Hästköp!

G

Geasey

Min dotter har tidigare hyrt och haft foderhäst men vi har nu planer på att köpa en egen ponny. För att inte riskera att bli lurade, försöker jag ta reda på så mycket fakta som möjligt.

Jag skulle väldigt gärna vilja få lite tips på vad man ska titta och tänka på när man köper en häst /ponny?? Jag tänker både på den juridiska och ekonomiska biten såsom att hästen ska vara frisk.osv.
Är det vanligt att utrustning medföljer i priset? Tacksam för alla svar!
 
Sv: Hästköp!

Det bästa tipset är att ta hjälp av någon kunnig tränare el dylikt. Sätt er ner och sätt upp kriterier för vad ni söker. Ålder, storlek, utbildningsnivå, pris etc.

När ni tittar på hästen, se till att ni får se hästen under alla moment såsom sadling tränsning etc.

När ni hittat rätt häst gör en ordentlig veterinärbesiktning innan köp, skriv köpeavtal som finns färdiga (finns i välsorterade hästaffärer).
 
Sv: Hästköp!

Rent juridiskt att tänka på är att det är skillnad i lagstiftningen att köpa från en näringsidkare ( t e x hästhandlare, uppfödare, ridskola, här gäller konsumentköplagen) än att köpa från en privatperson (här gäller köplagen). Som köpare har man större trygghet om man handlar av en näringsidkare än en privatperson det finns bra sidor om just den här lagstiftningen att hitta på nätet för den gäller alla typer av affärer.
Som säljare har man upplysningsplikt och ska upplysa köparen om allt man vet om hästen t ex skador, sjukdomar m m. Som köpare har man undersökningsplikt och enligt juridiska prejudikat som kommit på senare tid bör man själv välja veterinär och betala för besiktningen innan köp för att anses uppfylla sin undersökningsplikt. Om säljaren står för besiktningen kan det räknas som om säljaren uppfyller sin upplysningsplikt och att köparen inte brytt sig om sin.
Om man köper av en privatperson så var försiktig med att använda
en del av de färdiga köpeavtalen som finns att köpa för med köplagen gällande kan man få betydligt sämre juridiska förutsättningar med ett dåligt avtal än utan. Den lagen gör det möjligt att avtala om nästan allt och är man då inte insatt i den juridiska biten kan man med en del av punkterna bli lurad till sämre saker än vad lagen säger om man inte avtalat bort det. Ett riktigt bra exempel är "i befintligt skick" vilket inte gäller om man inte avtalar om det enligt köplagen och som inte går att avtala om juridiskt med en näringsidkare enligt konsumentköplagen. Är det en dyr häst ni ska köpa ta hjälp av en riktig affärsjurist om ni ska skriva ett köpeavtal. Det kan komma att vara väl investarade pengar om något händer senare. Köper ni av en näringsidkare är i princip alla avtal ogilltliga om dom inte ger er bättre vilkor än vad som redan står i lagtexten. För den lagen säger att det inte går att avtala bort det som är till köparens fördel och då kan det vara helt bortkastat med att köpa och skriva avtal då lagen ändå kommer att gälla.

Som det är idag bör man inte köpa en häst/ponny som inte har pass. Då kan man nästan utgå ifrån att säljaren inte är seriös och att det kan bli problem i framtiden.

Vad man ska titta på hos sig själv innan man börjar leta häst är:
- Vad ska man ha hästen till? Avel, promenadridning, tävling, körning.... och välja ras, kön ålder och typ efter det.
- Vad får den kosta? Gör en ordentlig kalkyl på vad man har för ekonomiska förutsättningar för inköp, tillbehör, andra fasta kostnader och ev oförutsedda utgifter och leta häst i "rätt" prisklass.
 
Sv: Hästköp!

Normalt sett så följer inte utrustningn med i priset, gör det det så brukar det dock normalt sett stå i annonsen. Å vad jag vet så kan man annars ofta få med utrustning till ett förmånligt pris, d.v.s. man kommer överens med säljaren om vilken summa dom vill ha för utrustning och vilken utrustning som följer med till det priset.

Läs på lite i köpelagen och eventuelt skriv ett eget kontrakt på datorn annars så sätter ni allt på köpelagen om ni köper från privatperson.

Ta med kunnig person å bry er inte ens om att titta på hästar/ponnysar som inte har pass, specielt ponnysar. Det är lag på att alla ponnysar/hästar som tävlas numera ska ha pass å snart så kommer veterinärer börja vägra behandla hästar/ponnysar som har pass. Eftersom att det har blivit lag på att alla hästar å ponnysar ska ha pass från ochmed 2005 avslut. Ponnysar bör även vara chipade man får inte tävla ponnysar alls sedan 2005 övergick till 2006. Dock kostar en chipmärkning inte så jätte mycket men det kostar endå 500 kr å det är ju bekvämtför er om det är gjort innan ni köper ponnyn.
 
Sv: Hästköp!

Ang pass: Vi är många som väntar på passen. Jag har en ponny som ännu inte fått sitt, och han ska säljas i sommar. Har jag tur kommer passet, men det finns en risk att det dröjer ytterligare tydligen. Papperna ligger hos avelsföreningen och vi väntar och väntar.
 
Sv: Hästköp!

Men då finns det ju pass, eftersom att det är på vägg. Men att det råkar vara sådana hemska köer. Hästen har ju ändå ett pass så att säga då.
Hur länge har du väntat på ditt nu, lite off topic så där.
 
Sv: Hästköp!

När du ska köpa häst finns många aspekter att ta i beaktning.

Som säljare (näringsidkare) möter jag många presumtiva hästköpare och många gånger letar de efter en typ av ponny som inte finns elelr som de inte vill betala för.

Börja med att ta reda på vad du ska ha hästen till? Dressyr/hopp etc
Hur pass rutinerad är barnet. Många föräldrar har svårt att uppskatta barns ridförmåga vilket gör att jag som säljare får svårt att avgöra vilken typ av ponny som kan passa.

Vid provridning tycker jag att säljaren skall visa hästen för köparen med betoning på att framhäva hästens bra sidor.
Sedan skall du som köpare (läs din dotter) provrida hästen för att se om det kan kännas som en framtida kompis. En häst man kan tycka om även när det regnar och när det kommer svårigheter.
Som säljare vill jag inte ha någon tränare som ska visa sig på styva linan och sitter upp för att korrigera min häst. Däremot kan tränare sitta upp en kort stund och prova hästen men då vill jag att köparen upplyser om det innan. Det är svårt för hästar att ta till sig information från nya ryttare och kan inte den tilltänkta ryttaren rida ponnyn så finns det många andra till salu som passar bättre. De tränare som är duktiga kommer att träna den hästen ni valt och kan bedöma passningsförmågan redan från marken. Att ha en sakkunnig med sig eller att rådfråga sakkunnig innan köp är ett gott råd. I min verksamhet vill jag gärna vidtala aktuell tränare innan jag säljer ponny för att se hur min häst kommer att få det i framtiden med träning.

provrid en eller två gånger...och provrid inte hundra hästar innan ni bestämmer er. Det är lätt att glömma bort vad man letar efter. Ska man veta till hundra procent att hästen passar måste man ha den i ett antal månader innan man kommit på hur den fungerar. Men hantera hästen i stallet, rid ut och var med när den lastas. Det är sådana saker som man ibland glömmer att fråga om och som är så viktiga för att det ska fungera i vardagen.

Veterinärbesiktning. Det är alltid en massa risker och bedömningar som tas med när man diskuterar veterinärbesiktningar men grundprincipen är att en veterinärbesiktning skall göras innan köp. Jag som förtagare i den här branschen besiktigar alltid hästen innan föräsljningen är avslutad. Köparen har möjlighet att medvara vid besiktningen elelr per telefon ha kontakt med aktuell veterinär. Klinikbesiktning använder jag mig av när försäkringsbolaget kräver det för att hästen skall kunna fullförsäkras i köpesumman, i annat fall en hästkunnig gårdsveterinär. Röntgen endast i förekommande fall när man misstänker skada eller när som ovan försäkringen kräver det (oftast hästar över hundratusen) Vill köparen bekosta röntgen av hästen går det också bra.

Håller med talare ovan att det är vissa tryggheter med att köpa av näringsidkare. Lagen kommer att se annorlunda på exvis dolda fel gentemot dig när du köpt hästen av näringsidkare än om du köpt av privatperson. De flesta som säljer hästar har lite olika regler om bytesrätt och provtid. Hör med aktuell säljare innan ni provrider så du vet vad som gäller.

Pass skall finnas och i annat fall skall säljaren ordna med alla passföreliggande dokument innan försäljning så att köparen har intyg om hästens ålder, signalement samt är microchipad. Det är i år en övergångsperiod och de säljare som är kunniga kommer att bemöta dig som köpare med kunskap om hur man tar fram ett pass och ansöker hos rasförening.

Köpekontrakt tycker skall vara de förtryckta som ges ut av Ridsports förlag som Lars Deckerman varit med och utformat. Det täcker i stora drag de nödvändiga tryggheter du som hästköpare (och säljare) behöver.

Att köpa häst är inte lätt. Försök att jämföra mycket annonser innan ni tittar för att få en bra översikt om priser och utbildningsnivåer. har du fler frågor får du gärna PM:a. Lycka till/
 
Sv: Hästköp!

Självklart ska alla hästar ha pass, men...
Vetrinärerna kommer INTE att neka att behandla en häst som kräver vård. Däremot så kan de anmäla att ägaren har struntat i att skaffa pass till sin häst.
 
Sv: Hästköp!

vilka bra svar ni fått :idea: :idea:

första frågan jag har till dig som förälder
har du hästvana själv och kommer du att vara med när din dotter håller på med hästen :confused: :confused:

jag håller med föregånde talare om vet besiktning och provridning mm
och köp gärna en lite äldre ponny som har gjort sitt bus :p :p

sedan kan jag ju ge som tips att gör öpp med säljaren att ni får ha hästen på prov två veckor eller något liknade
för då ser man ofta hur hästen beter sig på en anna plats och mot andra hästar

jag skulle INTE riktigt rekomendera att köpa från en hästhandlare i coh med att i fall inte hästen passar så får du byta häst
det är lätt att det blir en ond cirkel
och man tappar intresset efter 14 hästen
nu vet jag tyvärr inte om alla hästhandlare har såå

sedan när det är avklart köp och dylikt
så se till att din dotter har kul med ponnyn
ge den en ärlig chans att lära känna er
uta på promenader i skog och mark
busa löshoppa ja gör allt man kan tänka sig att göra

hoppas det går bra :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 654
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp