Hästköp ??

T

todde

Skulle ni köpa en häst med känd Erlichia dock lägsta gränsvärdet. Allt funkar mellan mig o hästen men änndå:confused: Har förstått att vetrinärer inte vet så mycket om den här sjukdomen när man ställer frågor så skruvar de på sig o kommer med diffusa svar. Ska tilläggas att det rör sig om ett äldre halvblod.
 
Sv: Hästköp ??

Själv skulle jag inte våga köpa en sån häst, även om värdet är lågt. Speciellt inte med tanke på att veterinärer vet så lite om sjukdomen. Ett köp kan resultera i onödigt höga veterinärkostnader och hjärtesorg. Är det värt att chansa?
 
Sv: Hästköp ??

Jag hade en foderhäst (som jag senare skulle köpa) med låga värden. Han kunde vara som vanligt ena dagen, och helt oridbar nästa. Hästen förändrade sitt beteende helt under perioder och blev farlig att rida. Det var massor med problem med honom, och det gick inte att förutse när han skulle vara som vanligt och när han skulle bli sämre... Jag valde att inte köpa hästen trots att jag var otroligt fäst vid honom. Så mitt svar är, nej köp inte en häst som har/har haft erlichias. Köp en frisk häst istället!

Lycka till!
 
Sv: Hästköp ??

De flesta här har tydligen dålig erfarenhet av sjukdomen . Finns det ingen som har bra erfarenhet av den alltså hästen blev helt återställd. Saken är den jag har haft den på lån i ca. 4 mån o då lär man känna den o fästa sig. Men det är ju att chansa :crazy: ska få reda på blodvärdena snart o har hon inget i sig då menar ni här att det inte är någon garanti......? Som det är nu har hon varit okey. Finns ju inte så gott om läromästare precis till rätt pris o jobbigt att börja om igen om ni förstår.
 
Sv: Hästköp ??

sandy_ skrev:
dt beror vad du ska ha hästen till....

Till att rida lättare tävlingar på klubbnivå. ? träna henne o framförallt mig själv hos en tränare en gång i veckan. Det var det jag började med då vi upptäckte felet.
 
Sv: Hästköp ??

Jag köper aldrig en häst med kända hälsoproblem mer. Jag lärde mig min läxa när jag köpte min förra häst som haft ett lindrigt fånganfall som unghäst. Men bara hon inte fick för kraftigt bete, skulle det säkert inte vara några problem med henne. Jo pyttsan, hon fick fång två gånger hos oss på ett halvår (sista gången mitt i vintern) och fick avlivas i början av detta året.
 
Sv: Hästköp ??

bettysmatte skrev:
Jag köper aldrig en häst med kända hälsoproblem mer. Jag lärde mig min läxa när jag köpte min förra häst som haft ett lindrigt fånganfall som unghäst. Men bara hon inte fick för kraftigt bete, skulle det säkert inte vara några problem med henne. Jo pyttsan, hon fick fång två gånger hos oss på ett halvår (sista gången mitt i vintern) och fick avlivas i början av detta året.

Men om nu det inte finns något i blodvärdet som jag nu får svar på i veckan kan man då kalla hästen frisk ??
 
Sv: Hästköp ??

det är ju lite lurigt med erlichia eftersom man vet så lite om den. Ofta kan ju hästar gå med sjukdomen under lång tid latent i kroppen och sen kommer en akut fas o då går titern upp jättehögt. Oftast får dessa hästar en kronisk diagnos - tror inte att många vet vågar friskförklara en erlichia häst.

BEhandlingen tar bäst under den akuta fasen - är hästen behandlad?

Om du köper så se till att kolla titern på din häst regelbundet - tex en gång per år så du ser hur den utvecklas.
 
Sv: Hästköp ??

bipsiebop skrev:
det är ju lite lurigt med erlichia eftersom man vet så lite om den. Ofta kan ju hästar gå med sjukdomen under lång tid latent i kroppen och sen kommer en akut fas o då går titern upp jättehögt. Oftast får dessa hästar en kronisk diagnos - tror inte att många vet vågar friskförklara en erlichia häst.

BEhandlingen tar bäst under den akuta fasen - är hästen behandlad?

Om du köper så se till att kolla titern på din häst regelbundet - tex en gång per år så du ser hur den utvecklas.

Hästen är ej behandlad ! kom som en chock för mig o ägaren. "titern" hm... Vad är det är det mätsättet i blodvärdet ?
Egentligen som du nu resonera bör ju nästan alla hästar dömas ut o triangelmärkas om de har fått Erlichia. Vilken grym sjukdom.
 
Sv: Hästköp ??

Om jag var dej skulle jag köpa en frisk häst. Jag vet dem som köpt en ponny med lindriga besvär och de slutade med avlivning. Så om jag var dej skulle jag köpa en frisk häst från början.....
 
Sv: Hästköp ??

todde skrev:
Men om nu det inte finns något i blodvärdet som jag nu får svar på i veckan kan man då kalla hästen frisk ??

Det här är en häst med kända hälsoproblem = jag hade inte köpt den. Inte med mina erfarenheter. Och så andra har sagt, det finns många friska hästar till salu också...
 
Sv: Hästköp ??

todde skrev:
Skulle ni köpa en häst med känd Erlichia dock lägsta gränsvärdet. Allt funkar mellan mig o hästen men änndå:confused: Har förstått att vetrinärer inte vet så mycket om den här sjukdomen när man ställer frågor så skruvar de på sig o kommer med diffusa svar. Ska tilläggas att det rör sig om ett äldre halvblod.

Man måste skilja på om hästen har ngn sjukdom eller om den har antikroppar mot ett smittämne som den stött på. Ett normalt immunsystem svarar med mätbara antikroppar när det stöter på en bakterie.

Mina hästar får stigande Ehrlichiatitrar under somrarna sedan går de sakta ner och är låga på senvintern. Sen går de upp igen när de blir bitna av årets första ehrlichiabärande fästingar.

Ingen har ngnsin varit sjuk utan vi har kollat pga fästingintresse!

Det finns åtm 2 vettar i Sverige som studerat fästingburna sjukdomar hos hästar. I Kalmar resp Uppsala. Inför ev köp kan din vet säkert diskutera med ngn av dem. HH
 
Sv: Hästköp ??

Min förra häst fick erlichia. Han behandlades och var sedan symptomfri tills han blev utdömd pga förslitningar i lederna (inget med erlichian att göra). Hade många fina år tillsammans :) Jag har hört att många hästar kan visa positivt prov utan att visa några symtom. Dvs din häst behöver inte bli sjuk...

Jag skulle nog inte tveka, om du nu vill ta råd från en optimist som allvarligt funderar på att köpa min foderhäst, sedan 2 år tillbaka, trots fång vid två tillfällen, ryggproblem och luftvägsproblem, mm. Även om du hittar en frisk häst kan du aldrig vara säker på att den inte råkar ut för en olycka e dyl och vem ska ta hand om våra sjuklingar om nu inte några av oss känner dig manade?
 
Sv: Hästköp ??

jag hade aldrig köpt en sjuk häst vare sig de inte var speciellt allvarligt eller inte. Om du ska ha den som sällskap till en annan häst kan de ju funka Men bara om den kostar under 15000. lycka till.
 
Sv: Hästköp ??

Ja nu har jag bestämt mig jag ska bekämpa hon är inlagt nu i tio dagar.... kanske idiotisk men har man fallit för en äldre dam så har man.. får se vad som händer enligt många vetrinärer så blir de fullt återställda igen. Ska bli spännande, jag går på magkänslan o tror på detta....:banana:
 
Sv: Hästköp ??

Veterinärer och forskare vet en hel del om denna sk sjukdom, som nu fö går under namnet Anaplasmos.

Sjukdomen yttrar sig som hög feber och svullna extremiteter. Den är känd hos flera däggdjur, men inte hos någon annan art har den blivit så populär som hos hästar och deras ägare. Sjukdomen självläker, men man kan snabba på förloppet med antibiotikabehandling. Behandlingen i sig sker endast med intravenös tillförsel av antibiotikat tetracyklin. Detta är ett bredspektrumantibiotika som man egentligen inte bör använda i onödan då det kan komma att ha stor betydelse vid allvarliga sjukdomar orsakade av bakterier med utvecklad resistens mot andra typer av antibiotika.

Någon "kronisk ehrlichios" finns inte. Däremot finns det mängder med halta hästar där någon egentlig diagnos inte kan ställas (diagnsotiken är faktiskt ganska begränsad). Dessa hästar tror djurägare, ofta pga bristande kunskap, är drabbade av anaplasmos. Vissa veterinärer behandlar hellre än gärna (drygar onekligen ut kassan en del, möjligen är de fast övertygade om att hästens problem verkligen ligger i denna infektionssjukdom) och så blir hästen bättre - under ett par månader. Tetracyklinet tar död på de flesta infektioner och har även en outredd positiv inverkan på senor och ligament. När effekten avtar säger man att hästen på nytt insjuknat i sin "kroniska sjukdom". Mycket tragiskt.

Av förklarliga skäl så har flera försäkringsbolag slutat att betala ersättning för dessa behandlingar. Att flera hästar skulle dömas ut pga anaplasmos låter inte som fakta.

Den största orsaken till dessa missuppfattningar torde vara att djurägaren får hem ett provsvar där det minsann står att hästen är sjuk, den har en "titer".

Siffran som anges är alltså ett spädningsmått på hur många gånger man kan späda hästens serum och ändå hitta antikroppar mot den aktuella organismen. En hög titer betyder en relativt hög koncentration medan en låg titer mer eller mindre tillhör normaltillståndet hos en häst.

En antikropp är en liten rackare som bildas så snart ett främmande agens, t ex en bakterie eller ett virus, försöker göra intrång i kroppen. Eftersom det är väl känt att en stor procent av alla fästingar bär på anaplasmos så är det helt naturligt att hästen varje gång den blir biten av ett sådant litet kräk kan utsättas för smitta. Hästens kropp reagerar omedelbart, bildar antikroppar och BEKÄMPAR bakterien. Den blir alltså inte nödvändigtvis sjuk eller ens infekterad.

Jämför om du har en kompis som har halsfluss. Kompisen hostar på dig, du får i dig de sjukdomsalstrande streptokockerna men eftersom du har ett aktivt immunförsvar så blir du inte sjuk. Däremot kommer du att ha "halsflussantikroppar" i blodet under ett par månader framöver, detta betyder att du har STÖTT PÅ SMITTAN - inte att du har haft halsfluss.

Det finns miljoner olika antikroppar i hästens blod. Dessa skyddar hästen!

Vidare kan man säga om dessa antikroppar att de uppstiger till en mätbar koncentration först ett par tre veckor efter själva smittotillfället. Om hästen trots allt infekteras så kommer antikroppsproduktionen att fortsätta - titern stiger alltså. Detta ser man lätt genom att ta ett så kallat parprov:

Brunte är lite hängig, ett blodprov tas. Han har en titer (anaplasmos/ehrlichios) på 1:40. Det är lågt och indikerar inte sjukdom. Efter två veckor tas ett nytt prov. Det ligger på 1:640 - titern = antikroppskoncentrationen har stigit, man kan misstänka att Brunte fått en infektion. Antikroppsbilden visar hur det såg ut i Bruntes blod för ett par veckor sedan - han kan trots det stigande värdet vara på bättringsvägen nu.

Om Brunte så provtas igen efter 1 månad så kan värdet åter ha sjunkit, men förmodligen inte ner till 1:40. Antikropparna är nämligen ganska seglivade och kan återfinnas i blodet långt efter en genomgången infektion.

Nu säger jag inte att hästar inte kan insjukna i anaplasmos. Det bästa sättet att ställa diagnos är att ta ett blodprov där man letar efter själva bakterien. Provet kallas PCR och är ett mycket känsligt test. Det andra alternativet är parprover som jag beskrev ovan. Jag har själv ett sto som insjuknade med hög feber och svullna ben under sin dräktighet (ganska ospecifika symptom, man kan även misstänka olika viroser). Blodprovet visade då på inklusionskroppar av ehrlichia i hennes blod (sk blodutstryk, används inte så mycket längre). Antikroppstitern hade inte hunnit stiga än, men att påvisa bakterien är naturligvis ett säkrare diagnostikum. Eftersom tetracyklin kan ge bestående skador på fostret så valde vi att inte behandla. Året efter gick hon som vanligt på tävlingsbanorna och har aldrig haft några problem av sin sjukdom.

Om man är intresserad av att köpa en häst som fungerar utmärkt ska man absolut inte låta sig avskräckas av en låg antikroppstiter. Om hästen går igenom en veterinärbesiktning fö så är det fritt fram att köpa den! Allt annat är dumheter!

Jag har träffat på många "kroniker" som vid en ordentlig genomgång har visat sig ha pålagringar i kronled, kissing spines, dåligt tillpassad sadel mm. Dessa hästar hade inte gått att rädda med antibiotika och "dödssiffrorna" för ehrlichios hade stigit om vi ite hittat grundorsaken. Stirra er inte blinda på en antikroppstiter! Leta andra orsaker!
 
Sv: Hästköp ??

Precis. Det är viktigt att skilja på om hästen har antikroppar eller är sjuk. Mitt förra sto hade antikroppar (inte heller av den lägsta graden) av både erlichia och borrelia. När jag frågade veterinären sade han att de flesta hästar har antikroppar efter att ha gått på¨beten med många fästingar. Inte alls alla blir sjuka. Anledningen till att jag kollade var att hon var avmagrad och slö. Det rättade till sig av sig självt. Veterinären sa att man avstår gärna från behandling för att antibiotikan som används mot sjukdomarna är så tuff så den kan snarare ta kål på hästen än sjukdomen.

Tilläggas bör att det var i år åtta år sedan och hästen är fullständigt frisk och har aldrig varit sjuk mer under dessa åtta år.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
247
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp