En varmblodig travare är ju framavlad för att trava fort framför en sulky, vilket gör att de ofta har svårt att galoppera. Är de också tränade för trav har de svårt att "söka sig nedåt" som man vill att en ridhäst ska göra eftersom man binder upp huvudet på travhästar. Många har också lagt sig till med olater som att springa på tvären och är svåra att rakrikta. En del är väldigt stressade efter livet på banan. Det är mycket svårare att skola om en häst än att utbilda en grön häst.

Det finns ett litet fåtal travhästar som blir bra ridhästar, men de tillhör undantagen. Tyvärr säljs många travare till okunniga småtejer som vill ha en billig häst. Detta är en olycklig kombination för båda parter.
 
Det är absolut inget fel på varmblodiga travare, bara en massa fördomar! Det är högre status att ha ett halvblod än ett varmblod, och jag har aldrig hört talas om att en tränare inte vill träna ett varmblod. Säkert på elitnivå, men det talar vi inte om här om jag förstår dig rätt. Däremot ska du, OM du tänker dig en travare, verkligen se till att den kan grunderna ordentligt, att den är välutbildad och omskolad till ridhäst. Många travare startar ju aldrig heller, utan rids in och säljs som ridhästar. Det man ska tänka på är att travare är avlade för att springa fort på bana och KAN ha problem med t ex galopp. Men långt ifrån alla.Och alla travare kan ju självklart utvecklas och sätta de muskler som behövs för galopp.
Men det jag framförallt rekommenderar dig är att ta mycket tid på dig. Titta och provrid många, många hästar. Även om det tar tid och kostar en del i resor. Det är det värt. För mig tog det ett år ungefär att hitta drömhästen, ca 70 mil hemifrån. Känn verkligen efter vad du vill ha för sorts häst innerst inne. Kanske du vill tävla? Ja, då kanske ett halvblod passar bättre. Har du gått igenom olika grenar av ridsporten (ex western, distansritt med mera) och bestämt dig för vad DU gillar? Vad tycker du är roligast? Sen, bestäm ditt prisläge. Mycket viktigt så att du inte åker förgäves och tittar på en häst. Och det absolut viktigaste: klickar det mellan hästen och dig? Var absolut ärlig mot dig själv, även om hästen bara är så snygg. Oj, vad långt det här blev! Men jag har precis köpt en häst och är bara så nöjd! :love:
Lycka till! Berätta hur det går! kom på en till sak. känn efter om du tycker om säljaren. Stämmer kemin mellan dig och säljaren så tror jag att chanserna till ett lyckat köp är större.
 
Jag tycker inte att du ska inrikta ditt på rasen precis!
tänk i stället på vilken pris nivå du har tänkt och utgå lite från den!
hade oxå blivit snurrig om jag skulle sitta och fundera ut om halvblods hästar eller trav hästar är bäst!
själv så har jag fullblod!
De bästa är nog att du kollar runt på annonser ringer runt och tittar på olika hästar ända tills du känner att du hittat rätt häst för just dig!

Lycka till!
 
Agraff:

Jag är bara tvungen..... :devil:
Jag kan inte annat än att hålla med dig på alla punkter. ;)
Finns mycket trevliga omskolade varmblod som man kan lära sig väldigt mycket av.
Mycket är onödiga fördommar......
:cool:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 107
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp