Hästköp på distans

Thera

Trådstartare
Jag har ju hittat en liten welsh i Danmark som nu är besiktigad och klar.

Men hur gör man konkret nu med försäkring, kontrakt och betalning?

På grund av covid kommer vi inte hämta henne förrän nästnästa helg, bör jag ändå betala nu?

Från när tecknar jag försäkring?

Och bör kontraktet skrivas direkt när hon fått in pengarna, eller räcker det med ett kvitto så tar man kontraktet när vi hämtar?

Danskt eller svenskt kontrakt?

Tack på förhand!
 
Hade aldrig köpt en häst utan min försäkring godkänd besiktningen först UA. Anmärkning på försäkring kan bli dyrt. Sedan hade jag heller aldrig köpt en enda häst förens kontrakt va klar, efter försäkring etc är klar. Har gett pengar när kontrakt etc va klart.
 
Jag har ju hittat en liten welsh i Danmark som nu är besiktigad och klar.

Men hur gör man konkret nu med försäkring, kontrakt och betalning?

På grund av covid kommer vi inte hämta henne förrän nästnästa helg, bör jag ändå betala nu?

Från när tecknar jag försäkring?

Och bör kontraktet skrivas direkt när hon fått in pengarna, eller räcker det med ett kvitto så tar man kontraktet när vi hämtar?

Danskt eller svenskt kontrakt?

Tack på förhand!
Det går att skiva kontrakt digitalt, med signering med e-legitimation (vet dock inte om de funkar m danska eleg., men det går ju att kolla)
I så fall avtalar man ju i kontraktet vid vilken dag/tid/situation hästen och risken övergår i din ägo.
Så kontrakt först, sen betalning.
Försäkringsbolaget kan du redan nu ta kontakt med om du har besiktningsintyget, det ska helst inte vara mer än 7 dagar när de får det. Då kan de förbereda försäkringen, och sedan ringer du igen den dag som risken ska övergå till dig och då slutför dom försäkringen
 
Jag har ju hittat en liten welsh i Danmark som nu är besiktigad och klar.

Men hur gör man konkret nu med försäkring, kontrakt och betalning?

På grund av covid kommer vi inte hämta henne förrän nästnästa helg, bör jag ändå betala nu?

Från när tecknar jag försäkring?

Och bör kontraktet skrivas direkt när hon fått in pengarna, eller räcker det med ett kvitto så tar man kontraktet när vi hämtar?

Danskt eller svenskt kontrakt?

Tack på förhand!
Det kan ju vara så att säljaren vill ha handpenning om köpet inte kan genomföras än. Isåfall är kvitto på handpenningen viktig.
 
Det är dansk lagstiftning som gäller Danmark så där är väl mest lämpligt med ett danskt kontrakt. Angående betalning så får du stämma av det med ägaren.
 
När vi köper från utlandet försäkrar vi (är det ingen superdyr ponny tar åtminstone de två största svenska bolagen där vi har våra hästar in dem oavsett om de är besiktade eller inte, sedan kan det säkerligen bli problem om det visar sig vara problem, men för vår del är det viktigast att täcka resan och få omkostnader för denna betalda). Sedan skriver vi kontrakt digitalt (Danmark har vi använt oss av Swiftcourts kontrakt). Om vi betalat eller inte har berott var vi köpt hästen från, Irland och england har vi betalat allt direkt när transportbolaget fått kontakt med säljaren så allt är okej, Sverige har vi betalat handpenning och sedan resterande när vi åker och hämtar hästen eller innan den går på transporten hem. Oavsett kan man bli blåst antar jag, vi har aldrig blivit det dock trots ett flertal hästar som är köpta på distans.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 832
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 033
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 737
Senast: lil-sis
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 129
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp