Hästköp ??

Sv: Hästköp ??

Blodutstryk används fortfarande som en av flera diagnoshjälpmedel...man måste bara be om det...

Sen kan det vara mycket farligt att tro att ALLA sjudomsfall läker av sej själva...
Den åsikten orsakar både människor och djur åtskilligt onödigt lidande..

Som exempel kan jag ta mina vänner...

Förutom att dom själva och barnen råkat ut för både Borrelia och Erlichia, så har dom en mycket tråkig sjukdomshistoria på sina avelsston...

Efter att ha förlorat nästan alla fölen under 4 år utan att hitta någon sjukdomshistoria hos varken stona eller fölen gjordes det blodutstryk...

Och där hittades konklusioner och vid PCR hittades båda sjukdommarna...

Då valde dom att låta behandla hästarna med antibiotika....

Och se....följande års fölomgångar har vuxit upp och är friska och starka precis som sina mödrar är nu....

Både före och efter behandlingarna är titrarna icke mätbara.....

Dessutom så är det enligt djuskyddslagen förenat med djurplågeri att INTE behandla sjuka djur.....
 
Sv: Hästköp ??

Ylva86 skrev:
Precis. Det är viktigt att skilja på om hästen har antikroppar eller är sjuk. Mitt förra sto hade antikroppar (inte heller av den lägsta graden) av både erlichia och borrelia. När jag frågade veterinären sade han att de flesta hästar har antikroppar efter att ha gått på¨beten med många fästingar. Inte alls alla blir sjuka. Anledningen till att jag kollade var att hon var avmagrad och slö. Det rättade till sig av sig självt. Veterinären sa att man avstår gärna från behandling för att antibiotikan som används mot sjukdomarna är så tuff så den kan snarare ta kål på hästen än sjukdomen.

Tilläggas bör att det var i år åtta år sedan och hästen är fullständigt frisk och har aldrig varit sjuk mer under dessa åtta år.

Det finns vetrinärer som tycker det ena o vetrinärer som tycker det andra ,har haft kontakt med olika vetrinärer o bildat mig den uppfattningen om en stigan titus under en kortare period bör behandlas ,helt klart. Fästingssjukdomen erlichia bör tas med allvar o inte nonchaleras. Tyvärr är det många som gör det p.g.a okunskap o att det är dyrt o.s.v. Jag vet att hästen får sig en rejäl medicinering o det är en tuff behandling ,men den mår nog så mycket bättre sedan. Om inte hästen behandlas så känner den som om den hade influensa hela tiden o då känns det ju inte vidare roligt att jobba, enligt vetrinären känns det så.
 
Sv: Hästköp ??

Det är enligt djurskyddslagen förbjudet att utsätta hästar (djur) för otillbörigt lidande. En onödig behandling med ett starkt antibiotikum där biverkningsriskerna i många fall överstiger nyttan med behandlingen tycker jag kan räknas dit. Likaså att ha en slaskdiagnos dit alla fall med odiagnosticerade hältor, beteendeförändringar, muskelsmärtor, oridbarhet, reproduktionsstörningar m fl plötsligt räknas. Det finns åtskilliga hästar i Sverige som kallas "ehrlichiakroniker", men har en annan problembild som pga fixering vid en diagnos aldrig upptäcks = förblir obehandlade.

Blodutstryk är en diagnsotisk metod som används vid flera olika frågeställningar. Att upptäcka ehrlichia-inklusionskroppar är däremot inte så enkelt och kan bara göras under en väldigt begränsad tidsperiod, ofta i det perakuta stadiet av sjukdomen då djurägaren alltså inte uppmärksammat symptomen. PCR är betydligt säkrare i det här avseendet och är det som numera används. Visst kan man be om att få ta både PCR och blodutstryk, i synnerhet om man har så mycket pengar att man inte vet hur man ska lyckas bli av med dom. För ur diagnsotisk synvinkel är det fullständigt bortkastat.

Det mest sannolika vad gäller det avelssto du beskriver är att hästen led av en subklinisk endometrit. Som mådde bra av en dunderkur med tetracyklin. Inklusionskroppar förekommer som sagt bara i det akuta skedet och det är ytterst osannolikt att hästen skulle ha haft den blodbilden i fyra år.

Jaja. Borrelia har jag överhuvudtaget inte diskuterat, där är man mer benägen att behandla på symptomförekomst och endast en förhöjd titer. Om mänskliga lidanden kan jag inte heller så mycket och väljer att inte uttala mig.

En häst med symptom och positiv PCR (eller för den delen påvisade inklusionskroppar) liksom hästar med stigande titrar tycker jag man kan överväga att behandla. Däremot inte de hästar som står med en låg, oföränderlig, titer och tveksam symptombild.
 
Sv: Hästköp ??

Todde! Hur gick det med "erlichia-hästen"? Nyfiken eftersom jag eventuellt är på gång att göra samma sak som du men känner mig ytterst tveksam.

/
 
Sv: Hästköp ??

*KL*

NEJ! Snälla människor!
Köp inte en sjuk häst! Även om det bara är lite grann.
Hästen kommer att bli sjuk/skadad förr eller senare ändå...
Det är dyrt, jobbigt, ledsamt och frustrerande att ha en sjuk häst.
Det påverkar hela livet i negativ riktning.
Om man kan undvika att välja en sådan situation bör man göra det!
 
Sv: Hästköp ??

Nej, köpa skulle jag aldrig göra. Tror jag, är väl bäst att tillägga. Här handlar det om en foderhäst under en begränsad tid, men det kan ju ändock hinna hända en del... Har blivit kär i hästen, skit också!
 
Sv: Hästköp ??

Min häst hade erlichia sex år innan jag köpte honom... Han behandlades mot sjukdomen, enl. "konstens alla regler" (enl. förra ägaren) och har aldrig senare visat några symtom. I år är det sjutton år sedan han var sjuk... Men man kan ju aldrig veta säkert hur framtiden kommer att bli.
 
Sv: Hästköp ??

Tänk om folk kunde läsa igenom en tråd innan de svarar..ja,ja..

Jag hade en häst som patient i somras som hade låg temp (36,4 grader) men då haggrannen hade haft Anaplasmos (Erlichia) och denna häst hade diffus hälta ville ägaren ändå ha en PCR.
Döm om min förvåning när testet var positivt.. Efter konsultation med hästavdelningen på SVA behandlade jag denna häst med Tetracyklin, så SVA tycker tydligen att man alltid ska behandla hästar med positiv PCR.
 
Sv: Hästköp ??

Vad menade du med det?
Förstår ej...

När du sa "Köp inte en sjuk häst!" antog jag att du inte läst i tråden då det var just det som diskuterades och vi kom fram till att hästen bara hade ett enstaka postitivt ak-titer vilket inte behöver betyda att den är sjuk.
 
Sv: Hästköp ??

Det räknas inte som någon form av defekt över huvud taget?
 
Sv: Hästköp ??

Min häst hade erlichia sex år innan jag köpte honom... Han behandlades mot sjukdomen, enl. "konstens alla regler" (enl. förra ägaren) och har aldrig senare visat några symtom. I år är det sjutton år sedan han var sjuk... Men man kan ju aldrig veta säkert hur framtiden kommer att bli.

Det låter ju positivit! Grattis till en frisk häst. Stämmer det att erlichian visar sig mest vid "hård" träning/ridning? Någon som vet? I så fall skulle det innebära att risken för att symptomen skulle komma tillbaka är betydligt mindre om det handlar om ren motionsridning några gånger i veckan?

//
 
Sv: Hästköp ??

Min tävlingshäst blev helt bra från sin ehrlichios och funkade jättebra i två år... tills han fick det igen och denna gången satte det sig kroniskt i ett framben och det var ajöss å goodbye. :(
Så jag skulle heller aldrig köpa en ehrlichia-häst då jag har sett vad sjukdomen kan göra. Och då hade jag ändå tur. I alla fall första gången. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 960
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
426
Senast: tessan.g
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp