Hästköp som gick fel!

Tack för alla svar även om alla var i stort sett detsamma. Att jag gjort fel har jag redan förstått, skulle bara kolla om det fanns nåt kryphål nånstans. Jag har nu förstått att det inte gör det och får bita i det sura äpplet, jag behöver inte höra det 15 ggr i streck. O_o
 
Tack för alla svar även om alla var i stort sett detsamma. Att jag gjort fel har jag redan förstått, skulle bara kolla om det fanns nåt kryphål nånstans. Jag har nu förstått att det inte gör det och får bita i det sura äpplet, jag behöver inte höra det 15 ggr i streck. O_o
Ibland blir det fel, så är det. Men det kan finnas en möjlighet att du ja få ut i alla fall en del av veterinärkostnaderna för det som hänt om du har veterinärvårdsförsäkring. Då får du livvärdet plus det som blir kvar av det ersättningsbara på veterinärens räkning minus självrisken.
Långt ifrån vad det kostar att köpa en ny häst men lite till i alla fall.
 
Tack för alla svar även om alla var i stort sett detsamma. Att jag gjort fel har jag redan förstått, skulle bara kolla om det fanns nåt kryphål nånstans. Jag har nu förstått att det inte gör det och får bita i det sura äpplet, jag behöver inte höra det 15 ggr i streck. O_o
Som jag skrev tycker jag absolut du skall kontakta säljaren, om veterinären bedömt att det är en äldre skada tycker jag i varje fall att det är rimligt att säljaren kompenserar ekonomiskt. Är säljaren en privatperson som du skrev är det juridiskt svårt att få rätt eftersom du inte undersökte hästen ordentligt vid köpet men det är värt att prata med säljaren åtminstone.
 
Tack för dom orden, gamla ägaren sa att hon hellre hade ett sparande varje månad än en högre livförsäkring. Ja där kanske varningsklockorna skulle ha ringt men det gjorde dom inte blåögd som jag var. :banghead:
Det behöver inte vara någon varningsklocka, försäkringar är dyrt och jag och många andra har varken råd eller lust att slänga ut hur mycket som helst per år. Jag la ner det för över 10 år sedan när årspremien då var uppe i över 18 000 kr/år. Hur många tror att t ex RGB:s hästar är fullvärdesförsäkrade?

Det är jättetråkigt att din första hästaffär slutade så här men försäkringen är mindre viktig än besiktningen, besikta, besikta, besikta och helst på klinik. Läs på om försäkringsvillkoren och jämför olika bolag, oftast är det mer fördelaktigt att behålla samma men du gjorde helt rätt som tog över försäkringen istället för att teckna ny vid köpet, men du kan aldrig få ut ett högre belopp än vad den är tecknad för.

Höja är lätt men med risk för reservationer, sänka är ännu lättare, men teckna inte på högre belopp än vad hästen är värd på marknaden för har du otur och något händer kan bolaget börja krångla och det du betalat in i premier är borta och du får ut ett lägre värde än vad du försäkrat för.

Jag hoppas det ordnar sig för dig trots det här bakslaget. Ta hjälp vid nästa köp, gör en klinikbesiktning och se över försäkringen vad du vill ha och behöver för att känna dig trygg. Jag tycker det är mer varningsklockor med en säljare som lämnar ut på prov än en som har en A1 på 10 000 kr.
 
Och det behöver inte vara en "hästhandlare", för en person som tex. har ridskola och säljer en häst som inte passar in är det svårt att hävda att denne säljer som privatperson.
 
Det behöver inte vara någon varningsklocka, försäkringar är dyrt och jag och många andra har varken råd eller lust att slänga ut hur mycket som helst per år. Jag la ner det för över 10 år sedan när årspremien då var uppe i över 18 000 kr/år. Hur många tror att t ex RGB:s hästar är fullvärdesförsäkrade?

Det är jättetråkigt att din första hästaffär slutade så här men försäkringen är mindre viktig än besiktningen, besikta, besikta, besikta och helst på klinik. Läs på om försäkringsvillkoren och jämför olika bolag, oftast är det mer fördelaktigt att behålla samma men du gjorde helt rätt som tog över försäkringen istället för att teckna ny vid köpet, men du kan aldrig få ut ett högre belopp än vad den är tecknad för.

Höja är lätt men med risk för reservationer, sänka är ännu lättare, men teckna inte på högre belopp än vad hästen är värd på marknaden för har du otur och något händer kan bolaget börja krångla och det du betalat in i premier är borta och du får ut ett lägre värde än vad du försäkrat för.

Jag hoppas det ordnar sig för dig trots det här bakslaget. Ta hjälp vid nästa köp, gör en klinikbesiktning och se över försäkringen vad du vill ha och behöver för att känna dig trygg. Jag tycker det är mer varningsklockor med en säljare som lämnar ut på prov än en som har en A1 på 10 000 kr.

Är det inte så att inköpspris kan påverka försäkringsnivå på liv vid nyteckning?
Och att om man vill höja med mer än 5000kr/år så måste man besiktiga om?
 
Är det inte så att inköpspris kan påverka försäkringsnivå på liv vid nyteckning?
Och att om man vill höja med mer än 5000kr/år så måste man besiktiga om?

Inköpspris avgör på hästar hur mycket du kan nyförsäkra/försäkra upp en häst vid ägarbyte - ja.
Ang någon regel för ombesiktning för högre än en exakt summa per år för annan höjning så varierar det ju utifrån läge, FB och historik . Det är därför det är en bra ide att kolla med det bolag det gäller . Och att innan nyförsäkring jämföra de olika bolagen .
 
Det behöver inte vara någon varningsklocka, försäkringar är dyrt och jag och många andra har varken råd eller lust att slänga ut hur mycket som helst per år. Jag la ner det för över 10 år sedan när årspremien då var uppe i över 18 000 kr/år. Hur många tror att t ex RGB:s hästar är fullvärdesförsäkrade?

Det är jättetråkigt att din första hästaffär slutade så här men försäkringen är mindre viktig än besiktningen, besikta, besikta, besikta och helst på klinik. Läs på om försäkringsvillkoren och jämför olika bolag, oftast är det mer fördelaktigt att behålla samma men du gjorde helt rätt som tog över försäkringen istället för att teckna ny vid köpet, men du kan aldrig få ut ett högre belopp än vad den är tecknad för.

Höja är lätt men med risk för reservationer, sänka är ännu lättare, men teckna inte på högre belopp än vad hästen är värd på marknaden för har du otur och något händer kan bolaget börja krångla och det du betalat in i premier är borta och du får ut ett lägre värde än vad du försäkrat för.

Jag hoppas det ordnar sig för dig trots det här bakslaget. Ta hjälp vid nästa köp, gör en klinikbesiktning och se över försäkringen vad du vill ha och behöver för att känna dig trygg. Jag tycker det är mer varningsklockor med en säljare som lämnar ut på prov än en som har en A1 på 10 000 kr.
Varför skulle jag vara mer misstänksam för att jag fick låna henne på prov först? Då hade jag ju ännu mer tid att känna efter fel, nu hjälpte det ju dock inte mig men en som kan sin sak bättre än mig hade ju säkerligen upptäckt det innan köp. :angel:
 
Varför skulle jag vara mer misstänksam för att jag fick låna henne på prov först? Då hade jag ju ännu mer tid att känna efter fel, nu hjälpte det ju dock inte mig men en som kan sin sak bättre än mig hade ju säkerligen upptäckt det innan köp. :angel:
En grov generalisering nu men de som lämnar ut på prov och/eller avbetalning är inte alltid så seriösa utan vill bli av med hästen. Utan veterinärbesiktning är det dessutom svårt att bevisa vilket skick hästen är i när man hämtar den och det kan bli en dyr smäll som köpare om man vill lämna tillbaka den och den inte är fräsch. Hur bevisar man att den inte var det när man fick hem den?

En blåögd köpare gör då som du gjort, tar hem hästen och sen om problemen uppstår så har köpet hunnit genomföras eller så sitter man i saxen att man tycker om hästen men oroar sig för vad säljaren kommer göra om man lämnar tillbaka den och man har inte hjärta att lämna tillbaka om säljaren har tur.
 
En grov generalisering nu men de som lämnar ut på prov och/eller avbetalning är inte alltid så seriösa utan vill bli av med hästen.
Väldigt grov generalisering.
Jag har lämnat på prov då jag ville att hästen skulle hamna rätt och få det bra, om köparna inte skulle vara nöjda så ville jag hellre själv leta upp en ny familj i lugn och ro och inte riskera att de akut-säljer till vem som helst.
Fick också tillbaka en häst som vantrivdes enormt eftersom skötseln inte i praktiken varit som köparen påstod. Så jag tog tillbaka den och hittade ett toppenbra hem.

Om man ska dra öronen åt sig så tycker jag hellre att man ska titta på om säljaren verkar vilja stressa igenom ett beslut eller ej. En seriös säljare vill inte stressa någon att ta ett förhastat beslut. Sen kan det såklart bli "bråttom" om det finns flera samtidiga intressenter, men även det brukar gå att sköta snyggt.
 
Väldigt grov generalisering.
Jag har lämnat på prov då jag ville att hästen skulle hamna rätt och få det bra, om köparna inte skulle vara nöjda så ville jag hellre själv leta upp en ny familj i lugn och ro och inte riskera att de akut-säljer till vem som helst.
Fick också tillbaka en häst som vantrivdes enormt eftersom skötseln inte i praktiken varit som köparen påstod. Så jag tog tillbaka den och hittade ett toppenbra hem.

Om man ska dra öronen åt sig så tycker jag hellre att man ska titta på om säljaren verkar vilja stressa igenom ett beslut eller ej. En seriös säljare vill inte stressa någon att ta ett förhastat beslut. Sen kan det såklart bli "bråttom" om det finns flera samtidiga intressenter, men även det brukar gå att sköta snyggt.

Håller med.
Jag tänker att möjligheten till exempelvis foder inför köp är av intresse om det är något speciellt med hästen, och det ger ju mycket goda förutsättningar att som eventuell köpare prova hästen och se om man trivs tillbaka.
 
Är det inte så att inköpspris kan påverka försäkringsnivå på liv vid nyteckning?
Och att om man vill höja med mer än 5000kr/år så måste man besiktiga om?

Generellt ja. Men olika bolag kan ha olika regler. Men som huvudregel kan du försäkra för inköpsbeloppet om du vill, hästen är ren på besiktning samt inte för gammal.

Dvs köper du en häst för 35 000 kr som saknar livförsäkring kan du försäkra in den för 35 000 kr om du vill. Men det kommer krävas vetintyg om det är en vuxen (en unghäst kan du få försäkra in utan besiktning hos vissa bolag).

Men man kan sällan i samband med köp försäkra för MER än vad man köpt för. Utan då får man successivt höja och då måste man kunna motivera värdestegringen. Hur mkt man får höja utan bes varierar och är också lite avhängigt vad hästen stod i innan. Jag har höjt 15 000 kr utan besiktning med hänvisning till att unghästen nu var inriden. Inga problem. Men har andra gånger höjt 10' och behövt intyg.
 
Håller med.
Jag tänker att möjligheten till exempelvis foder inför köp är av intresse om det är något speciellt med hästen, och det ger ju mycket goda förutsättningar att som eventuell köpare prova hästen och se om man trivs tillbaka.
Jag ser skillnad på att lämna ut en häst på foder och ev försäljning och att lämna ut en häst som inte är igång på prov två månader utan veterinärbesiktning men det är min syn på saken. Jag tycker som sagt att det ringer fler varningsklockor för mig än att en häst är lågt försäkrad vid försäljningen.
 
Väldigt grov generalisering.
Jag har lämnat på prov då jag ville att hästen skulle hamna rätt och få det bra, om köparna inte skulle vara nöjda så ville jag hellre själv leta upp en ny familj i lugn och ro och inte riskera att de akut-säljer till vem som helst.
Fick också tillbaka en häst som vantrivdes enormt eftersom skötseln inte i praktiken varit som köparen påstod. Så jag tog tillbaka den och hittade ett toppenbra hem.

Om man ska dra öronen åt sig så tycker jag hellre att man ska titta på om säljaren verkar vilja stressa igenom ett beslut eller ej. En seriös säljare vill inte stressa någon att ta ett förhastat beslut. Sen kan det såklart bli "bråttom" om det finns flera samtidiga intressenter, men även det brukar gå att sköta snyggt.
Jag håller med, och jag fick låna min häst på prov en månad innan vi köpte honom. Bara för att testa hur det gick. Dock med varningen att hästen ändå inte skulle hinna landa helt på den tiden och att man fick vara beredd på det.

Nu köpte vi han efter 2 veckor ändå, och han var såklart vet besiktad innan vi fick hem honom. Oinriden och hade aldrig lämnat stallplanen dessutom, men det kändes verkligen som en grov generalisering.
Hästen var också lågt försäkrad, tror livvärdet var 15 och vet 60? Nu har han maxad vet vård hos folksam, men tror livvärdet är detsamma då vi ville rida in honom innan vi höjde det.
 
Ang lågt försäkrad. Jag köpte från handlare. Den var inte försäkrad alls utom i nån slags gruppförsäkrinh i A2. Säger sig själv handlaren inte kan ha hästarna A1 försäkrade i fulla värdet. Skulle kosta hundratusentals kronor i månaden.

Har själv haft underförsäkrat och även köpt vansinnigt underförsäkrade och höjt den vid köp.

Livförsäkring är bara för att skydda din investering. Kan man vara utan att få tillbaka de pengarna finns ingen vits med liv. Dessutom så betalar man snabbt hästens värde i premier. Men om man har lån på hästen och väljer att inte försäkra för köpesumman tar man en extremt stor risk.

Jag har min senast inköpta försäkrad för inköpsvärdet. Hon är köpt kontant så jag kommer troligen ta bort livförsäkringen nästa årsförfallo, minus en liten slant för att helt täcka avlivning. Helt enkelt för jag inte ser någon anledning att betala livförsäkringspremie när jag inte behöver ha tillbaka pengarna. De två jag hade banklån på var försäkrade tills banklånet var betalt.

Den lilla är lite underförsäkrad och om jag inte haft i bakhuvudet att sälja honom hade jag haft typ 7000 i liv bara dör att täcka avlivning. Men iom haft i bakhuvudet att sälja har jag hållit hans livvärde hyfsat då det är ett plus vid försäljning.
 
Generellt ja. Men olika bolag kan ha olika regler. Men som huvudregel kan du försäkra för inköpsbeloppet om du vill, hästen är ren på besiktning samt inte för gammal.

Dvs köper du en häst för 35 000 kr som saknar livförsäkring kan du försäkra in den för 35 000 kr om du vill. Men det kommer krävas vetintyg om det är en vuxen (en unghäst kan du få försäkra in utan besiktning hos vissa bolag).

Men som i TS fall - även om hon försäkrat upp hästen till inköpsbeloppet - eftersom vet. säger skadan är gammal hade hon ändå inte kunnat få ut mer i liv-värde än vad hästen var försäkrad för NÄR skadan anses ha uppkommit.
 
Men som i TS fall - även om hon försäkrat upp hästen till inköpsbeloppet - eftersom vet. säger skadan är gammal hade hon ändå inte kunnat få ut mer i liv-värde än vad hästen var försäkrad för NÄR skadan anses ha uppkommit.
Det hade ju inte varit något problem om det hade gjorts en veterinärundersökning, då hade felet upptäckts och hon hade inte köpt hästen.
 
Men som i TS fall - även om hon försäkrat upp hästen till inköpsbeloppet - eftersom vet. säger skadan är gammal hade hon ändå inte kunnat få ut mer i liv-värde än vad hästen var försäkrad för NÄR skadan anses ha uppkommit.

Korrekt. Det som finns innan nytecknande/höjning täcks inte.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 318
Senast: Scata
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 688
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp