Hästkonst

Nahar

Trådstartare
Lite inspirerad av tråden om konst och de hästrelaterade konstverk som togs upp där så blev jag nyfiken på vad era favoritkonstverk med hästar är. Har ni någon favoritkonstnär? Någon favorithäst på bild? Eller ni skyr hästkonst som pesten och föredrar the real deal?


Kan börja med min absoluta favorit: J.C. Leyendecker. Främst känd för homoerotisk reklam under 20-talet, men sättet han använde färg och rörelse när han målade hästar bara fångar mig! Och han har turligt nog målat mer än en, men här är nog min favorit:

tumblr_o0i76oqrl81r7nbrao1_500.jpg



Eller denna detaljen. Färgerna! Rörelsen! Skärpan! Wow!
a4ff73366ded447dadca721f4d918a62.jpg
 
Jag har konstboken "Stallflickor" av Theresia Bråkenhjielm hemma och gillar den mycket. Gillar hur hon beskriver flickor i relation till hästar. Både bilderna och hennes text är fantastiska!Visa bifogad fil 65887
Ja, men verkligen! Har lyft hennes arbete i akademiska skrivelser om ledarskap och roller inom socialpsykologi, för att hon visar just det du beskriver på ett så jäkla talande vis. Kvinnor och flickor som de inte brukar porträtteras.
Verkligen en höjdpunkt när hon visade verken på Fotografiska under "Like a Horse".
 
Ja, men verkligen! Har lyft hennes arbete i akademiska skrivelser om ledarskap och roller inom socialpsykologi, för att hon visar just det du beskriver på ett så jäkla talande vis. Kvinnor och flickor som de inte brukar porträtteras.
Verkligen en höjdpunkt när hon visade verken på Fotografiska under "Like a Horse".
Tyvärr inte sett hennes bilder på utställning, utan bara i tryckt form. Men tycker hennes arbete är väldigt viktigt!
Är också ett utmärkt exempel på att konst kan synliggöra grupper som annars inte syns.
 
Jag är usel på att få med bilder, jag har mycket tavlor och statyer av hästar, även om jag inte gillar alla, eftersom min mamma köper allt som har anknytning till hästar och ger till mig. :meh:
Men först ut, Bo-Åke Adamson som jag verkligen gillar. Ber om ursäkt för blänkande fönster osv. ;)
 

Bifogade filer

  • 20210309_113925 (2).jpg
    20210309_113925 (2).jpg
    266,5 KB · Visningar: 159
Sen en tavla som jag inte är helt säker på vem som har målat, men jag tycker mycket om den! Det var svärmors från början och vi fick den när hon hade dött. Den behöver dock ramas om efter att ha ramlat i golvet hos svärmor ett par gånger.
 

Bifogade filer

  • 20210309_113954 (2).jpg
    20210309_113954 (2).jpg
    248 KB · Visningar: 163
Sen en gjuten häst också från Kina som jag fick i present under mina cellgiftbehandlingar, den är mig otroligt kär och jag ville köpa en sån när jag var där tidigare men hade inte råd då.
 

Bifogade filer

  • 20210309_114115.jpg
    20210309_114115.jpg
    151,1 KB · Visningar: 105
IMG_0629.jpg

Jag är förtjust i Margareta Lewkowicz hästskulpturer sedan den dagen jag på väg hem från jobbet i Stockholm fastnade i fönstret till ett galleri på södermalm där hennes hästar stod. Helt betagen över hur hon utformade många av svansarna, men också det grovhugget kubiska i många skulpturer.
 
KM_Kladd%20by%20M_Hemsida_Webbshop_Tavlor_13-1607179581901.jpeg


En annan vurm jag hyser är inför uttrycket från Maria Stigsson (Kladd by M).
Hon skapar och främställer helt så att det ligger i linje med hur jag tänker och vad jag uppskattar (och i den mån jag själv höll på; till synes liknande tekniker emellanåt).
Att se många av verken blir till en enda stor belåten utandning i nuet. Gillar skarpt!
 
IMG_0139.jpg


Hemma på väggen har jag ett verk av en lokal konstnärinna: Angelica Palovaara.
En gåva från upphovskvinnan som gör mycket popkonst med pensel efter att ha gått från serieteckning och illustrationer.

Hästen:
Hot-Spot
f. 1982
e. The Hale Helios RW 56 - Llanilterne Peter Pan RWM 12
u. Lamona RWM 195
 
Sen en gjuten häst också från Kina som jag fick i present under mina cellgiftbehandlingar, den är mig otroligt kär och jag ville köpa en sån när jag var där tidigare men hade inte råd då.
Har alltid charmats av Kinesisk hästkonst! Det är som att hästen är ett helt annat väsen men ändå samma. Försöker hitta en målning jag såg på något museum, återkommer om jag trillar över den!
Visa bifogad fil 65896

Hemma på väggen har jag ett verk av en lokal konstnärinna: Angelica Palovaara.
En gåva från upphovskvinnan som gör mycket popkonst med pensel efter att ha gått från serieteckning och illustrationer.

Hästen:
Hot-Spot
f. 1982
e. The Hale Helios RW 56 - Llanilterne Peter Pan RWM 12
u. Lamona RWM 195
Färgen! Vinkeln! Skuggorna! Underbar!
Så fin:love:
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 674
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp