. När tvåan kom fick jag akut ta bort hästen pga en olycka och det har aldrig varit aktuellt att skaffa en ny. Jag har varit medryttare lite men har lagt ner det också. Jag tycker inte att det är tillräckligt roligt att bara rida på någon annans häst just nu.

Hej identitetskris! :D
 
Jag har sänkt antalet hästar från fyra till två och dessutom stallat upp dom i ett stall 45-60 min (beroende på trafik, bor i Sthlm) hemifrån, med ridhus, så man inte behöver åka iväg osv. Är där dagligen men det är fullservice på vardagar utöver nån insläpp kvällstid i veckan. Har en snäll man, snälla svärföräldar och en snäll mamma som passar ofta. En av hästarna är dock barnens b-ponny så vissa dagar i veckan är dom med och rider. Funkar jättebra nu när dom är uppstallade istället för ha dom hemma! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 407
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 020
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
29 874
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp