Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag har aldrig sagt att jag ska häva köpet, utav vad som gäller om det nu faktiskt skulle vara så att ex. en bakomliggande kotledsinflammation också skulle vara problemet sedan tidigare. För jag menar om den skadan fanns där sedan innan jag köpte hästen är det ju ett så kallat "dolt fel" och då är det knappast schysst att pressa en häst i hoppning efteråt, är ju du då inte vad jag hade tänkt att köpa. Menar jag kan inte rå för att någon allvarlig skada fanns innan jag köpte utan min vetskap, det är ju inte mitt fel! Utan av de personer jag träffat och de sa att man garanterat bör få någon sorts ersättning eller ha rätt att häva köpet.

Jag tolererar era åsikter, men det ä jag tycker är väldigt onödigt är när folk kallar mig saker, när de inte ens känner mig. Likadant "dunkar huvudet" och ber för sig själv att aldrig mer sälja sin häst pga. om det visar sig vara ett dolt fel sedan innan jag köpte min häst så dömer folk mig på en gång och önskar till sig själv att typ inte behöva sälja sina hästar för att sådana situationer kan uppstå? Inte mitt fel!
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

och jag menar då inte alla här utan vissa. Jag tycker att många skrev kloka kommentarer och jag tog åt mig, på ett bra sätt. Bara vissa som skrev lite väl onödiga kommentarer! :/
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Om det är så att hästen har röntgenförändringar i exempelvis kotlederna så kan det vara en anledning till reklamation, men knappast endast kotledsinflamation. Hästen var okej vid besiktningen och du har ägt den en månad, mer än nog tid att utveckla en inflammation.

Du beskriver dock hästen som din drömhäst när du ridit henne och då bör hon knappast vara halt vid det tillfället. Vad får dig att tro att hon har kotledsinflammation?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

och jag menar då inte alla här utan vissa. Jag tycker att många skrev kloka kommentarer och jag tog åt mig, på ett bra sätt. Bara vissa som skrev lite väl onödiga kommentarer! :/

Och ändå dömde du ut hela Buke :meh:
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Himla tråkigt med muggen!

Är inte alls otroligt att den förvärrats av flytten och miljöombytet. Det du ska vara noga med nu är att magen blir i topptrim med en god bakterieflora och ta bort allt socker ur foderstaten.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag har aldrig sagt att jag ska häva köpet, utav vad som gäller om det nu faktiskt skulle vara så att ex. en bakomliggande kotledsinflammation också skulle vara problemet sedan tidigare.

Jag har aldrig skrivit att du heller ska häva köpet. Jag frågade vad du själv ville med det hela.

När det gäller det juridiska så är det nog en jurist/advokat du fråga. Känner inte till hur många sådana vi har på buke, om vi har några alls. Rent logiskt borde det finnas.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Är inte alls otroligt att den förvärrats av flytten och miljöombytet. Det du ska vara noga med nu är att magen blir i topptrim med en god bakterieflora och ta bort allt socker ur foderstaten.

Tänkte precis skriva detta också. En flytt är ju ändå en flytt, en omställning för hästen som då också kanske gör att muggen får fäste igen, och jag ser inget konstigt med att den blev värre. Det är många saker som kan blossa upp vid flytt och ny ägare.

Vart sitter inken? Är det på ett dumt ställe?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Inken sitter vid sadelgjorden sitter, till alla er som undrar vart den sitter.. Så ja, skavningsrisken finns och här om dagen råkade jag komma åt inken med svettskrapan, vilket inte var meningen. :S
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag är jurist men inte expert på sånt här. Utan att göra någon rättsutredning, så känns det för mig som du har ett knepigt läge. Inken var ju för det första besiktningsbar, så det är knappast ett dolt fel. Dessutom medför den ju ingen funktionsnedsättning som innebär att inte kan använda hästen till sitt tilltänkta syfte. Då är det förmodligen över huvud taget inte att räkna som ett köprättsligt fel. Där tror jag inte att du har något att hämta. Muggen/raspen tror jag också är kört. En häst är ju en levande varelse och ingen kan garantera vad som ska hända med en sjukdom och det har säljaren inte heller gjort. Tvärtom har ni enats om befintligt skick. Det är jättetråkigt att det har blivit mer komplicerat än du hoppades på men det är en risk man tar när man köper en häst som inte är helt fräsch.

När det gäller en eventuell bakomliggande skada i benen går det inte att svara kategoriskt. Det beror nog på om hästen faktiskt är skadad i dag och inte kapabel till att göra det som du ska använda den till, dvs. tävla den i hoppning. Att den någon gång har varit skadad har som jag ser det ingen betydelse om det inte påverkar din användning av hästen i dag.

Jag har för övrigt lite svårt att förstå er skrivning om "befintligt skick". Avser den bara muggen, eller hästen över lag? Jag har inte hört talas om tidigare att en sådan klausul skulle avse bara en sak, men som sagt är jag inte expert på detta.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag har aldrig sagt att jag ska häva köpet, utav vad som gäller om det nu faktiskt skulle vara så att ex. en bakomliggande kotledsinflammation också skulle vara problemet sedan tidigare.

Men varför tror du att en kotledsinflammation skulle vara en bakomliggande orsak till mugg?

Eller har jag helt missförstått dig?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Jag är jurist men inte expert på sånt här. Utan att göra någon rättsutredning, så känns det för mig som du har ett knepigt läge. Inken var ju för det första besiktningsbar, så det är knappast ett dolt fel. Dessutom medför den ju ingen funktionsnedsättning som innebär att inte kan använda hästen till sitt tilltänkta syfte. Då är det förmodligen över huvud taget inte att räkna som ett köprättsligt fel. Där tror jag inte att du har något att hämta. Muggen/raspen tror jag också är kört. En häst är ju en levande varelse och ingen kan garantera vad som ska hända med en sjukdom och det har säljaren inte heller gjort. Tvärtom har ni enats om befintligt skick. Det är jättetråkigt att det har blivit mer komplicerat än du hoppades på men det är en risk man tar när man köper en häst som inte är helt fräsch.

När det gäller en eventuell bakomliggande skada i benen går det inte att svara kategoriskt. Det beror nog på om hästen faktiskt är skadad i dag och inte kapabel till att göra det som du ska använda den till, dvs. tävla den i hoppning. Att den någon gång har varit skadad har som jag ser det ingen betydelse om det inte påverkar din användning av hästen i dag.

Jag har för övrigt lite svårt att förstå er skrivning om "befintligt skick". Avser den bara muggen, eller hästen över lag? Jag har inte hört talas om tidigare att en sådan klausul skulle avse bara en sak, men som sagt är jag inte expert på detta.

Förstår, om det inte är möjligt! Men inken finns inte ens med i besiktningsprotokollet, vilket veterinären missat att skriva om.. :S Vårat befintliga skick är menat med muggen raspen och hudinfektionen som det var.

Tack för ditt svar!
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Sarkoider, även kallade inkar, är en godartad tumörform och den vanligaste typen hos häst. De kan, precis som melanom, se ut som svarta knölar på huden eller knölar under huden, med eller utan hår på.

Så länge inken inte utsätts för påfrestningar, som till exempel skav, kan de ofta se likadana ut resten av livet. Inkar växer tyvärr ofta i områden som utsätts för skav och tryck, vilket gör att de lätt skadas. Om det händer kan inken utvecklas till en mer aggressiv form och ändra utseende, växa och likna svallkött. Så det kan bli värre!

Då är det bara att ta bort den. Finns otaliga sätt att ta bort inkar och de kommer aldrig tillbaka.

Absolut inget att reklamera för. Inte heller muggen som du visst om.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

En ink känner man ju själv, så hade du känt igenom hästen när du tittade på dom eller hämtade den så hade du ju kännt den på plats innan du valde att ta hem hästen. Förstår inte riktigt varför man vill ha tillbaka en del av pengarna när hästen redan står hemma.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Hej!

Jag kan tyvärr inte se att du har någn som helst grund till att få pengarna tillbaka. Muggen, är som de andra redan sagt, något du visste om och godkände. En ink är inget en häst lider av (oftast) och dessutom något du eller besiktigande veterinär skulle ha hittat om ni letat nogrannare.

Visst kan du försöka få pengar tillbaka, men jag har svårt att se att det finns någon laglig grund för det, tyvärr för din del.

Hoppas du lyckas lösa muggen och att inken håller sig liten och snäll (bland gör de det).

/Lavinia, fick avliva sin förra häst pga komplikation på komplikationer på mugg, så jag har helt slutat tycka att mugg "är lätt fixat".
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Du köpte en defekt vara som dessutom var prisnedsatt p g a defekten. Du väljer att ändå köpa varan (hästen). Då kan du inte i efterhand reklamera för det felet, du har ju hela tiden varit medveten om det och t o m prutat för att ändå få till stånd en affär.

Inken i sig utgör ingen grund för reklamation eller prisnedsättning. Det är absolut inget dolt fel, behöver inte ens påverka användbarheten. Fullt synlig om man fullgör undersökningsplikten.

Om du anser att veterinären (du anlitat) har slarvat, får du ställa veterinären till svars. För jag utgår att det är du som beställt och betalt besiktningen?
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Ledsen men jag ser inte heller att det är dolt fel med inken den borde ju vara lätt att upptäcka särskilt vid sadelgjorden.
Muggen, raspen och att du fått tänderna raspade va ju sånt du visste om.
Och givetvis kan säljaren ej ge garantier för hur muggen utvecklar sig.
Tror tyvärr du gjorde en stor chansning när du tog den hästen.
Vad kostade hästen?
Hoppas det löser sig till det bästa.
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Ush din stackare, tråkig sits. Tycker dock det är lite obetänksamt att säg att du får skylla dig själv... en missbedömning kan vem som helst göra, jag har själv gjort ett par stycken, och man känner sig inte som världens smartaste så det behöver folk inte tala om för en...

Jag tror inte du har så stor chans att häva köpet eftersom du visste om muggen redan och även tog över behandlingen. Men har du frågat säljaren om denne kan tänka sig ett prisavdrag pga allt problem du fått? Man kan ju faktiskt fråga, säljaren kanske är en snäll människa som vill hjälpa till?

Får man fråga vad du gav för hästen?
Om du är riktigt noga och verkligen försöker få bukt med muggen så kanske du visst har en trevlig tävlingshäst i sommar :)
 
Sv: Hästköp, som inte gick som planerat. Har jag rätt?

Ja men jag vet inte hur hög den summan var? och vad ts räknat med? man kan ju alltid fråga menar jag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 460
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
29 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp