Kiwi21

Trådstartare
Hej!
Det börjar bli dags för mig att välja linje på Gymnasiet och eftersom hästarna alltid har haft en stor plats i mitt liv vill jag gärna jobba med hästar. Jag har inga som helst ideér på
mer specifikt vad jag vill jobba med, förutom att jag vill ha kontakt med hästar då. Så det skulle verkligen vara jättehjälpsamt om någon skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter inom jobb i hästvärlden. Är det svårt att få jobb? Ungefär hur mycket i lön får man under olika omständigheter o.s.v.

Tack i förhand☺️
 
Är du teoretiskt lagd och beredd att fortsätta till högskola? Eller vill du läsa en praktisk yrkesutbildning och börja jobba direkt efter gymnasiet? Vill du ha råd att ha en tävlingshäst när du blir vuxen eller är du nöjd med att jobba med andras hästar?
 
Är du teoretiskt lagd och beredd att fortsätta till högskola? Eller vill du läsa en praktisk yrkesutbildning och börja jobba direkt efter gymnasiet? Vill du ha råd att ha en tävlingshäst när du blir vuxen eller är du nöjd med att jobba med andras hästar?
Jag är redo att lägga den tid det krävs att komma dit jag vill i framtiden och tänker troligtvis läsa vidare på högskola om inget förändras i min situation. Jag vill nog ha en egen häst men det behöver inte vara någon fin tävlingshäst.
 
Jag är redo att lägga den tid det krävs att komma dit jag vill i framtiden och tänker troligtvis läsa vidare på högskola om inget förändras i min situation. Jag vill nog ha en egen häst men det behöver inte vara någon fin tävlingshäst.

Ok. Är det viktigt att jobba "hands on" med hästar (t ex beridare, djursjukvårdare, veterinär)? Vill du jobba med människor med hästen som redskap (t ex ridlärare, terapeut)? Eller räcker det att det går att få in hästarna på ett hörn (agronom, säljare, forskare)?

Eller: Är det viktigast med en lön som räcker till en bra fritid med hästar?
 
Hej!
Det börjar bli dags för mig att välja linje på Gymnasiet och eftersom hästarna alltid har haft en stor plats i mitt liv vill jag gärna jobba med hästar. Jag har inga som helst ideér på
mer specifikt vad jag vill jobba med, förutom att jag vill ha kontakt med hästar då. Så det skulle verkligen vara jättehjälpsamt om någon skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter inom jobb i hästvärlden. Är det svårt att få jobb? Ungefär hur mycket i lön får man under olika omständigheter o.s.v.

Tack i förhand☺

Jag jobbar normalt med problemlösning, dressyr och rehab.
Sambo jobbar som kiropraktor för ekipage. Vi har nu också ett företag som importerar och säljer hästfoder och tillskott. Det företaget är hyfsat nytt med för marknaden nya märken och produkter. För att det ska slå har vi båda fått dra ner på våra vanliga jobb. Vi har behövt prioritera att lägga tiden på detta under uppstartsfas.
Hade vi inte redan haft de kontakter vi har och ett större startkapital hade vi inte kunnat starta och fortsätta med detta. Vår kunskap från vanliga jobben är mkt värt även i detta.
Jättekul men mycket jobb och mycket att lära! Göra hemsida tex har jag aldrig gjort innan.

Ska man jobba som ridlärare eller typ c-tränare får man vara beredd på att det är rätt dåligt betalt, långa dagar och lite ledighet.
Det finns så många ridlärare, c-tränare och hyfsat många hippologer som också måste slåss om jobben.
Ska du kunna ta betalt behöver du oftast ha en högre bokstav/tävlingsresultat i svårklass eller vara nischad inom ngt ovanligt.

Jag började som problemlösare. Det får man utbilda sig till på egen hand och måste givetvis ha feeling. Jag gick som lärling till en av de bästa under några år. Där går att ta bra betalt om du är hyfsad!

Sen lärde jag mig mer och mer om dressyr och tränade många ggr/v på olika hästar för mina tränare. De är lite nischade, en mix av klassisk och modern dressyr. Jag har också bott och jobbat där.
Jag har förutom ridit också jobbat mkt för hand i träns för dem. Och mkt fokus ligger på samling, piaff, piruetter, levad etc.
Sånt kan man ta bra betalt för både av vanliga dressyrryttare och inom rehab IOM att det finns extremt få som jobbar så och ett stort behov av det.

Men då är man egenföretagare med allt vad det innebär.

Som anställd så får man passa sig för tråkiga arbetsgivare som vill betala svart/lite/ger folk orimligt mkt jobb/har tråkig hästsyn etc.

Att vara behandlare skulle jag aldrig palla. Sambon jobbar främst i team i DK eller med toppryttare här. Han jobbar med såna som ser till att en bra tandis gjort munnen, en bra hovslagare skor korrekt. Så han kan göra sitt jobb och behandla. Är inte det andra gjort så är ju annars det han behandlat tillbaks igen. Han är ju nu så pass rutinerad och har kunder nog så han kan välja vilka han vill jobba med. Det är inte kul att åka ut till vrak som egentligen bör till veterinären, folk som rider för tränare som förespråkar en ridning som ger problem etc. Det är tyvärr vanligare än man tror.
Nu finns ju också så mkt korta utbildningar inom hästbehandling av olika slag. Det ger ju en väldig kvalitetsvariation på behandlare. Och en viss skepsis mot de som inte redan är namn och bevisat sig sas.
Bäst resultat får man ju om man behandlar både häst och ryttare.

Jag älskar mina jobb och vill inte byta! Men jag kan ju också ta skäligt betalt. Sambon betydligt mer.
Men han har ju 5 års utbildning och legitimation från socialstyrelsen plus många fler år än mig i branschen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 077
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 707
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 457
Senast: Ajda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 699
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp